PARASTA NAISEUDESSA?

8. maaliskuuta 2016

Mä en oo koskaan ajatellut itseäni mitenkään hirvittävän sukupuoliselkeästi. Naiseus on ollut mulle ehkä jopa vähän itsestäänselvyys ja vaikka oon kasvanut hyvin pitkälti poikien keskellä (kaksi veljeä ja kaikki omanikäiset sukulaiset ovat.. Noh, poikia), en oo koskaan kokenut, ettenkö vois tehdä jotain sen takia, että olen tyttö. Tiedän olevani ihan julmetun onnekas, kun voin kirkkain silmin ja puijaamatta sanoa, ettei mua kuuna päivänä ole kohdeltu epätasa-arvoisesti sen takia, ettei mulla ole kolmatta jalkaa.

IMG_4189

Maaliskuusta 1911 lähtien on maailmalla ollut tapana juhlistaa naisten taloudellisia, poliittisia ja sosiaalisia saavutuksia. Kyllä musta vaan on mahtavaa, että voin opiskella alaa kuin alaa, viettää vapaa-aikani kenen kanssa haluan, tienata itse oman elantoni ja äänestää ihan jokaisissa vaaleissa, jotka vastaan tulee. Mietin kuitenkin bussissa matkalla kotiin, mikä mulle on se juttu, jonka takia on kaikista siisteintä olla nainen. Hyvin kiemuraisen ja montaa kanttia läpikäyneen pohdinnan jälkeen koin jonkinasteisen valaistumisen. Jonain päivänä musta tulee äiti. Toivottavasti vähintään yhtä hyvä sellainen, kuin omani on ollut.

IMG_4195

Mulle äiti on aina ollut se nainen numero yksi. Kyseessä on oikea supernainen, joka on äitiyden lisäksi osannut ottaa haltuun monta muutakin elämän osa-aluetta. Leijonaemo ja uranainen samassa paketissa. Kaikki se ihailu, rakkaus ja kunnioitus, jota äitiäni kohtaan koen.. En vaan osaa kuvitella mitään toista samanlaista ihmissuhdetta. Ja ajatus siitä, että jonain päivänä mun jälkikasvuni voisi mahdollisesti ajatella samalla tavoin, saa mut vetistelemään. Vaikka nainen =/= äiti automaattisesti, on se ainakin mun perhekeskeisestä näkövinkkelistäni katsottuna yksi naiseuden todellisista etuoikeuksista. Se äitiys nimittäin. 

Mikä sun mielestä on parasta naiseudessa?

12 kommenttia

  1. Aivan ihana postaus! Mä en oo edes ajatellut kuinka mahtavaa on, että musta tulee jonain päivänä (toivottavasti) äiti - kyllä se on naiseudessa aika mahtavaa. Naiseudessa on paljon muitakin mahtavia asioita ja oon kyllä onnellinen, että asun maassa, jossa naisia ei väheksytä. :)

    http://olderthanyesterday.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Kieltämättä asiaa ei ole itsekään tullut hirveemmin mietittyä. Äidiks oon haikaillut tässä nyt jo hetken aikaa, mutta sille on aikansa vasta myöhemmin tulevaisuudessa :-) On isätkin rakkaita, mutta se on sit miesten oma etuoikeus!

      Poista
  2. Ihana teksti <3 tosi kauniisti kirjotettu.

    VastaaPoista
  3. Ihana postaus! Jotenkin hämmentävää, miten tänä vuonna naistenpäivä on ollut jotenkin esillä todella monessa eri paikassa enemmän kuin ennen. Jotenkin viime vuonna en edes tainnut tajuta, että oli naistenpäivä. Onko sulla naistenpäivän juhliminen pitkäkin perinne tai oletko huomannut sen juhlimisessa jotain muutosta?

    Ihania kuvia muuten! Itse en jotenkin koe naiseutta kovin vahvasti tai selkeästi. Ehkä se on, kun en vielä edes ole täysi-ikäinen (vaikkakin tänä vuonna sekin eteen sattuu) ja jotenkin miellän itseni johonkin tytön ja nuoren naisen välimaastoon. Silti olen myös yksi niistä onnekkaista, jota ei ole kohdeltu epätasa-arvoisesti sukupuolensa vuoksi. Sitä kyllä pitäisi enemmän arvostaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on tää somen voima, viime vuonna tähän aikaan vasta ihmeteltiin esimerkiks Snapchatia, jossa esimerkiks oli oma naistenpäivä-filtterikin viimeisen vuorokauden aikana :-) Ite oon ruvennu "juhlistamaan" naistenpäivää vasta vanhemmiten, hakenut siis kukkia kotiin ja herkutellut jollain erikoisemmalla jutulla. J ei välitä mistään näistä tämmösistä kukankantojuhlista, joten oon ottanut ohjat omiin käsiini :-D Kerran mä siltä taisin ruusun saada ja toisen kerran se toi mulle sekä mun äidille yhteisen kukkakyhäelmän, kun asuin vielä kotona.

      Kyllähän meillä sukupuolten välisessä tasa-arvossa on vielä työstämässä ja mun puolesta siinä jo onnistunutta osaa voitas juhlistaa joka päivä, mutta tää tämmönen yksittäinen päivä vuodessa saa ajattelemaan asiaa ihan eri tavalla. Erityisesti pohjoismaalaisuuttaan osaa arvostaa ihan eri tavalla :-)

      Poista
  4. Itkupilli täällä taas pyyhkii kyyneleitä... Kirjoitit niin kauniisti, ihana<3 Äidit on pop!

    VastaaPoista
  5. Mulla oli naistenpäivänä vähän samanmoisia ajatuksia. Ajatuksissa oli mm. ettei se välttämättä ole niin itsestään selvää joka puolella maailmaa, että tässä nainen ajelee yksin autolla töihin tienaamaan sitä omaa rahaa. Suomessa naisen asema on omasta mielestäni hyvässä kunnossa (jätetään nyt huomiotta ne miehen euro on naisen senttejä jutut).
    Mut parasta naiseudessa? Se kun saa luvan kanssa empiä vaatekaapin edessä ja turhautua miehelle kun ei ole mitääään päällepantavaa, luvan kanssa viivästyä lähdöstä kun meikkauksessa menee luvatun viiden minuutin sijaan kakskytä minuuttia. Parasta kun saa pukeutua mekkoihin, kihartaa hiukset nätisti, kärsiä parit kenkäkriisit.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erityisesti nyt, kun työmaailmassa sukupolvi on alkanut vaihtua, on sukupuolten välinen tasa-arvokin ottanut aimoharppauksen. Ja eiköhän täällä me naiset vielä päästä siihen tasan euroon jonain päivänä, tosin sekin taitaa olla senttejä vain tietyillä aloilla ja työpaikoilla :-D

      Haha, mä oon yleensä se joka höpöttää et pitäs mennä jo ja toinen turhautuu, mutta noi kolme vimosta on kyllä ihan ykkösjuttuja myös :-)

      Poista

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne