LUKUTOUKAN LOIKKAUS NYKYAIKAAN

23. kesäkuuta 2017

*Kaupallinen yhteistyö BookBeatin kanssa

Mä rakastan lukemista. Oli kyseessä sitten klassikkoromaanin ahminta kesämökillä tai suihkusaippuaputelin kyljen silmäily hoitoaineen vaikuttaessa, nautin siitä. Ensimmäisen täysin kuvattoman romaanin luin 9-vuotiaana ja sen jälkeen kirjat ovat olleet suuri osa elämääni. Se epävirallinen harrastukseni, jonka parissa olen viihtynyt miltei 17 vuotta, mutta jota en koskaan mainitse, kun kysytään harrastuksista.

Nuorempana luin kirjoja, koska se oli keino paeta sen hetkistä nykyisyyttä. Saatoin uppoutua jonkun fiktiivisen romaanin miljööseen ja kiintyä sen hahmoihin niin lujasti, että kirjan loputtua koin pienen romahduksen. Loin kirjojen tapahtumapaikoista ja henkilöistä omanlaisiaan mielikuvia, itkin ja nauroin tarinan edetessä. Teen tätä edelleen, mutta vanhemmiten olen ottanut lukemisen myös oppimisen kannalta. Ollessani 9. luokalla äidinkielen opettajani totesi, että kiinnostukseni kirjallisuutta kohtaan huomasi. Sen kuulemma tietää toisen kirjoittamasta tekstistä, lukeeko hän ja kuinka paljon – mieluisesta tyylilajistakin voi saada sitä kautta vähän osviittaa. Olen sittemmin ollut hyvin tietoinen omasta kirjoitustyylistäni ja joistain tyylikeinoista tunnistan ne kirjat, joista olen keinot omaksunut. Blogiaikoina erityisesti minä-muotoiset romaanit ovat olleet niitä suurimpia influencereita. Luen omaa tekstiäni tietyllä painolla ja toivon sen välittyvän myös joillekin lukijoistani.

IMG_0168

Äänikirjat eivät ole mulle mikään hirvittävän uusi juttu. Valtaosa ysärilapsista on aivan varmasti kuunnellut niitä pienenä, ”kun kuulet tämän äänen, on aika kääntää sivua”. Ääniromaanit ovat itselleni kuitenkin suhteellisen vieras konsepti ja olenkin pitänyt yhden naisen vastarintaa yllä jo ihan kiitettävän pitkään. Tähän tuli kuitenkin muutos, kun BookBeatilta* otettiin muhun keväällä yhteyttä ja tiedusteltiin, haluaisinko kokeilla heidän palveluaan, jossa voi lukemisen lisäksi myös kuunnella joitakin kirjoja. No totta munassa, ainakin lukemisen vuoksi. Siitä kuuntelusta en vielä niin tiennyt, mutta ehkä munkin olisi hyvä pompata hyllyssä pölyttyvien kirjojeni keskeltä nykyaikaan.
  Kirjojen lukeminen älylaitteilta on myös vähän sellainen asia, jolle en ole osannut antaa arvoa. En vieläkään oikein handlaa kyseistä hommaa, jos jotain pitää oikeasti sisäistää ja nykyaikaisessa koulumeiningissä inhoan yli kaiken, jos opiskelumateriaalia ei ole mahdollista saada ”perinteisessä” tiiliskiven muodossa, sillä yhdistän tietokoneet ja älylaitteet herkästi työkalujen sijasta huvitteluun.  Olen harjaantunut hommassa, mutta tällaisena itsepäisenä muinaisjäänteenä luen BookBeatin kirjoja kaikista mieluiten tabletin näytöltä, sillä se on kokonsa puolesta lähimpänä kirjaa. Homman nimi on kuitenkin suurimmilta osin se, että tabletti on mulla aivan luvattoman harvoin mukana ja tässä kolmen viikon BookBeat-jäsenyyteni aikana olen tehnyt lähempää tuttavuutta nimenomaan niiden äänikirjojen kanssa. Ajatella!

IMG_0185
Äänikirjojen kuuntelu ei kuitenkaan ole ihan niin yksinkertaista kaltaiselleni mielikuvamaalarille. Lukijan ääni voi olla hyvin erilainen kuin miten itse sen mielessäni kuvittelisin ja se voi pelkillä painotustavoillaan tai murtavalla aksentillaan tuoda tarinaan jotain sellaista, mistä en pidä. Toisaalta lukija voi myös sopia juuri kyseisen tarinan kerrontaan kuin nenä päähän ja silloin kokemus on enemmän kuin miellyttävä. Onneksi harva BookBeatista löytyvä kirja on pelkästään äänikirjana, jolloin mulla on mahdollisuus lukea se itse ja uppoutua just sellaiseen maailmaan, kuin millaisena kirja sen mulle viestii.

Ajatus siitä, että mulla on jatkuvasti mukanani kokonainen kirjasto, on todella kutkuttava. Nykyaika on muutenkin hurjaa aikaa, kun miettii, että aikaisemmin tällä viikolla matkustaessani työasioissa pohjoiseen mulla oli ihan oikeasti vähän kaikenlaista mistä valita. Musiikin sekä leffojen ja tv-sarjojen suoratoistopalvelujen lisäksi mukana kulki myös vino pino kirjoja. Kaikki tuossa pienen karkkipussin painoisessa Huaweissani.
Multa on pyydelty säännöllisen epäsäännöllisesti kirjavinkkejä, mutta kirjastossa käynti on osaltani ollut vähän kortilla. Yhteistyömahdollisuus BookBeatin kanssa osui kohdalleni siis kuin tilauksesta. Mä tulen jakamaan teille seuraavan vuoden aikana omia poimintojani BookBeatista aina silloin tällöin. Tietysti samat kirjat löytyvät joko kirjakaupasta tai kirjastosta, mutta mikäli palvelua mielii kokeilla, kustantaa se 16,90€ kuukaudessa ja kun rekisteröidyt BookBeatiin tässä osoitteessa, saat kuukauden mittaisen kokeilujakson ilmaiseksi. Tilauksen voi lopettaa koska vain, eikä siihen tarvitse sitoutua määräaikaisesti. Onko e- ja äänikirjoille sun elämässä sijaa?

Kesäkuun TOP 3

6 kommenttia

  1. Mä en oo vielä oikeen antanu mahollisuutta noille nykypäivän äänikirjoille. Pelkään ehkä vähän samaa mistä puhut, että sen lukijan ääni on liian erilainen miten ite kuvittelisin kaiken. Lisäksi mun mielestä yleisestikin kuuntelemalla tarinaa en saa luotua samanlaista maailmaa tarinoiden ympärille kun taas lukiessa, jolloin oikeesti näen ne tyypit menemässä tietynnäköseen kahvilaan tms. :D

    Ois kiva kuulla muutaman kuukauden päästä tästä uudestaan, että ootko pitäytynyt äänikirjojen maailmassa :) Ja varsinkin jos jatkat tän palvelun käyttöä myöhemmin, niin ois kiva että tää vilahtelis myöhemmissä postauksissa kuvien tai sivulauseiden muodossa. Usein blogeista jää sellanen mielikuva, että kun sen yhteistyöromppeen uutuudenviehätys katoaa niin koko hommaa ei käytetä enää myöhemmin (ja siitä tulee helposti itelle vähän huijattu olo jos hommaa on mainostettu ylisanoilla), niin oishan se kiva nähdä jos tätä käytät vielä myöhemminkin. :)

    Hyvää juhannusta Jenna!

    https://laura-linnea.blogspot.se/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän tasan, mistä puhut! Äänikirjan kuuntelu ei jätä asioita samalla tavalla mielikuvituksen varaan, mutta jos taas lukija todella on hyvä ja äänensä lähellä sitä, millaiseksi voisin sen itsekin kuvitella, saattaa kokemus olla tavallista lukemista huomattavasti miellyttävämpi :-)

      Meillä on BookBeatin kanssa nyt tosiaan vuoden mittainen yhteistyöprokkis edessä ja sen myötä tämä tulee pysymään mun arjessa mukana aina ensi kevääseen asti - tietysti vähän kirjavalikoiman vaihtumisen ja päivittymisen puitteissa. Eihän mikään päihitä tavallisia kirjoja ja niitä tulen varmasti myös jatkossa lukemaan, mutta luvassa on epäsäännöllisen säännöllisiä kokemuksia, ajatuksia ja kirjavinkkejä myös BookBeatista ainakin ensi kevääseen saakka!

      Oikein ihanaa juhannusta myös sulle :-)

      Poista
  2. Mä en ole ikinä kuunnellut äänikirjoja, mutta rakastan lukemista! Lapsena saatoin ahmia paksujakin kirjoja päivässä - sittemmin lukeminen on harventunut, koska opiskelujuttujen lisäksi usein ei jaksa enää lukea omaksi iloksi.

    E-kirjat on itselle tuttuja ElisaKirja-palvelun myötä, mutta kyllä se "oikea" kirja on se the one!

    Tämän kesän tavoitteeksi otin, että luen mun all time favouritet (Harry Potterit) uudelleen.

    https://heidi-karoliina-a.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä muistan myös, miten se mun ensimmäinen koskaan lukemani romaani oli sellainen 5-6 cm paksu mötikkä, joka vaikutti omiin pieniin käsiin ihan mahdottoman isolta :-D Myös mulla se varsinainen kirjojen lukeminen on jäänyt opiskelun ja työn takia vähemmälle, mutta nyt kun on kuuntelemisen mahdollisuus, niin on taas päässyt kirjojen jännään maailmaan vaikka ihan vaan töihin pyöräillessä!

      Poista
  3. Haha mä just viime viikolla kirjauduin Bookbeatiin ja luin vieläpä ton saman Mielikuvituspoikaystävä-kirjan :D Mun mielestä toi on yllättävän kätevä, koska kirjaa kuunnellessa voi tehä jotain muutakin samalla. Esim. pyöräillessä tai kävellessä kuuntelen nykyään musiikin sijaan jotain kirjaa.

    ~Mira

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ihan totta! Mä oon tänään menossa palauttamaan appiukon autoa, kun hurautettiin sillä juhannukseksi mökille ja ootan appiukon luota kotiin pyöräilyä, kun saan hyvän hetken kuunnella viime viikolla kesken jäänyttä kirjaa :)

      Poista

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne