MILLAINEN ON AMK-TYÖHARJOITTELU?

21. toukokuuta 2017

Mun työharjoitteluni loppusuora häämöttää jo ihan nurkan takana ja mä lupasin silloin alkuvuodesta teistä muutamille kertoa vähän enemmän siitä, mitä ammattikorkeakoulun 30 opintopisteen laajuinen työharjoittelu pitää sisällään. Mä varjelin alkuun yksityiskohtia harkkapaikastani melko hartaasti, mutta nyt kun siitä on tullut suhteellisen suuri osa mun arkea, niin what the heck. Jos joku sitä ei muualta somesta ole vielä keksinyt, niin mä olen suorittanut työharjoitteluani osana Isku Interiorin vientitiimiä.


Mun päätyminen Iskun riveihin sattui ja tapahtui muutaman mutkan kautta, sillä en alunperin hakenut siihen positioon, jossa tällä hetkellä vaikutan. Mun amk-tausta on todella logistiikkapainoitteinen ja haaveilin pitkään sisäänostajan työstä. Hain syksyllä Iskun hankintaosastolle työharjoitteluun, mutta koska hakuprosessi ei tahtonut edetä siinä vauhdissa, kuin osaltani olisi ollut parasta, avauduin asiasta vastuuopettajalleni. Seuraavalla viikolla sain vastuuopettajaltani tekstiviestinä nykyisen esimieheni yhteystiedot ja kehoituksen ottaa yhteyttä häneen  LAMK oli saanut tiedon, että kyseinen henkilö hakee "itselleen" harjoittelijaa. Soitin tälle nykyiselle esimiehelleni, jonka jälkeen lähetin hänelle CV:n sekä vapaamuotoisen hakemuksen sähköpostitse. Kävin haastattelussa, joka käsitti lähinnä varmistuksen siitä, etten ole mikään totaalinen nutcase ja että aihe, jonka parissa pääsisin työskentelemään, kiinnostaisi minua edes jollain tasolla. Tammikuun yhdeksäntenä mä sitten astelin Iskun pääkonttorin ovista sisään ja aloitin urani iskulaisena.

Mainitsin jo, että olen mukana Iskun viennissä ja näin kerronkin, jos joku hyvän päivän tuttu kysyy, mitä mä tällä hetkellä teen elämälläni. Jos mennään syvemmälle terminologiaan, saatan kertoa työskenteleväni Isku Healthin parissa, jonka missiona on tarjota antimikrobisia kalusteita julkisiin tiloihin ja näiden kalusteiden avulla ehkäistä aivan järjettömiin mittoihin päässeen antibioottiresistenssin kasvua. Esimieheni vastaa Health-kokonaisuuden markkinoinnista ja myynnistä, mutta mukana on myös kehityspäällikkö, joka on koko konseptin aivot ja isä ja jonka kontolla ovat faktatieto ja teoria. Mä olen sitten se pahnanpohjimmainen, joka koittaa pysyä näiden kahden perässä.
  Vaikka tykkään pitää työasiat työasioina enkä esimerkiksi ole kutsumassa uusia työtovereitani häihimme, voisin silti luonnehtia tiimiämme silti todella tiiviiksi ja toimivaksi, miltei perheenomaiseksi. Työskentelen myös jossain määrin yhdessä Iskun markkinointitiimin kanssa, vaikken siihen suoranaisesti kuulukaan. Kun esimieheni on muualla, eikä ehdi vastata puhelimeen tai sähköpostiin juuri sillä punaisella sekunnilla kun apua tarvitsisin, käännyn yleensä ensimmäisenä markkinointipäällikön tai viestintäassistentin puoleen. Onneksi seurasin sydäntäni sekä perimmäistä mielenkiintoani viime syksyn kurssivalintoja tehdessäni, kun kaikki logistiikkakurssit oli jo käyty ja valkkasin harjoittelua edeltäneelle puolivuotiselle niin paljon markkinoinnin kursseja kuin vain mahdollista.


Mitä työharjoitteluni sitten on käytännössä pitänyt sisällään, niin hyvin paljon kaikenlaista. Olen suunnitellut messu- ja tapahtumaständejä, postannut juttuja firman sometileille, valokuvannut erilaisissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa, koostanut erilaisia esityksiä milloin mistäkin Healthiin liittyvästä sekä työstänyt erilaisia sisältöjätekstejä ja kääntänyt valmiita tekstejä joko suomesta englanniksi tai toisinpäin. Noin niinkuin pähkinänkuoressa. Olen myös mukana parissa myyntikeississä  olen etsinyt tuotevastaavuuksia tarjouspyynnöissä annettuihin spekseihin ja niin edelleen.
  Kun kesäkuun puolivälissä siirryn harjoittelijan pöksyistä kesätyöntekijän vermeisiin, tulee kontollani olemaan nykyisten työtehtävieni lisäksi Isku Health -aiheinen blogi ja tehtävänäni on koordinoida ja hallinnoida sitä. En tule tuottamaan sisältöä kyseiseen blogiin, vaan valvon ja aikataulutan muiden blogiin tuottamia materiaaleja sekä ylläpidän saittia. Työsopimuksessani työtehtävikseni on nimetty markkinointikoordinaattorin tehtävät ja tämä kuvaa työtä mielestäni oikein hyvin.

Mä olen tykännyt Iskulla työskentelystä ihan valtavasti ja mulle on suotu ihan huikeat työkaverit. Pääasiallisesti istua nökötän pääkonttorilla Lahdessa, mutta aina silloin tällöin piipahdan Helsingin toimistolla, jossa esimieheni istuu. Sen lisäksi olen reissannut ympäri Suomea eivätkä ulkomaille matkaamisetkaan mikään mahdottomuus ole, mutta jos jotain olen työharjoittelussani oppinut niin sen, ettei näissä hommissa voi koskaan olla varma siitä, mitä seuraava viikko tuo tullessaan. Kahdeksasta neljään työskentely antaa jonkinlaista osviittaa, mutta tämä duuni on valovuosien päässä yhden ja saman excelin näpyttämisestä päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Health ja sen markkinointi ovat vieneet mut tyystin mennessään, enkä enää voi sanoa haluavani isona sisäänostajaksi. Teen isona sitä, mitä vastaan tulee, mutta just nyt mä viihdyn tämänhetkisisissä hommissani paremmin kuin voisin kuvitella missään muualla viihtyväni!

2 kommenttia

  1. Ompa ihanaa et pääsit noin mieleiseen ja loistavaan paikkaan suorittamaan harjoittelun, ja onnea työn jatkumisestakin! :-) Se on hauska kun on tosi varma mitä haluaa "isona" tehä, mutta harjottelun myötä näkeekin asiat erilailla, ja sattumalta löytyykin se oma, vielä mieluisampi työnkuva ja urapolun alku. :-) Mullakin saman alan amk-harjottelu odottaa muuan HR yrityksessä. Ootan kovasti samoja fiiliksiä ja eniten sitä, että saa osviittaa lisää siitä, mistä haluaa löytää ittensä viiden vuoden päästä töistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se tässä onkin ollut kaikista mahtavinta, kun on oppinut itsestä ihan mielettömän paljon lisää :-) Vaikka meidän hankinnassa on mahtavia tyyppejä töissä ja heidän kanssa on tullut jonkinverran työskenneltyäkin, niin en mä silti enää jotenkin nää itseäni heidän housuissaan.

      Tsemppiä sulle työharjoitteluun, tää on kyllä valehtelematta amk-vuosien parasta aikaa!

      Poista

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne