7 MERKITYKSETÖNTÄ FAKTAA

4. marraskuuta 2015

ig 

I Osaan mun verkkopankkitunnuksen ulkoa, mutta jos joku keskeyttää mut, kun oon kirjottamassa sitä johonkin, pitää numerorimpsun näpyttely alottaa alusta. Se rytmi, missä oon opetellut kyseisen tunnuksen numerot ulkoa, on tärkeä osa sitä, että ylipäätään osaan sen ulkoa.

II Oon maailman huonoin käymään optikolla. Loppukesästä uskaltauidin kyselemään hintoja ja että voiko muualta ostettuihin kehyksiin ostaa linssit toisaalta, mutta hitto vie kun en oo vieläkään saanut aikaseks hommata uusia rillejä. Alan olla jo ihmishengille vaarallinen näiden nykyisten vahvuuksieni kanssa ja voi olla, että seuraavalla optikkokerralla saan jo tuomion monitehojen käyttöön. Tähän mennessähän mä oon porskuttanut ykstehoilla pelkästään huonon kaukonäön vuoksi. Kehyksetkin mulla on ollut kohta kaks vuotta kaapin perukoilla odottelemassa, vielä kun niihin sais ne oikeilla vahvuuksilla varustetut linssit..

III Kun meen kotiin, kilpailen aina meidän rapun ulko-oven kanssa siitä, kuinka korkealle kerkeen katutasolta kipittämään, ennen kuin rappukäytävän ulko-ovi läimähtää kiinni. Mun henkilökohtanen ennätys on toiseen kerrokseen vievien rappusten puoliväli.

ig2

IV Halkaisen sämpylät, patongit, lihapiirakat ynnämuut kahtia saksilla. Veitsi mun kätösissä on aivan liian riskialtis peli ja viilto tossa peukalon ja etusormen välisessä ihokaistaleessa puistattaa pelkkänä ajatuksenakin.

V Inhotaan kummatkin J:n kanssa tiskaamista eniten kaikista kotihommista ja tiskattiin pitkään vuorotellen, mutta mä oon nyt suostunu uhrautumaan, ettei herran tarvitse tiskata ainakaan tässä asunnossa enää ikinä. Jaa miksikö näin? No J inhoaa tiskausta ainakin sen seitsemän kertaa enemmän kuin minä ja se näkyy sen tiskausjäljessä. Ei koskaan olla kinasteltu yhtä paljon kuin mitä tässä kämpässä asuessa ja syy siihen on ollut ihan vaan rehellisesti mun nipottaminen siitä, kun toi yks tiskaa juomalasit kunnolla ainoastaan sisäpuolelta.

VI Mun on selattava puhelinta ennen nukkumaanmenoa, tai siis selaan sitä sängyssä kun valot on jo sammutettu. Muuten ei tuu uni. Tällä hetkellä kovassa huudossa on Facebookin Äitylit-ryhmä ja naputtelenkin sieltä aina mielenkiintosia keskustelunalotuksia seurattavaks. Yleensä kun käy niin, että nukahdan siihen kännykän selaamiseen ja aamuun mennessä ne kaikki kuumimmat puheenaiheet on hukkuneet uusien alotusten alle. Monesti tullut herättyä kännykkä poskella ja nukuttua pommiin tämän tavan takia, kun herätyksen asettaminen on jäänyt välistä ennen simahtamista. Pari muuta loistavaa saittia on 9GAG ja Snapchatin Discover.

VII Jamin soittoääni on muuten Huonosti käyttäytyvien miesten tunnari, mutta kun mä soitan, rinkuttaa tyypin puhelin Star Warsin Imperial Marchia. Itsehän en leffoja oo katsonut enkä niistä liiemmin tiedä, mutta kyseinen sävelmä pauhaa kuulemma aina kun Darth Wader ilmestyy ruutuun. Ja mä olen muka samanlainen pahanilmanlintu kuin se. Kehtaspa vielä uhata vaihtavansa mun nimenkin puhelimessaan Darth Jennaksi.

26 kommenttia

  1. Mulla on ihan sama noiden pankkitunnuksien kanssa! Mua ei saa keskeyttää kun kirjoittelen sitä. :-D Kiva muuten että löysin taas sun blogin ja voin alkaa seurailemaan!

    aboutmylife-peppi.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tervetuloa messiin :-) Ja joo, mulla on numeroiden kanssa muutenkin sama juttu! Meen ihan hämilleni, jos vaikka lääkärin ajanvarauksessa kysytään että onko mun numero se ja se, kun se sanotaan ihan eri tavalla mitä ite oon opetellu omassa pienessä mielessäni :-D

      Poista
  2. musta tällaset turhat faktapostaukset on just kivaa ja kevyttä luettavaa! nytki luen tätä luennolla xD vois vaik itekki tehä tällasen joku päivä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Parasta luentoluettavaa for sure, ainakin kun siihen luentomateriaaliin vertaa :'-D Ihana kuulla, kiitos!

      Poista
  3. Eikää :D ihan paras toi viimeinen "fakta."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nää on näitä.. Meijän omituisia parisuhdejuttuja :-D

      Poista
  4. ömm monitehot on +40-vuotiaille koska niiden silmän lihas ei jaksa enää pumpata lähelle.. ja sä oot 20? onks sulle joku sanonu et tarvisit monitehot vai mihin toi perustuu? ihan mielenkiinnosta kysyn.. t. optikko ps. halvalla ei saa hyvää

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi sä olet noin hyökkäävä? :-D Mä oon kieltämättä ihan uuno mitä rilleihin tulee, mut oon käsittäny et monitehot on sellasille, joilla sekä lähi- että kaukonäkö on huono ja mä oon nyt tässä viimeaikoina huomannut, että esimerkiks lukeminen ja tietokoneella työskentely on silmille paljon mukavampaa ja helpompaa lasit päässä - aikasemmin ei näin ole siis ollut. Lähtökohta on tosiaan ollut "vaan" se, että 50m päässä ajavan auton rekkari on ollut vähän sumea, joten huonompaan päin ollaan selkeesti menty ja pelottaa että kohta se sumeus ihan tosissaan ylettää sieltä kaukonäöstä lähinäköön saakka - jos näin nyt voi sanoa, enhän mä tässä mikään optikko ole.

      Ja kuka nyt on sanonut, että mä olen ostamassa halpoja linssejä? Otitko ton virkkeen nyt vähän liian tosissas, ehkä? Relax!

      Poista
    2. Uskallan väittää, ettei kyseessä oikeesti ollut optikko :D Mutta se on ihan totta, et monitehot on yleensä 40+ vuotiaille, ja nuorilla yksteholasit riittää korjaamaan sekä lähelle, että kauas. Onko sulla muuten hajataittoa, osaatko ite sanoa? :) Se on sellanen kans mikä vaikuttaa lähelle ja kauas.

      Sen lisäks toi ps.halvalla ei saa hyvää ei omiin kokemuksiin perustuen pidä paikkaansa, sillä ainakaan yksteholaseissa en oo ite huomannu eroa halppisten kuten specsaversin tai nissenin ja kalliimpien niinku silmäaseman tai instrumentariumin välillä.. Kunhan vaan ottaa pinnotteet ja tarvittaessa ohennukset ni samaa kamaahan ne on, eri linssivalmistajilta vaan. Monitehoissa saattaa olla enempi eroja, niistä ei henk.koht. kokemuksia :) Kannattaa oikeesti käydä useessa liikkeessä vertailemassa hintoja ja tehdä sen perusteella päätös, noissa halppisketjuissahan taitaa kaikissa olla tyytyväisyystakuu et ne oikeesti pystyy palauttamaa jos ne ei oo sun mielestä hyvät :)

      Poista
    3. Just kaverille naureskelin, kun aina välillä kommenttibokseissa törmää näihin "t. milloin-minkäkin-alan-asiantuntija" -tyyppeihin :-D Mutta eihän siinä jos on optikko!

      Mulla voi hyvinkin olla hajataittoa, sillä se ei ole mun suvussa mikään erikoisuus ja kun kuvailin tuntemuksiani näkemisen suhteen hajataitosta kärsivälle mummolleni, niin ei kuulemma ois ihan poissuljettu ajatus. Optikolle marssimallahan se selviäis.

      Tällä hetkellä mullakin on kahdet Nissenin lasit ja ne on molemmat ajaneet asiansa oikein hyvin nyt nää pari vuotta, toiset kehykset vaan tuppaa löystymään sangoista vähän tiheämpään kuin toiset :-D Nissen houkuttelis jo senkin takia, että pulju tarjoo -10% opiskelija-alennusta eikä mielettömän mittaset osamaksusopimukset oikein napostele, mutta kun en sen lisäks oo vielä tutustunut muuhun kuin Silmäaseman tarjontaan, niin kieltämättä olis vielä pari liikettä vertailtavana! Onneks monella optikolla on tosiaan toi tyytyväisyystakuu ja siihen kaveriks vielä jatkuva tarjouskampanjoita, nyt vaan tarttis tosiaan ottaa itteä niskasta kiinni ja marssia linssiostoksille. Se on mulle vähän samanlainen hankaluus kuin lääkäriin meno - se tehdään vasta kun pää on kainalossa :-D

      Poista
    4. siis ei mun ollut tarkotus olla hyökkäävä, pahottelut siitä :D mutta ihan optikko täällä kirjottelee, tosin nuori ja parin vuoden sisää valmistunut. Mutta siis ihmettelin vaa et onko joku sulle ihan monitehoista puhunut optikkoliikkeessä. Sä kyllä oot opiskelija ja teet varmasti paljon lähityöskentelyä, eli sulle voi olla hyvä vaihtoehto "nuorisomonitehot" mitkä on nimensä mukaan nuorisolle suunnatut just jos silmät on ylirasittunu lähityöstä. Mutta näöntarkastuksessahan se selviää.

      Ja halvalla ei saa hyvää huomautus liitty vaa siihen kun oot aiemminki kauhistellu lasien hintaa niin muistutuksena vaan että vaikka hintaerot tuntuu isoilta ja käsittämättömiltä liikkeitten välillä niin laatu on oikeesti erilaista Specsin ja Silmäaseman välillä. Niinku toi aiempi kommentoija sano että eroja ei hirveesti oo, mutta niitä kyllä on. Halvemmalla myyvät ketjut myy vanhemmalla teknologialla suunniteltuja linssejä ja kalliimmat (esim. Instrun) on monesti uudempaa ja laadukkaampaa teknologiaa :)
      Toivottavasti ei nyt jää paska maku suuhun optikoista, saatoin kirjoittaa ekan kommentin vähän kärkkäästi, mutta tarkoitus ei ollut lytätä, vaan kuten sanottua niin kiinnostuin vain siitä etttä mistä tavallaan sait päähäsi monitehot. Mutta peace ja hyviä rilliostoksia, liikkeessä varmasti saat vielä tarkempaa selostusta eri linsseihin liittyen ja uskalla kysyä! :)

      Poista
    5. Joo, saattaahan se oikeesti ollakin optikko mutta harvemmin niiden oikeesti ammattilaisten tarvii sitä mainostaa erikseen :D

      Suosittelen lahdessa käymään ainakin specsaversilla ja instrussa, toki synsamiltakin löytyy upeita laseja mut ne on sit jo aika eri hintaluokkaa.. :) Tai tietenkin riippuu paljon on valmis satsaamaan laseihin! Uskoisin kuitenkin että selviät yksteholaseilla, tai toivotaan ainakin, ne kun on paljon edullisempia! :D

      Poista
  5. Oi noi sun uudet hiukset on ihanat! Mäki haluun, mut eka pitää vaan varata se kampaaja... Oma hommansa sekin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä muuta virka, aina hirvee tsemppaus ennen sitäki hommaa :'-D Kiitos paljon!

      Poista
  6. apua laskenko väärin vai onks tossa vaan 7 faktaa :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä, oot ihan oikeessa! Noita faktoja oli alunperin 8 ja pyhkäsin sit just ennen julkasua sen kaheksannen tuolta välistä, näköjään unohdin muutta otsikkoa :-D Kiitti että huomautit!

      Poista
  7. Ahahhaha toi tiskaus, siis se on oikeesti ehkä hirvein vitsaus ja vakiintunein nurinan aihe meidänkin taloudessa. :D Mä oon tosi laiska tiskaamaan kun ehin yksin asuessani tottua siihen "annan pinon kohota mount everestiksi ja sitten perjantaina tiskaan sen kerralla matalaksi" -tapaan, eikä se ihan toimi nyt kun on kaks syöjää ja tulee enemmän tiskiä. Mut silti mä lykkään sitä niin, että Roope ei oikein jaksa enää odottaa ja päätyy joskus tiskaamaan, vaikka mä olisin lupautunu vuorostani hoitaamaan sen (en valita :D). Tiskausjäljestä oon myös vähän naputtanut, kun oon joinain päivinä saanut nostaa kaapista ulos rasvaisen tuntuisia muovipurkkeja ja tahrareunaisia lautasia, mutta tää homma on onneks jossain määrin parantunut.

    Mulla on vähän se, että saatan olla tosi leväperänen siivouksen suhteen noin niinkuin yleensä, mut sitten kun siivoon, teen sen tosi perusteellisesti. Ja ärsyttää, kun toi on ottanut jossain määrin tavakseen tiskata vaan niitä omia tiskejään, kun mun puolesta vois hoitaa kerralla kaiken kun kerta alottaakin.

    Mutta joo, kun tässä uutta kämppää tähystellään niin yks tärkeä kriteeri on se, että keittiöön mahtuis tiskikone. :D Kun kummatkin elää niin kiireistä arkea, yhteinenkin aika on sen verran kortilla, ettei sitä tosiaan haluu käyttää johonkin tiskeihin! Jouduttiin yhden ihanan tunnelmallisen vanhan (olisko ollut 20- tai 30-luvun) kämpän suhteen luovuttamaan, kun siellä ei ollut pesukoneliitäntää kylppärissä (eikä toisaalta tilaakaan koko laitteelle), eli pesukoneen olisi pitänyt olla keittiössä astianpesukoneliitännän kohdalla, eli astianpesukonetta ei olisi sen lisäksi sitten saanut. Ja ei, siinä rakennuksessa ei ollut edes erillistä pesutupaa... Mut minkäs teet, jotkut tommoset nykyaikaset laitteet on aika oleellisia arjen peruspakkopullahommien helpottamisessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiskaus on jotain niin ylivoimasen kamalaa!! Mä kulutan kumisia talouskäsineitä ihan big time, kamalinta tiskaamisessa on lähinnä se, mitä jälkimaininkeja se aiheuttaa käsille :-D Mun jo valmiiks talvikoppuraiset kädet ja helposti kipeytyvät kynsinauhat ei ihan tyksi siitä hommasta.

      Olin kans aikasemmin tommonen, et lykkäsin ja lykkäsin ja lykkäsin, mut sit yhtäkkii pääsin vaan sellaseen rytmiin, et rupesin tiskaa joka toinen päivä. Kun niitä tiskejä ei kerralla ollut kun se pari lautasta, haarukkaa ja ehkä paistinpannu, alko homma maistua vähän paremmin. Niitäkin hetkiä on nimittäin koettu, että mun vuorolla on ihasteltu jäätävää tiskivuorta ja sit sen purkamiseen on mennyt puolikas vapaapäivä :'-D Ei enää sitä, kiitos!

      Meil on kans semmonen keittiö, missä ei oo minkäännäköstä tiskikoneliitäntää eikä sille kyllä oo paikkaakaan kun ainoat kaapit on roskiskaappi ja loput keittiön "kaappitilasta" koostuu erikokosista laatikoista :-D Pyykinpesukoneelle toi liitäntä löytyy, mut on kylppärit ollu vielä 60-luvullakin ihan naurettavan kokosia.. Semmonen ei tosiaan mahtuis meidän piskuseen vessaan, jossa hyvä kun mahtuu kääntyä vetämään pönttöä sohasematta suihkuseinää..

      Seuraavan kämpän top-kriteereissä siis meilläkin astianpesukone/paikka sille keittiössä ja tilaa pyykinpesukoneelle. Ah, miten joku asia voi ensin olla niin itsestäänselvä ja hetkessä muuttua suureks luksukseks o.o

      Poista
  8. Oonko mä ainoa joka hörähteli tolle vikalle kohdalle! :D tollane juttu sopis meijän parisuhteeseen paremmin ku nenä päähän. Terveisin poikaystävä on 4ever star wars fanboy_94 ...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, no hyvä ettei olla ainoita :-D Pitäsköhän munki vastaiskuks vaihtaa ton nimi mun kännykässä jedijamiks, kun se hiihtelee täällä jatkuvasti sen aamutakin huppu syvällä päässä..?

      Poista
  9. Mulla on iha sama juttu ton pankkitunnuksen kanssa:D Lisäksi meen aina ihan sekaisin jos se tarvii kirjottaa jollain muuta kuin koneella:)

    http://sofiawilhelmiina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ei tulis yhtään mitään, jos käsin pitäis kirjottaa se johonkin :-D

      Poista
  10. Kuinka paljon sulla kuluu aikaa snäppäämiseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepustinkin tästä jo melkosen stoorin Snapchatissä, mutta en siis koe että snäppäys vie multa erikseen aikaa samalla tavalla, kuin vaikka bloggaaminen tai instagram :-)

      Poista
  11. Kolmonen sopii niin täydellisesti muhun! :D Harrastan samaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se voittajafiilis, kun pääsee kerra kerralta vähän edemmäs! :-D

      Poista

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne