COMING UP NEXT: SHORT BOB?

26. lokakuuta 2015

Sitähän luulis, että lyhyiden hiusten pituudesta nappaaminen ois ihan läpihuutojuttu. Polkka ku polkka. Mut kun ei. Se ei tosiaan oo niin helppoa. Mä oon käynyt läpi sekä takaa lyhyemmän että tasapaksun pitkän polkan ja keskiviikkona olis tarkotus istahtaa jälleen luottokampaajan penkkiin saksittavaksi. Eikä mulla oo harmainta hajua, millasta pituutta ja millasta mallia mä sieltä tällä kertaa lähden hakemaan!

hair1

Hiukka tekis mieli repästä ja jättää sana "pitkä" pois sen polkan edestä. Seuraavat kuusi kuukautta on muhkeiden kaulahuivien ja korkeiden kaulusten aikaa, eikä mikään oo raastavampaa kuin takin vetoketjun väliin jäävät hiussuortuvat tai villapaidan kauluksen alla sähköistyneet latvat. Mutta uskallanko mä? Onko se liikaa? Onko mulla liian pyöreä naama sellaseen? Ei kai? Ja pitäis sen pituuden olla sit semmonenkin, etten lauantaina gaalaan valmistautuessani oo ihan sormi suussa tyystin tuntemattoman pituuden kanssa.

hair3
Tän kollaasin keskimmäinen on toistaseks mun lemppari. Mut onks toikin sit taas liian tavallinen? Ja meniskö mun suomalainen luiruletti muka noin kivasti? Tuskin. Vasemman puoleisessa kuvassa näkyvä pituus houkuttelis myös ihan älyttömästi.

Entä mites toi leikkauksen graafisuus. Vedetäänkö suoraa linjaa, jätetäänkö edestä huomattavasti pidemmäksi vai saako olla epätasanen koko matkalta? Kerroksia vai ei? Huoletonta sivuotsista? Tässä kohtaa huomioon pitää ottaa mun oma hiuslaatukin. Hiusta on vaikka pienen kaljun kylän peruukeiks asti, mutta se on niin tuhottoman ohutta, vaalennuksesta huolimatta liukasta ja painavaa, että Suomen syksysää vetää sen länään bussipysäkille käppäillessä. Haluunko kihartaa sitä joka aamu vai onko suora look enempi mun juttu? Suoristaminen ainakin on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa. Mutta kiharat tuo volyymia. Ja lyhyet surffikiharat näyttää aina ihan tajuttoman hyviltä. Miten paljon pituus vaikuttaa siihen, onx tucca hyvin laittamattomanakin?

hair2

Pitkään elin harhaluulossa, että pitkästä lyhyeksi leikkaamisessa ois hitonmoinen homma ja oman pään sisällä käyty kädenvääntö takana. Musta kuitenkin tuntuu, että oon nyt miettiny tätä liian pitkäks venähtäneen pitkän polkkatukkani pätkäsemistä paljon enemmän, kuin silloin, kun latvasta lähti 30 senttimetriä kertalaakista. Polkkatukan pituudelle tulee sokeaksi omassa päässään. Mulla ei oo vuosiin ollut yhtä lyhyttä hiusmallia, kuin mitä nyt puolentoista vuoden ajan oon peilistä töllötellyt ja tää tuntuu musta nyt puol vuotta viimesimmän saksikäsittelyn jälkeen ihan naurettavan pitkältä.

Kuvat: Pinterest

18 kommenttia

  1. Ite leikkasin tollaset hiukset niinku tossa viimosessa kollaasissa vasemmassa reunassa ja voi sanoo et tällanen suomalainen perushiudlaagu istuu tollaseen paremmin kun hyvi! Ei oo ollu vielä minkäänlaista ongelmaa ja voin sanoo et ei kyllä naamastakaan tullu sen pyöreemoi kun mitä se jo valmiiks on! Anna mennä vaan, sun hiustenkasvuvauhdilla sulla on jo ennen jouluu samanpituset hiukset kun nyt! Lyhyeks vaan, kyllä niitäkin oppii laittaa nopeesti!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sitä mäkin mietin, et yleensä lyhyt malli tuo ohkaseen hiukseen vähän ryhdikkyyttä! Toi lyhyt polkka houkuttelee kyllä ihan mielettömästi ja tuulenvire niskassa tuntuu kivalta :-D Sekin on kieltämättä käynyt mielessä, et kun tää oma hius kasvaa niin tajutonta vauhtia, niin ois se nyt kiva sit kerralla nippasta vähän reippaammalla kädellä niin ei sit heti vuodenvaihteen jälkeen tartte kattella tätä ärsyttävää ei-lyhyt-muttei-tarpeeks-pitkäkään -pituutta!

      Poista
  2. Mä oon sitä mieltä, että jos tekee mieli pätkästä hiukset nii sillon kannattaa. Hiukset kasvaa kuintekin melko nopeasti takaisin, joten mitään peruuttamatonta ei pääse käymään. Itseäkin houkuttelis jonkinsortin polkkatukka ja oonkin tässä pari päivää pohtinut, että on se varmaan leikkuuaika varattava. Multa löytyy kanssa "melko" pyöreähköt kasvot :D mutta oon ajatellut asian niin, että jos ite tykkään niin mitä väliä! Pitkät hiukset on niin ärsyttävät! :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan totta :-) Jos joku tässä maailmassa uusiutuu, niin hius. Ainakin mulla, välillä tekis mieli vähän hillitä. Onneks nyt ei oo enää värin kanssa ongelmia kun juuresta puskeva oma väri käy hyvin tonne sekalaisten raitojen sekaan.

      Pitkät hiukset on ihanat siinä vaiheessa, kun niille on tehty jotain erikoisempaa, mut kui usein mäkin niitä jaksoin arkena laittaa? Öö, en ikinä :-D Heitin aina vaan ponnarille tai sit ne oli aukinaisena ja koko ajan tiellä. Nyt mä "kärsin" tästä keskipitkästä tukasta, joka näyttää helposti tosi väsyneeltä, kun mitään varsinaista hiusmallia ei oo pohjalla. Sama pituus näyttää kauheen kivalta monella muulla, mut mulle tää ei vaan sovi. Ainakaan tämmösenään..

      Huh, ei muuta kun nips nips leikkuuajan varaukseen ;-)

      Poista
  3. Kyllä se tukka takasin kasvaa, anna mennä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se kyllä tekee (mun kohdalla vähän turhankin nopsaan)! :-D

      Poista
  4. Mä en oo mitään hiusmallia tai -pituutta vihannut tai rakastanut niin paljon kuin polkkaa. Välillä yritän kasvattaa ja välillä oon käynyt lyhyemmässäkin, mutta mulla on ollut enemmän tai vähemmän polkkatukka käytännössä aina, jotenkin se vaan on se mun pituus!
    Polkkaa saa kyllä olla tosi ahkeraan laittamassa, se kun ei näytä hyvältä silloin kun se "vaan on", niin kuin pitkä tukka saattais näyttääkin. Oon omassa päässäni huomannut sen, että mitä lyhyempi hius on, sitä enemmän tukan laittoon saa aamuisin varata aikaa.
    En ees tiedä mikä mulla oli tässä pointtina, kunhan tulin tarinoimaan. :D Sulle kyllä ehdottomasti passais lyhyempikin tukka, ja niinku sanoitkin että kasvaahan ne äkkiä takas!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä vähän ennen 2014 juhannusta kävin leikkauttamassa ekan kerran jossain selän puolivälissä roikkuvan ruuhkatukkani takaa lyhyemmäksi polkaksi ja voin valehtelematta sanoa, että se oli paras hiuspäätös ikinä! Radikaalein, mutta myös ylivoimasesti superein. Myöhemmin, kun oon katellut vanhoja kuvia, oon huomannut miten pitkät hiukset tavallaan kiskoi mun piirteitä alaspäin mutta sai silti näyttämään paljon nuoremmalta, kuin mitä todellisuus silloin oli :-D

      Mun unelma on kyllä semmonen "sopivan pitunen" polkka, jonka vois pelkän föönin avulla saada huolettomalla tavalla siistiksi. Sellaseks, mitä voi jakauksen kohdilta viskellä käsin miten lystää, eikä se näyttäis harakanpesältä missään vaiheessa. Ei kai auta kun tutustua kampaajakäynnin jälkeen muotovaahtoon ja suolasuihkeeseen jälleen kerran :-D

      Poista
  5. Arhg nää on ihania! Mä olen haaveillut tällaisesta mut en heti uskaltanut leikata mun megalettiä kerrasta, niin pätkäisin longbobin. Nyt se on jo kasvanut taas...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Long bob on kavala, se kasvaa niin nopeasti sellaseks "mitäänsanomattoman" pituseks :-D

      Poista
  6. Haluisin niiin nähdä sulla kerroksittain leikatun rikotun mallin! Oon ite niin yli tän tasapitkän tasaleikatun mallini kanssa... Lyhyen polkan entisenä omistajana haluaisim huomauttaa, että se on ihan perseestä kun ei saa kiinni hyvin. Urheilu, nukkuminen ja kotieläminen on vaikeaa :D toisaalta se aivan ihanan näköinen hius kompensoi niin paljon huonoja puolia, että ennustan olevani taas pian parturin penkissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kauhulla ootan reaktiota, kun fledaa ei taas saakkaan ihan noin vaan ponnarille tai päänlaelle nutturalle. Vaikka oon sen jo pariin otteseen kokenut :-D Pitää taas löytää niiden semmosten puolinutturoiden/samuraikampausten maailma ja hyväksyä se, että näyttää kotona/salilla 5-vuotiaalta.

      Mulla leikattiin viime kerralla kanssa tasapitkä tohon ihan vähän hartioiden yläpuolelle ja kuvittelin sen näyttävän paljon kivemmalta. Mutta tän kihartaminen on alusta asti taas ollut niin paljon helpompaa. Enpäs tiedä, sen näkee sitten keskiviikkona, miten käy :-D

      Poista
  7. Sä oot siinä mielessä tosi onnekas likka, että sun hiukset kasvaa niin nopeesti, että vaikka pidempää lettiä jäis ikävä niin sulla se on puolen vuoden sisällä takasin! Totta tuo mitä tuossa Lauralle kommentoit, että vaikka sitä kuinka fantasioi niistä just sopivan laineikkaista ja kiiltävistä metrien kutreistä, niin ei niitä kuitenkaan koskaan arkena jaksa laittaa ja sit ne vaan lerpsottaa just sielä villapaidan ja takin välissä lättänänä ja sähkösenä :D
    Toi tokan kollaasin eka kuva on tosi näpsäkkä ja nätti ja uskon, että sopis sulle todella hyvin! surffitukan tekokin on hieman lyhyemmillä hiuksilla vaivattomampaa ja volyymiäkin saa iisimmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on onni, mutta samalla myös tuo mukana ajoittaista epäonnea. Nyt oon onneks päässyt radikaalimmista hiusvärivalinnoista eroon, niin ei sitä tartte murehtia :-D Mutta polkkaan jää koukkuun! Millään en tahtois taas alottaa hiusten kasvatusta hääkampausta varten uudelleen, kun en halua hääpäivänä minkäännäköstä lisäkettä päähäni, kun omastakin fledasta (pitkänä versiona tosin) ois materiaalia jos vaikka minkälaisiin nutturaviritelmiin. Mut kun polkka on niin näppärä arjessa ja sopii omastakin mielestä itselle paremmin! :-D

      Ja just tuo lyhyemmän tukan kyky muuntautua surffipehkoks niin paljon vähemmällä vaivalla, yhdessä vaiheessa tarvinnut muuta kuin ruiskia suolasuihketta pyyhekuiviin hiuksiin ja föönata hiukset pää alaspäin: avot! Hiustenlaittoa mun makuun :-D

      Poista
  8. tällasta postausta en ihan mistä tahansa toisesta blogista jaksais lukea, mut sun kirjotustyyli vaan iskee! olet ihana ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, kiitos paljon! Ihana kuulla :')

      Poista
  9. Ka sä ymmärrät ettet ikinä näytä noin upealta kun noissa laittamissassi kuvissa ton naaman kanssa, oli sulla sitte lyhyt tai pitkä tukka? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vuoden huonoin provo -palkinnon voittaja, hyvät naiset ja herrat :'-D

      Poista


Pidetään meininki asiallisena ja rentona. Eri mieltä saa olla, mutta nokkavaksi ei tarvitse heittäytyä!
Kuviani saat toki käyttää, kunhan pyydät ensin luvan allekirjoittaneelta.

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne