NORMEISTA POIKKEAVA SALIMIRKKU

26. maaliskuuta 2015

Noniin.. Moi. Aattelin näin torstai-illan päätteeks kertoa vähän jutusta, josta mun on pitänyt kertoa jo viimeset puol vuotta. Mun salitreenauksesta nimittäin. Ajatus ei tahdo oikein kulkea kun Jami tiskaa keittiössä hevin tahtiin, mutta katsotaan mitä tästä tulee. Pistetään kylkeen mun tänhetkisen pumppilistan biisejä, jos ne vaikka nostattais fitnessmäistä fiilistä.

Nimetön
Harvemmin keikistelen salilla kännykän kameralle, mutta kai tätä tämmöstäkin postausta on pakko jollain tapaa kuvittaa.. Ei kyllä luonnistu multa toi pyllyherutus niinku monen muun typyn instagramissa.

Mähän alotin salilla käynnin viime syyskuussa, kun kauppareissun yhteydessä ilmottauduin johonkin Lady Linen kisaan jossa oli mahdollista voittaa vuoden treenit ilmaseks. No voittoa ei herunut, mutta ilmanen konsultaatio kyllä ja ennen ku kerkesin protskupatukkaa sanoa, olin pistäny nimeni vuoden mittaseen soppariin ja sopinu ajan personal trainerin kanssa. Niistä ajoista on tultu nyt reippaasti yli puol vuotta etiäpäin, duunailin samalla ohjelmalla marras-joulukuuhun asti, pidin ihan luvattoman pitkän tauon ja muuton jälkeen oon palaillut ton ihan jäätävän valaistuksen alle pikkuhiljaa kotikutosen ohjelman kanssa. Salille on ollut vaan niin kettumaista kävellä kovilla pakkasilla, että tämmösen laiskan läskipyllyn oli vähän turhan helppo skipata viikonkin salikäynnit kerralla jossei keskustaan muuten ollut asiaa. Puhumattakaan siitä, miten perseestä äärirajoilla käymisen jälkeen on kävellä reippaat pari kilsaa kotiin.
  Rauta kuitenkin nousee. Mä tuskin voin kertoa "alotusohjelmastani" mitenkään hirveän paljon tarkemmin, kun sen maksullisen palvelun kautta itselleni sain, mutta enpä mä sen tahtiin enää treenaakaan. Oon nyt koittanut päästä uuden netistä bongaamani ja oman salin kalustoon passaavaks muokatun ohjelman makuun. Sen pt:n mulle syksyllä suunnitteleman ohjelman pointtina oli parantaa kestävyyttä sekä yleiskuntoa ja pystynkin nykyään nostamaan köpöttelyn reippaaseen hölkkään heittämällä: hengästymiseen tarvitaan huomattavasti paljon enemmän kuin syys-lokakuussa. Joulun jälkeen otettiin vähän takapakkia, kun majailin väliaikaisesti vanhempien jääkaapin läheisyydessä maalla eikä salille palaaminen sen jälkeen tosiaan ollut mistään helpoimmasta päästä, mutta nyt on alkanut taas luistaa.



Henkilökohtasesti tykkään enempi illalla treenaamisesta. Mikään ei oo kamalampaa kuin pelkille naisille suunnattu kuntosali viiden ja seitsemän välissä alkuillasta, kun kaikki 8-16 -työläiset iskee sinne yhellä ovenavauksella. Yleensä oon ottanut jalat, bussin tai nyt vihdoin polkupyörän alleni siinä kahdeksan tiimaan ja ollut sitten viimeisiä pukuhuoneesta poistuvia. Joskus ihan viimeinenkin. Lady Linellä on mahdollisuus jumppiin ja tosi monipuolisesti järjestettyihin ryhmäliikuntatunteihin, mutta en oo ite käynyt yhdelläkään. Joulukuussa kokeilin LAMK Sportsin järjestämiä ryhmäliikuntatunteja, mutta mä en vaan jostain syystä hiffaa niiden hehkutusta, se ryhmäpaine ahdistaa. Parasta on uppoutua hyvään spotify-listaan ja omassa mielessä laskea toistoja, vaikka kone sen mun puolesta tekiskin.
  Semmosta stereotyyppistä fitnessmuikkia musta ei varmaan saa tekemälläkään. Suunnitelmissa kyllä olis tässä kevään mittaan pihistää jostain se puolikas huntti ihan pt:n tekemää treeni- ja ruokaohjelmaa varten, mutta mielessä on enemmänkin tiettyjen kohtien kiinteyttäminen kesää varten kuin järjettömän haban kasvatus. Mitään järjetöntä lihasten pintaan plopsahtamista mun kropassa ei siis oo tapahtunut, koska en saliharrastuksen myötä oo muuttanut ruokavaliota millään tavalla  herkuttelen silloin kun haluan, käytän ruoanlaitossa edelleen Oivariinia ja se painokin on tosiaan noussut. Kiinnostus salilla käyntiä kohtaan on kuitenkin enempi siinä fiiliksessä, mikä treenin jälkeen tulee. Energiaa on yleisesti ottaen paljon enemmän ja päivittäinen vireystaso on parempi, ruoka maistuu paremmin eikä nukahtaminenkaan oo enää yhtä vaikeeta, kuin se aikasemmin on ollut. Oon myös päässyt eroon melkein jokaöisistä painajaisista syksyn jälkeen ja hillittömät päänsäryt on vähentyneet, kun oon onnistunut kehittämään herkästi jumiutuvaa niskahartiaseutua vähän parempaan suuntaan (ja istunut yhteensä ties kuinka monta tuntia hierontatuolissa)



Mä en nyt oikein tiedä mitä muuta kertosin, oon niin keltanokka ja sunnuntaiharrastelija etten haluu lähtee heittelemään mitään omia mielipidepohjasia faktoja aiheesta. Käyn salilla koska se on kivaa ja siitä tulee hyvä fiilis. En oo missään vaiheesta kiinnostunu salitreenauksesta elämäntapana tai edes kuvitellut before-kuvien ottamista. Merkittävin ruumiillinen muutos on varmaankin tapahtunut pyllyssä ja muutenkin lantionseudulla sekä reisissä, mutta ahkeran kyykkäyksen lisäks saan kyllä kiittää myös tuota mun henkilökohtasta kokkikolmosta. Kivikovia ravihevosen pakaroita multa ei siis löydy, mut muodotonta poikakroppapökkelöä  vuodesta toiseen peilistä tuijotelleena voin vaan todeta et on tää ihan jees vihdoinkin omistaa lantio.

20 kommenttia

  1. Tosi kiva kuulla sun saliharrastuksesta, vaikka olisinkin toivonut vähän yksityiskohtaisempaakin tietoa :) ymmärrän tosin tän fitnesshössötyksen keskellä. Oon monesti huomannut, kuinka perusharrastajia mollataan, jos avaa sanaisen arkkunsa treenaamisesta: joko haukutaan massan mukana kulkevaksi teeskentelijäksi, kun haba ei loistakaan kilometrin päähän tai sitten iha vaan alempiarvoiseksi pulmuseksi. Tosi ärsyttävää. Mutta sen haluisin tietää, että miten saliharjoittelulla oot muokannu lantiota noin oaljon, mitä kuvailit?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tämmösenä tavallisena pulliaisena en tosiaan halunnu lähtee avaamaan meininkiä sen enempää, tota mun tän hetkistä ohjelmaa ois muutenkin ollu vähän höhlää valottaa kun kaikille ei käy kaikki. Kuntosali osaa harrastuksena olla vähän tulenarka aihe eikä mun tämmönen letkee saleilu välttämättä mee monen fitnessharrastajan jakeluun.. :-D

      Mä huomasin alavartalossa mieluista kehitystä yllättävän nopeesti koska noh, aloitusvaiheessa se oli mitä oli :-D Se oli loppusyksyä, kun Jami huomautti ekan kerran asiasta. Toivoin konsultaatiossa saavani lisää voimaa ja kestävyyttä erityisesti alavartaloon ja vaikka ohjelmassa otettiin huomioon koko kroppa, oli pääpaino selkeesti jaloilla. Mitään ihmeitä en tietääkseni tehnyt, erilaiset kyykkäystavat painojen kanssa, jalkaprässi ja mave suorin jaloin on tullu vähän liiankin tutuksi :-D Reisiin on kertynyt myös ihan vaan rehtiä ja rehellistä rasvaa lihaksen lisäksi, joten luulen silläkin olevan oma vaikutuksensa lantion muotoon :-) En sit tiiä miten joku muu näkee ton muutoksen tai huomaako sitä ollenkaan, mutta omaa kuvaa töllötelläänkin huomattavasti enemmän..

      Poista
  2. Olipas tosi kiva itsekin treenaavana ihmisenä lueskella sunkin ajatuksia aiheesta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, meitä on niin moneen junaan tän touhun suhteen! :-)

      Poista
  3. Miks luin otsikon et salamikurkku.... :DDD Ehkä meen takasin nukkumaan.
    Mut on tosi hienoo, jos oot löytäny salista harrastuksen josta nautit, itekkin alotin aktiivisen saliharjottelun koulujen alkaessa syksyllä, ja on kyl kaikinpuolin terveempi olo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Usko pois, mäkin oon lukenu sen nyt vaikka minä tässä aamun aikana :-D

      Parasta on kyllä se kun ei oo enää niin tukossa. Ja kyllä mä salaa myhäilin itekseni, kun ei koulussa käteen tyrkättyyn liikuntakyselyyn tarttennu ainekaa kauhesti valehella siitä, kuinka monta tuntia liikun viikottain :-D

      Poista
    2. määki luin :'-D olin iha 'jaa sieltä tulee joku ruokapostaus' mut sit aloin ihmetttelee et mikä hemmetin salamikurkku :'-D oon naureskellu sillee pitkin päivää,, mahtavaa etten ollu ainoo

      Poista
    3. Eikääää :-D Pitäisköhän mun nyt tämän pohjalta viritellä joku resepti salamista ja kurkuista? :'-D

      Poista
    4. Mää luin salmiakkikakku :DDDDDDDDDDD

      En tiiä kumpi on pahempi.. Mutta siis täällä ihan sama, että illalla on paras aika treenata ja yleensä lähenkin just pari minsaa vaille 10 kun sali menee kiinni :)

      Poista
    5. Aina vaan paranee :-DD

      Illalla treenaus on kyllä ihanaa, vaikka siinä puhistaankin ihan hiki päässä, niin tavallaan yksin hiljasella salilla ollessa samalla myös vähän rauhottuu ja puristaa itestään kaikki päivän menot ja murheet hien mukana pois! :-)

      Poista
    6. Mullekkin se iltatreeni on tosi rauhoittavaa ja terapeuttista jopa! :)

      Poista
  4. kuulostaa ihan mun salireenaukselta! mäkään en oo mikään "team-fit<33" vaan käyn vaan salilla koska se on kivaa! hyvä etten oo ainoo :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! On mustakin tullu semmonen että teen niin, että oikeesti tuntuu, mutta on oikeesti jotain niin mahtavaa, kun tietää tehneensä jotain mikä on omalle kropalle vaan hyväks :-) Yläaste- ja lukiovuodet sohvaperunana rupes käymää pikkuhiljaa vähän omantunnon päälle kun aikasemmin kuitenki harrastanu paljonkin urheilua.

      Poista
  5. Millä perusteella väität olevasi ''normeista poikkeava'' tämän asian suhteen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähinnä sillä perusteella, ettei mulla ole tarkkaa tavoitetta eikä fitness kiinnosta mua. Niinkun tuolla ensimmäinen anonyymi toteskin "perusharrastajia mollataan, jos avaa sanaisen arkkunsa treenaamisesta: joko haukutaan massan mukana kulkevaksi teeskentelijäksi, kun haba ei loistakaan kilometrin päähän tai sitten iha vaan alempiarvoiseksi pulmuseksi".

      Tällä hetkellä se "normaali juttu" on olla mahollisimman timmi pyykkilautavatsa ja omistaa piukat pakarat tai vähintään tavoitella semmosta. Mun kaltasia on kyllä varmasti todella monia ja tunnen itsekin muutaman, mutta valtavirrassa saliharrastaja mielletään aivan joksikin muuksi, kuin mikä mä olen.

      Poista
    2. Loistava vastaus, kiitos!
      -Sama anonyymi

      Poista
  6. Hei koklaa tätä! Tolla 12,95€ saa ruokaohjelman ja kotitreeniohjeita :)
    https://www.facebook.com/events/365209697012827/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tota yks päivä kattelinkin, kun pongahti mun facebookin etusivulle jonkun kaverin siihen liittymisen myötä, mutten oo vielä ihan satavakuuttunu :-D pitää vähän seurailla ja kattella, jos tohon alotuspäivään mennessä osaisin päättää!

      Poista
  7. Ootko tykänny Ladylinestä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo! Naisten kuntosaliks ainakin Lahden toimipisteessä on yllättävän vähän sellasta akkameininkiä eikä kukaan toljota sun vatsamakkaroita tai löllöreisiä. Kaikki treenaa omaan tahtiin ja pukuhuoneessa mulle on oltu vaan ja ainoostaan mukavia! Asiakaspalvelu on myös tosi jees ja olikse nyt et kerran vai pari viikossa on varattu aikaa, et ohjaajat on paikalla opastamassa jos tarvii. Mulle tulee yleensä aina semmonen alemmuuskompleksi liikunnallisten ihmisten seurassa, mutta Lahen Ladylinellä oon jotenki onnistunu skippaa semmosen kokonaan :-)

      Laite/tarvikevalikoima on omaan makuun tarpeeks laaja ja noita ryhmäliikuntatunteja on tosiaan ihan mielettömät valikoimat. Ladylinellä on kanssa se semmonen sähkönen systeemi, et siellä on tietokoneet joihin tökkäät avaimen ja se kertoo sulle sun ohjelman. Mun kananmuistille tommonen systeemi oli kyllä ihan yks pelastus etenkin alussa! :-D

      Poista


Pidetään meininki asiallisena ja rentona. Eri mieltä saa olla, mutta nokkavaksi ei tarvitse heittäytyä!
Kuviani saat toki käyttää, kunhan pyydät ensin luvan allekirjoittaneelta.

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne