MIKÄ IHMEEN CHROMEBOOK?

6. helmikuuta 2015


Viime viikolla huomasin mun vahnan läppäriparkani olevan melko hurjassa kunnossa. Kone toimii muuten hyvin ja sillä voi työskennellä aivan kuten ennenkin, mutta sana "kannettava" sitä ei enää valitettavasti kuvaa. Acerini koki kovia viime syksynä pudotessaan laukun mukana asfaltille, kun laukun olkahihna otti ja petti. Sen jälkeen läppärin näyttö on sitä taitellessa pitänyt pientä naksumisääntä ja reilu viikko sitten huomasin näytön kampeavan muuta koneen muovikuorta irti vasemmanpuoleisen saranan kohdalta. Ajattelin, että kyllä tällä nyt ainakin kesään asti työskennellään kunhan oon tarpeeksi varovainen, mutta kyllästyin siihen varomiseen ja venkslaamiseen alta aikayksikön.
 Keskiviikkona olin Gigantissa etsimässä synttärilahjaa pikkuveljelleni, kun silmääni osui kyltti "KAMPANJAHINTA 199€!" ja sen vieressä komeili varsin nätti ja siro läppäri. Toshiban Chromebook. Olin kyllä jo jonkun aikaa miettinyt, että uus kone on pakko hommata, mutta säästöt ei vielä ainakaan muutamaan kuukauteen riittäis mihinkään hääppöseen enkä ihan kauhean mielelläni olis mihinkään osamaksuhärdelliin lähtenyt. Ahdistaisi olla vieraille tahoille velkaa, etenkin kun on kuullut jos sun mitä kauhutarinoita Klarna-tileistä ynnämuista.
 Hetken aikaa konetta hiplailtuani lähdin liikkeestä pelkästään pikkuveljen synttärilahjan kanssa. Käyttöjärjestelmänä Chrome vaikutti jotenkin ihan uppo-oudolta, enkä halunnut tehdä päätöstä jonkun lipevän myyntimiehen puheiden perusteella. Oon aina kokenut itseni Windowsin kannattajaksi ja selaimenakin oon käyttänyt Mozillaa niin kauan, kun vaan jaksan muistaa.
IMG_0869_retouched
  Kuten kuvista näkyy, uteliaisuus lopulta voitti. Etenkin kun mussa vähän Sulo Vilénin vikaa on. Koko torstaipäivän kyseinen tarjous pyöri mun mielessä ja kerkesin tukeutua iskäänkin (sähköinen napanuora tjsp...). Olisi juuri sopivasti ylimääräistä rahaakin ja parempi se olisi pistää johonkin, mitä oikeasti tulisin tarvitsemaan, mutta oon niin julmettoman huono tekemään päätöksiä. Etenkin isoihin hankintoihin liittyviä sellaisia. Kun mä lopulta tunsin oloni niin samperin kädettömäksi kansantalouden tunnilla pelkän paperin ja kynän kanssa, oli peli selvä. Illalla mä lykkäsin makkarin seinään Toshiban pienen mustan laturin.
 Mikään tykkipelihän tämä ei ole. Chromebook on käyttöjärjestelmältään kovin rajallinen, eikä tähän (toistaiseksi) voi ladata netistä ihan mitä tahansa ohjelmia, vaan kaikki hoituu Chromen oman Web Storen kautta. Kiintolevyllä ei kokonaisuudessaan ole tilaa kuin 16Gb ja RAM-muistiakin on vaivaiset 2Gb, mutta muistiinpanojen tekemiseen ja netin selaamiseen mä tämän hommasinkin. En asiakirjastandardiin aseteltavia koulutehtäviä, Simsin pelaamista ja kuvanmuokkausta varten.
 Loppupeleissä vaakakupissa painoi hinnan lisäksi enemmän kätevyys, keveys ja käytettävyys noin niinkun koulussa kuljettamisen kannalta. Painoa tällä kapistuksella on 1,5kg ja käynnistyminen tapahtuu alle 10 sekunnissa. Näyttö on 13,3-tuumainen ja paksuutta löytyy enimmillään piirun verran alle 2cm. Akkukin kestää ihan äärettömän hyvin. Oon ladannut akun viimeksi yöllä, surffaillut koulussa kasista puoli kahteentoista ja sen jälkeen kotona vähän yli yhdestä tähän istumaan saakka ja vielä olisi 48% akun varauksesta jäljellä. Mahtuu siis laukkuun ilman ihmeellisempää runnomista, eikä virtapiuhaa välttämättä tarvitse ottaa ollenkaan mukaan 6-7h mittaisen koulupäivän ajaksi.
 Pienen alkukankeuden jälkeen tästä on muodostunut omassa pienessä mielessä koko alkuvuoden ykkösostos. En oo vielä siis ainakaan katunut päätöstäni ja vähän meinaan jopa potea sääliä vanhaa konettani kohtaan, kun se olla möllöttää suljettuna ja hyljeksittynä tuolla mun tietokonepöydällä. Todennäkösesti olisin kuitenkin viimestään kuukauden päästä hakannut päätäni seinään, jos oisin antanut näin hyvän tarjouksen mennä ihan sivu suun, joten ehkä vanha rakas koneeni ymmärtää "kun sai niin halvalla"..
IMG_0847_retouched
Löytyykö teidän lukijoiden joukosta yhtäkään Chromebookin omistajaa? Kertokaa ihmeessä käytännönvinkkejä tämmöselle keltanokalle - vaikka melkonen nörtti osaan toisinaan ollakin, on mulla ihan varmasti vielä melkosesti opittavaa! Pahoittelut muuten, jos teksti on jotenkin tosi kapulamaista tai muuten vaan tönkköä. Oon niin innoissani tästä uudesta tulokkaasta, ettei suomen sulokas kieli oo tahtonut taipua koko päivänä mitenkään järkevästi :-D

11 kommenttia

  1. Meidän lukiolla on käytössä Chromebookit. :> Ihan hauskat vempeleet, käteviä selailuun ja pieneen väkertämiseen. Mitään vinkkejä en osaa sanoa, muuta kuin että hyvä jos on joku kone, joka kestää raskaampaakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jostain luinkin jo, että jotkut koulut Suomessa ja Ruotsissa niitä opiskelijoilleen tarjoavat :) Ainokaiseksi en mäkään tätä suosittelisi kenellekään, joka tekee koneella muutakin, kuin selaa iltasanomia. Vaikka meiltä nyt kolme konetta löytyykin, toivon totisesti, ettei tuo mun vanha läppäri tilttaa ennen kuin säästössä on tarpeeksi vähän monipuolisempaa läppäriä varten :-D

      Poista
  2. EI VITSIT! mulla on tällä hetkellä käytössä 7 vuotta vanha samsungin kannettava joka alkaa pahasti olla tikittävä aikapommi. Haluisin ihan niiiin just ton koneen ja on tullu kuolattua sitä useammilla sivustoilla jo pitkään! En voi uskoo et missasin ton tarjouksen! :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa hei ehdottomasti käydä paikallisessa Gigantissa ihan paikan päällä, hopihopi!! Ite ihmettelin ennen läppärin ostamista, että näinköhän mä nyt varmasti oikein, kun nettikaupassa hinta on 329€, mutta kyllä mä vaan näin. En ainakaan millään haluais uskoa ton kampanjahinnan olevan vaan paikallinen erikoisuus :-(

      Poista
  3. Hahah joo, meilläkin käytetään noita koulussa vaikka vielä yläasteella olenkin :-) Ihan näppäräksi on osoittautunut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, yläasteellakin! Tämmösestä en tiennyt :-D Mutta kiva kuulla kokemuksia!

      Poista
  4. Ite sain joululahjaks Acerin Chromebook 13:ta, ja ihan mahtava ollu, mutta tumpelo kun olen, niin en osaa iPhonelta siirtää tähän kuvia. Osaisiko joku neuvoa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus muinoin kun mulla oli vielä ipod käytössä, oli vielä se sellanen vanhanaikanen kansiosta kansioon siirto mahdollinen mitä kuviin tuli :-D Nykyään se ei enää onnistu, ainakaan windows 8n kanssa vaan pitää olla iTunes. Vähän lottoon, että vielä tässä vaiheessa Chromebookit ei tue Applen systeemejä :( Löysin kyllä sellasen kikan, että lataat haluamas kuvat suoraan kännykästä Google Driveen, avaat samaisen sovelluksen koneella ja tallennat kuvat sit sieltä Drivestä koneelle :-) Dropbox voi myös toimia samalla logiikalla!

      Poista
    2. kiitti paljon avusta! :)

      Poista
  5. en tiiä käyttääkö porukka konetta oikeesti tollee peiton päällä, vai ottaako vaa kuvat ja sit siirtää sen jonnekki pöydälle. Anyway, vinkkinä vaan, että älä käytä konetta peiton, sohvan tms, päällä. Vaikka nimi onkin kannettava kone, säästät sen elinikää huimasti vaan sillä, että käytät sitä pöydällä tai jollai muulla kovalla alustalla. Tollai 'peitoissa' oleva kone ei pääse tuulettuu oikein ja se saattaa hajota tosta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mä tiedän, tuhosin mun ensimmäisen läppärini tuolla tavalla kun olin jotain 14 :) Näissä kuvissa läppärin takapuolelle jäävien tuulettimien ja sängyn välissä on sellanen pieni muovilevy, joka ei näy kuvissa. Muuten mulla on läppärin alla tarjotin/karttakirja/kenkälaatikko/lehtipino, ellen oo pöydän ääressä tai pidä läppäriä polvien päällä. Tarkotuksena olis ostaa sellanen sylitaso, mut ainakaan vielä ei oo löytyny kivaa (tai mun budjettiin istuvaa) kappaletta!

      Eli ainakin mun tapauksessa nää on ihan vaan lavastettuja kuvia :-) No worries!

      Poista


Pidetään meininki asiallisena ja rentona. Eri mieltä saa olla, mutta nokkavaksi ei tarvitse heittäytyä!
Kuviani saat toki käyttää, kunhan pyydät ensin luvan allekirjoittaneelta.

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne