DAY OFF

14. tammikuuta 2015

Mulla on keskiviikot vapaita koulusta ja alkuperänen suunnitelma vapaapäivän viettoon oli videon kuvaaminen, mutta no niinkun on jo ajat sitten todettu, ei toi videohomma oo koskaan mulle liian helppoa. Milloin loppuu kamerasta akku, milloin muistikortilta tallennustila ja kun nämä kaks on vihdoin hoidossa, ei luonnonvalosta oo jäljellä edes muistoa. Höpöttelin tänään myös pimeenä olevalle kameralle muutaman minuutin, kun tuo piru menee ja jostain syystä lopettaa kuvaamisen itsekseen kesken kaiken. Kaikenlisäks Jamikin tuli jo koulusta kotiin, enkä tunne oloani mukavaks jos joku kuuntelee mun videolle lörpöttelyä varsinaisessa making of -vaiheessa. Ehkä mä onnistun viikonloppuna..

IMG_0470
Mulla oli kaikki viritelmät valmiina ja haalin kaikki mahdolliset lempparit viime vuodelta mun työpöydälle ja sen ympärille. Muutossa roskiin menneistä tyhjistä purnukoista ja esimerkiksi tv-sarjoista tein pitkän listan. Kerkesin saada kasaan materiaalia noin 20 minuutin edestä enkä päässyt edes puoleen väliin :-D Luvassa on siis törkeen pitkä video, ellen pistä leikkausvaiheessa tyystin hösseliks.

IMG_0490
Oon pitkään haikaillut Iittalan kirkkaan Vitriinin perään. Mulla on jo vedenvärinen, joka on ajanut asiansa pienempien korujen rasiana vallan mainiosti, mutta joka ei oikein tahdo passata yhteen mun muiden sisustustilpehöörien kanssa. Luokkakaveri möi omaa Vitriiniään eräällä fb-kirpparilla varsin hyvällä hinnalla ja mulla kävi äärettömän hyvä säkä, ettei kukaan muu ollut kerennyt sitä varaamaan. Nyt se on mun ja mulla on paikka niin kihlasormukselle kuin ohutketjuisille kaulakoruillekin!

IMG_0505
Mun Boozt.comista tilaamani lampaannahkaiset uggit saapuivat jo pari viikkoa sitten, mutta mä en tietenkään älynnyt kuvata niitä upouusina ja puhtoisina. Nyt näiden parin viikon ajan nuo on olleet ihan mielettömän kovassa käytössä ja oon suoja-aineella lotraamisesta huolimatta onnistunut mm. sotkemaan kenkien kärjet vesitahroilla, kun uudenvuodenyönä vedin lipat läheistä rinnettä ylös kavutessani. Mutta käyttöönhän mä nuo ostinkin ja kun kaikki muut talvikengät on menossa ens viikolla kirpparille myyntiin, ei oo ollut muitakaan varpaita todella lämmittäviä kenkiä. Pitää varmaan hankkia se Australian UGG pesukitti tai ainakin siihen kuuluva pesuaine. Lampaannahka on ihan äärettömän lämmin mutta myös ärsyttävän herkkähipiäinen materiaali mitä kenkiin tulee. Onko teillä mitään protipsejä lampaannahkaisten kenkien pesuun? Eihän ne UGGin putsaustökötit nyt voi olla ainoa tapa puhdistaa kyseistä materiaalia :-D

IMG_0553
Ihme on tapahtunut, sillä hameet on löytäneet paikan mun sydämestä. Me Jannen kanssa koluttiin alennusmyyntejä sillon joulun jälkeen ja löysin Bikbokista ihanan nahkaisen kellohameen. Vastaavanlainen oli ollut mun ostoslistalla koko syksyn ja nyt sain kuin sainkin sellaisen, vieläpä puoleen hintaan.

IMG_0542
Seinät loistaa vielä tyhjinä eikä niitä verhotankojakaan olla saatu aikaseks hommata, mutta mun Ikeasta tilaamani rahi saapui vihdoin ja sen päälle valitsemani lampaantaljakin lopulta, vähän jälkijunassa vaan. Olin päättänyt ostaa Citymarketissa bongaamani puisen kahvallisen tarjottimen, mutta matkalla markettiin poikkesin kirpparilla ja löysinkin tuon ihanan Pentikin Vanilja-sarjaa olevan tarjottimen rahin päälle laskutilaksi. Se käy myös loistavasti läppäritason korvikkeeksi, kun tykkään surffailla enempi pehmeillä alustoilla kuin pöydän ääressä. Jamille sen sijaan ostettiin entistä isompi ja huomattavasti siistimpi työpöytä.
  Vielä olis vaikka ja mitä hommattavaa petivaatteista keittiönpöytään, mutta otin itelleni tavoitteeksi saada tästä asunnosta kodinnäköisen juhannukseen mennessä, joten tässä on vielä ihan hyvin aikaa! Eikä mee niin mielettömiä summia rahaakaan, kun suunnittelee hankintansa hyvin jo etukäteen.

10 kommenttia

  1. Hei, tota sähän opiskelet amk:ssa tradenomiksi, nii voisikko vähän kertoa siitä hausta ja pääsykokeista sinne? Sillä vaan kyselen, ku oon hakemassa nyt keväällä ekaa kertaa amk, ja vähä mietityttää, et onko mulla ees tsäänssejä päästä sinne :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No se riippuu aika paljon koulusta :-D Mä pelasin varman päälle ja hain Lahtee myös sen takia, et tiesin tänne pääsevän helpommin sisää ku vaikka Haaga-Heliaan tai Metropoliaan. Mulla oli kans vähän pelko perseessä edellisen vuoden hylsystä, et mul oli kaikenlisäks B-suunnitelmana paikka amiksen liiketalouden puolella. Mul oli myös semihyvät lähtöpisteet koulun tasoon nähden. Ei parhaat ku kirjotukset meni poskelleen, mutta ihan hyvät.

      Se pääsykoe on aikalail sellai, et siitä pääs ihan heittämällä läpi jos oli vähänkään lukenu pääsykoemateriaaleja ja omisti prosenttilaskutaitoja. Oli monivalintakysymyksiä annetuista esimateriaaleista sekä sit matikkaosuus, joka sekin oli monivalintatoteutuksella. Väärästä vastauksesta tuli miinuspisteitä, joten se oli vähän sellasta kikkailua et mitä ties, mihin uskals veikata ja mihin jätti kokonaan vastaamatta et sai parhaat maholliset pisteet :-D
      Sen lisäks oli haastattelu tai englanninkielinen kirjotelma riippuen siitä, missä kävi pääsykokeissa. Lahessa oli haastattelu ja mä veikkaan, et jos oisin ton kirjotelman joutunu tekee, en ois päässy sisää :-D Olin lukenu sen englanninkielisen materiaalin ihan sillai toisesta silmästä sisään ja toisesta ulos :-D

      Mut sit ku tulokset tuli, ni käviki ilmi et oisin päässy myös vähän kovempitasosiin kouluihin. En kyllä valita, mul on täällä lamkissa ihan hyvä olla! Ekalla 3. asteen hakukerralla ei kuitenkaan kannata ottaa niin kauheita paineita jos ovet ei avaudukaan: mun tän hetkisessä ryhmässäkin on tyylii yhen käden sormilla laskettava määrä tyyppejä, jotka on tullu suoraan lukiosta/amiksesta ammattikorkeeseen. Tosi monet on pitäny välivuoden tai useemman. Pakon edessä tai vapaaehtosesti mut ei se oo kellekkään ollu mitenkään maailmanloppu :-)

      2013 kesällä kävin restonomin pääsykokeissa Porvoossa ja seki meni hyvin eikä eronnu lamkin tradenomipääsykokeista muuten ku et siin oli parihaastattelu, mut multa jäi sisäänpääsy kahen pisteen päähän. Sen oisin saanu, jos oisin osannu yhen niistä sanallisista prosenttilaskuista mikä meni ihan ohi, oisin nyt Porvoossa opiskelemassa matkailua :-D

      Poista
    2. Kiitos paljon pitkästä vastauksesta !:)

      Poista
  2. Toinen anonyymi haluais tietää sun nykysestä opiskelusta enempi, vaikka postauksen verran! Mitä se käytännössä on, minkä nimisiä ja muotosia kursseja, tuntuuko omalta, turhalta, vaikeelta? Tms. Kiitos jo etukäteen jos viitit/haluut/kerkeet/jaksat joskus sellasen postauksen väsätä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pistetään mietintämyssyyn! :-) Tässä kuitenkin vähän esimakua ja mun ensimmäisiä ajatuksia amk-opiskelusta: http://andshegrewup.blogspot.fi/2014/10/minako-korkeakouluopiskelija.html

      Poista
  3. oon nyt muuttamassa omilleen ja haluaisin tietää että miten kaikesta selviäs ja sellasella hyvällä budjetilla, et miten muuttamisessa selviäis ja sellasella hyvällä budjetilla, mitä kannttaa ottaa huomioon yms..? :-) Sori oon ihan alkeellinen näis asiois mut aattelin jos joku muu olis selvinny näistä paremmin :--D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.demi.fi/demilat/vapaa-aika/oma-koti

      Tuolla on ihan törkeen hyviä vinkkejä! Mä oon kans ihan uuno mitä hankintoihin tulee :-D Mut kannattaa koittaa pitää pää kylmänä ja muistaa se, et äärimmäisen harvan nuoren ensimmäinen koti on ku sisustuslehden keskiaukeemalta repästy. Ja sisustus on ikuisuusprojekti. Luin jostain lehdestä tässä vähän aika sitten, että lopeta sisustaminen suosiolla, se ei koskaan tuu valmiiks ja rahaa kuluu kun mielihalut muuttuu. Etenkin aluks ja pienellä budjetilla elettäessä kannattaa ostaa vaan tarpeeseen ja kerralla sit oikeesti hyvää ja kestävää!

      Poista
  4. Oi ihanaa kun vastaat noin kattavasti! t kolmas ano. Itsellä kans ois amk liiketalous haut nyt keväällä, ja välivuotta pidän nyt. Kuinka aikasin pitäisi alkaa lukemaan? :D Netistä kun tietoa hain, niin ymmärsin että materiaalit julkaistaisiin vasta kuukautta ennen koetta, voiko pitää paikkaansa? Entä oliko jotain ennakkotehtäviä, ne mua stressaa eniten! Koska jos on, niitä varmaan pitäisi olla jo vääntämässä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liiketalouden alalla ei koskaan taida olla minkäänsuuntasia ennakkotehtäviä, jos on niin kyllä ne koulun sivuilla ilmotettais :-) Mut ainakaan mulla ei ollu :-D Ja hyvin sen materiaalin kerkee lukea, viime vuonna materiaalia oli n. 200 sivua jos oikein muistan. Puolet englanniks ja puolet suomeks.

      Mullahan homma meni sillai, et luovutin jo yhessä vaiheessa vaikken ollu lukenu vielä paljoo yhtään, mut viikkoa ennen pääsykoetta pistin sit spurttivaihteen päälle ja päätin päästä sisään. Luin sitä matskua ainaki 8h päivässä tekemällä muistiinpanoja siinä sivussa ja luin vielä pari tuntia ennen pääsykokeen kirjallista osioo, mut pääsin ku pääsinki sisään. Se on vähän koekohtasta miten menee, jotkut on selvinny liiketalouden pääsykokeesta pelkän omakohtasen kokemuksen, hyvän tuurin ja maalaisjärjen avulla! Mä veikkaan et omalla kohdalla pelastuksena toimi ennemminki melkein täydet pisteet työkokemuksesta ja hyvin menny haastattelu! :-D

      Onnea luku-urakkaan ja pääsykokeisiin :-)

      Poista
    2. AAAA kiitos, oot niin mahtava!!

      Poista


Pidetään meininki asiallisena ja rentona. Eri mieltä saa olla, mutta nokkavaksi ei tarvitse heittäytyä!
Kuviani saat toki käyttää, kunhan pyydät ensin luvan allekirjoittaneelta.

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne