5 FRIIKKIÄ FAKTAA

3. joulukuuta 2014

iiiiigi
1
Keittiön pitää olla tiptop-kunnossa, ennen kuin voin tyhjentää kauppakassit ja latoa niiden sisällön jääkaappiin. Yleensä pyrin siivoomaan keittiön ennen lähtöä ettei ruokien tarvii olla lämpösessä, mutta joskus tulee vastaan tilanne missä kauppakassit odottaa eteisessä mun huiskiessa imurilla ja tiskirätillä sinne sun tänne.
  Mitä itse kauppakassien tyhjentämiseen tulee, mulle ei riitä vaan se, että otan sen maidon sieltä Lidlin muovikassista ja etsin sille paikan jääkaapista. Eheei. Kaikki uudet ostokset on ensin leväytettävä pitkin pöytiä ja sen jälkeen jääkaappi tyhjennetään edellisen viikon vajaista puteleista. Sitten järjestetään koko jääkaappi uusiks, kauiten säilyvät taakse ja vanhat etummaiseks. Jokainen hylly on ikäänkuin oma osastonsa: purkit kuin purkit hilloista jogurtteihin > leiväntekotarpeet > liha, kana ja kala > virvotusjuomat, mehut summuut. Ovessa on sitten maidot, kermat, ketsupit ymv ja kahvi. Ymmärrätte varmaan nyt, miksei toi kakslahkeinen halua meillä tyhjentää kauppakasseja. (Koska jos se niin tekee, mä menen kuitenkin ja vedän kaiken alas järjestääkseni jääkaapin oman mieleni mukaiseksi).

igig
2
Mulla jää aina keltaiset karkit syömättä. En tiedä mikä siinä on, en vaan tykkää niistä. Oranssitkin on hiinä ja hiinä. Oon pienestä pitäen mieltänyt keltaiset jotenkin vaisuiksi ja tylsiksi karkeiksi. Mutta enpä mä tykkää sitruunastakaan, jolta keltaset karkit yleensä maistuukin. Vaikka kirpeyttä ja kitkeryyttä yleensä karkeissa rakastan. Keltaset namit ei kyllä maistu ananaksenkaan makuisina, vaikka se on hedelmänä mulle suurta herkkua.

igigig
3
Mitä noihin mun omiin mielikuviin tulee, mulla on ollut samanlaisia ajatuksia myös kirjaimista ihan muksuiästä asti. Tämänkin mokoman lähtökohdat ja perimmäinen idea on tyystin hämärän peitossa, mutta aakkosissa miellän S:n kauniiksi prinsessaksi, R:n pahikseksi joka on ryöstänyt prinsessan ja T:n urheaksi ritariksi, joka pelastaa prinsessan. Oon ajatellut näin niin kauan kun muistan ja erityisesti tää RST-kuvio on jäänyt mieleen. Mitä muita noita nyt näin äkkiseltään saan päähäni niin.. U on pelkuri, H on aina todella väsynyt ja A on viisas kuin mikä.

iig
4
Älypuhelinten otettua vallan puhelinskenessä, musta on tullut maailman laiskin viestien näpyttelijä. Ennen kosketusnäyttöjä kirjottelin täysin ymmärrettäviä viestejä unissanikin (true story) ja sormet vilistää edelleen vanhanaikasten puhelimien näppäimistöllä kuin unelma, mutta tätä nykyä multa saa mitä todennäköisimmin todella jätkämäisen, hymiöttömän "Juu"- tai "Jep" -vastauksen. Jos nyt edes jaksan vastata. Jami monesti pistääkin mulle takaisin "Eikun sun pitää laittaa ":)" tonne loppuun!"
  Kännykällä näpyttelyn inho on myös yksi syy, jonka takia kommentteihin vastaaminen blogissa voi venähtää. Elämän hektisimpinä hetkinä on vaikeeta nipistää sitä aikaa koneen ääreen pyllähtämiselle ja päätän vaan julkasta tulleet kommentit kännykällä. Toisinaan jätän kommentit myös odottamaan julkaisua siihen asti, että pääsen koneelle. Muistaa paremmin, mihin vastata.
  Mua myös ärsyttää kirjotus- ja ajatusvirheet virkkeissä ja niitähän saa kosketusnäytöllä näpytellessä yllättävän vaivattomasti aikaan. Mikäs sen raivostuttavampaa.

iiiiig
5
En oo tykännyt pitsasta sitten 2011 tehdyn Ylläksen reissun. Söin sikäläisessä Taiga-ravintolassa niin törkeen hyvää pitsaa, että oon sittemmin kärsinyt samantyyppisestä "hampurilaissyndroomasta", kuin How I Met Your Mother -sarjan Marshall etsiessään New Yorkin parasta hampurilaista: kaikki pitsat on olleet ihan shaibaa mun mielestä. Eihän kukaan nyt enää pahanmakuista halua suuhunsa, kun kerran on haukannut palan taivasta. Kebuloitten pitsat maistuu samalta keskenään oli täytteet mitä hyvänsä eikä "kunnon raflojen" pitsat tee poikkeusta. Liian kuivia koppuroitakin niistä tehdään. Kovasti oon koittanut sitä eteläisen Suomen parasta lättyä metsästää ja muutaman kerran on oikeesti tehnytkin mieli pitsaa, mutta aina oon saanut pettyä. Harmi, tykkäsin pistasta niin kauhean paljon ennen tuota kyseistä reissua.
  Mun roskaruokalautaselta on jääneet pois myös kebab ja mäkkisafka. Kumpaakin tuli vedettyä nuorempana ihan törkeet määrät ja nyt ne vaan tulee korvista ulos. Mitä todennäköisimmin sain myös ruokamyrkytyksen eräästä mäkkäristä, joten hamppari kuin hamppari ― se maistuu oksennukselta.

BONUS Täytän lauantaina 20 ja mua sanottiin tänään ensimmäisen kerran tädiksi, kun joku äiti kehoitti kaupassa lastaan väistämään "tätiä" hyllyjen välissä. Ei tee hyvää mun jo ennestään potemalle ikäkriisille..

41 kommenttia

  1. Aivan ihana postaus! Pisti naurattaa toi Marshall-syndrooma :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Hehe, se jakso on kyllä yks mun lemppareista :-D

      Poista
  2. Vitsit, rakastan tätä blogia!! :D <3

    VastaaPoista
  3. mulla on aivan sama juttu nykyää pasta carbonaran kanssa ku siulla noitte hamppareitten. sain kerran ruokamyrkytyksen syödessäni eräässä ravintolassa kyseistä pastaa. sen jälkeen ajatustin pasta carbonarasta ja ihon kananlihalle ja vatsassa alkaa vääntää. onneksi kaikki pastaruuat ei saa mulle tätä reaktiota, mutta kyllä se vähän harmittaa kun se carbonara oli kuiteski miun lemppari pastaa! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan superärsyttävää! Onneks on tosiaan muita vaihtoehtoja, mulle Hesburger ja Burger King, sulle erilaiset pastakastikkeet ;-)

      Poista
  4. Mulla on ollu vähän samanlaisia pitsafiiliksiä sen jälkee ku kävin Roomassa... Mut kai se helpottaa ajan myötä ku unohtaa miten hyvää se oikee pitsa oli. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan! Ei voi olla niin, ettei Rooman ja Ylläksen välillä oo yhtäkään syötävän arvoista pitsaa :-D

      Poista
  5. Haha eikä :D Nauroin tota kolmosta, just mun nimikirjaimille RST löytyy nyt sitten tarinakin, kiitos :D

    VastaaPoista
  6. Haha nää oli hauskoja! :D En oikeastaan samaistunut kuin vähän tuohon kostetusnäyttönäpyttelyyn (usein raivostuttaa ja oon ihan kyllästynyt siihen typottavaan näpyttelyyn, mutta en voi olla kirjoittamatta niin ei mahda mitään...kuten nytkin bussissa), ja sitten tuohon karkkien syrjintään värin perusteella - tosin mä syrjin keltaisten sijaan vihreitä. Ne ei vaan kelpaa, ei oo kelvannut niin kauan ku muistan! Oli ne sitten omenaa tai päärynää tai mitä vaan, en tykkää. En oikeastaan muutenkaan tykkää omenasta ja päärynästä muuten kuin tuoreina hedelminä, kun taas niiden aromeilla tehdyt ja yleensä vihreiksi värjätyt mehut ja jädet ja sen sellaset ovat karkkien ohelle ihan yök. :s :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en käsitä mikä siinä kännykällä kirjottamisessa on, etenkin kun oon saanut lempinimen Pikkutassu pienien käsieni takia. EN VAAN OSU OIKEISIIN KIRJAIMIIN EKALLA :-D

      Ooo, mä taas rakastan vihreitä karkkeja! Okei riippuu vähän, mutta just jonkinnäköset kirpsakat omenakarkit ja -mehut on lemppareita :-D

      Poista
  7. Samaistun täydellisesti kohtiin 1 ja 3! Ihanaa, en ole yksin kummallinen ;-D Näitä lisää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosiaan, ihanaa saada tietää ettei ole ainoa omituisuuksia omistava tyyppi :-D

      Poista
  8. mä syön taas pelkästään oranssit ja keltaset karkit ! jos on pakko nii vihreet menee, mutta punaset tai violetetit yyyh hell no :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jännä, miten meitä karkkivalkkaajiakin on näin moneen junaan! :-)

      Poista
  9. Ihan ensimmäinen juttu kuulosti elävästi meidän äidiltä :-D Välillä kyllä huomaan itse olevani samanlainen, mutta lipsun huolimattomuuteen tuon tuostakin. Nykyään, jos käy vanhemmillani ja vahingossa laitan margariinin ja vaikkapa leikkeleen toiste päin jääkaappiin saan kuulla äidiltä niin kauheeta jupinaa.....

    Toi kirjainhahmotussysteemi on mulla ihan sama! Jos pelaan vaikkapa korttia, niin oon jo kuvitellut, että millainen on herttanelonen tai pataässä. (Pataässä on muuten hirvee playeri, pokaa kaikki mimmit.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kyllä mäkin oon tainnut nämä siivousnatseilupiirteeni periä kotopuolesta, äiti ♥

      Ja elämä on kyllä paljon vivahteikkaampi, kun on tuommosia ikiomia mielikuvia asioista, eikö? Mieti miten tylsää kortinpeluu olis ilman pleijeri_pataässää!

      Poista
  10. Haha ja mä luulin et mä oon nipotteleva/natsi avovaimo siivousasioissa :-D pystyin niiin samaistumaan tohon ykköskohtaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa :-D Nyt voin sanoa vastaan, kun Jami sanoo ettei muiden naiset nipota tämmösistä asioista!

      Poista
  11. Voi ei nauroin tota kirjain juttua! En ookkaan koskaan tullut ajatelleeksi niitä noin, mutta nyt jäi kyllä mieleen, kiitos vain :D
    Karkeissa mulla on sama punaisten karkkien kanssa, koska en pidä mansikoista enkä vadelmista ja niitä ne yleensä on!
    Aivan mahtava postaus! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Pitäisköhän sitä joskus kehitellä karkkipussi, jonka karkkien väreissä ei olis mitään logiikkaa, hehee.. :-D

      Poista
  12. Toi kirjainjuttu on merkki synestesiasta, sulla siis varmaan on se :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu oon tuosta lukenutkin joskus aikoinaan, hyvin todennäköistä :-)

      Poista
  13. Now I'm really hungry :D

    Adoorablee.blogspot.com ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. I hope you got your tummy full at some point! :-D

      Poista
  14. Mitä roskaruokaa jää jäljelle jos kebab, pitsa ja mäkkisafkat äklöttää?:O hmm.. hese?
    Anyways tosi kivan postauksen oot tehny!! Ja noi suklaat... auta armias etten hyppää tästä näytön läpi anastamaan noita..

    PS. Ihan pakko kysyä et onks sulla sellasia paperisia pallo(joulu)valoja? Ei niitä kalliita happy lightseja vaan joku halpisversio... Muistan jollain bloggarilla olevan sellaiset ja oon ihan varma et se olit sä! :D mut en löydä postausta jossa ne näkyis ni oon varmaankin nähny unta :'(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rakastan grillisafkaa!!!! Siis makkaraperunoita, lihiksiä ja kaikenmaailman rekkamiehen lounaita. Oon siirtynyt astetta hardcoremmalle tasolle tuon rasvasuuden kanssa XD Hese on myös hyvä, mutta tommosissa ketjupuljuissa suosin ennemmin Subwayta ja Arnoldsia. Innolla myös ootan Burger Kingiä, joka avataan Lahessa tässä kuussa :-)

      Ja valitettavasti mun täytyy kertoo, et ei mulla oo :( Haluaisin kyllä, mut just tän hetkisessä tilanteessa ne ei oo ensimmäisenä hankintalistalla. Semmonen jättikokonen, käsin paperinarusta tehty jouluvalopallo kyllä löytyy!

      Poista
    2. No ei hemmetti miten en tajunnu nakkispekkiksiä?! Vaikka mut grillijonosta löytää melekosen usein hehe... Joo burger king! Ah, ihan paras. Hyvä että sinnekin saatte sen palan taivasta :)

      Voihan harmituksen harmitus, kun et ollut sinä joka ne valotukset omistaa! Oonkohan nähnyt unta sit. En kumminkaan kovin montaa blogia sun omasi lisäksi seuraile!
      Mutta oikein hyvää joulun odotusta sinne, toivottavasti molemmat löydettäis edes sitten ens jouluksi semmoset halpis pallovalot! :*

      Poista
  15. Sama ongelma mulla! Kammoan joka vuos omaa syntymäpäivää. Vaikka oon vasta säälittävät 18 vuotta, niin kun n. 10-vuotias poika kutsui mua kaupassa rouvaksi, niin olisin voinut alkaa itkemään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua ei ennen oo niinkään masentanut, mutta nyt kun toi ykkönen muuttuu kakkoseks... Vastahan mä täytin 10?!

      Ja voi ei, rouvaksi, sympatiatsempit täältä kyllä ihan täysillä :-D

      Poista
  16. Toi kirjainten näkeminen luonteenpiirteinä/ihmisinä on yks muoto synestesiaa :)

    Ja Marshallin hampparinmetsästys-jakso, voi vitsi just katoin sen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se taitaa olla, mitään varsinaista "diagnoosia" en vaan oo koskaan saanut :-D Ja on muuten huikea jakso, yks parhaista :-)

      Poista
  17. olin duunissa (kahvila) ja siellä joku mutsi sano kersalleen ''laita se limu siihen hihnalle nyt niin täti näkee että ostetaan se''. juuh, oon siis tosiaan sen 16. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huijui! Noh, oon pitkään ollu sitä mieltä että entistä nuoremmat näyttää entistä vanhemmilta, mutta onhan tuon ikäisen tädittely nyt vähän.. Masentavaa, voin siis vaan kuvitella! :-D

      Poista
  18. Ihania UUSIA totuuksia vaikka oonki sua jo (HERRANJESTAS!!) kohta 5 vuotta seuraillut!(:
    Mulla on aivan sama roskaruuan suhteen. En voi enään käydä mäkissä tai edes hesessä kun ne kumpihampparit ei vaan mee alas.. Oulussa on aivan ihana tosi suosittu ravintola Kauppuri jossa tehdään kaikki omin kätösin ja voi taivas voisin ottaa ne hampparit mukaan tuonpuoleiseenkin:D
    Sillävälin kun en oo pääsemässä Ouluun käyn subissa<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näitä on vielä vaikka kuinka monen postauksen verran, hah :-D

      Mulla on tohon subwayhinkin mennyt vähän maku, kun vanhan työpaikan vieressä oli sellanen ja hain sieltä monta kertaa viikossa evästä. Mut pitääkin pistää toi Kauppuri korvan taakse, jos ikinä poikkean Oulussa :-)

      Poista
  19. Mulla on taas tuo kirjainjuttu niin, että oon kuvitellut tietyt kirjaimet tietyn risinä :D esim S on punainen, K violetti ja L violetti :D voi tosin johtua siitä että skidinä väritin kirjaimet aina samalla tavalla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa lukasta tuosta synestesiasta! :-)

      Poista
  20. En ymmärrä mitä pahaa siinä on, että joku sattuu sanoo lapselleen jotakin henkilöä tätiksi/sedäksi. Ihan normaalia,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sikäli kun mun veljet on kummatkin vielä alaikäisiä, en oo mitenkään asennoitunut täti-nimitykseen vielä tässä iässä. Mun korvaan se kuulostaa siltä, kun puhuteltais reippaasti vanhempaa - jopa keski-ikäistä naista - ja se masentaa.

      Poista


Pidetään meininki asiallisena ja rentona. Eri mieltä saa olla, mutta nokkavaksi ei tarvitse heittäytyä!
Kuviani saat toki käyttää, kunhan pyydät ensin luvan allekirjoittaneelta.

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne