SO MANY BOOKS, SO LITTLE TIME

9. heinäkuuta 2014

Kävin toissapäivänä kirjastossa. Oon vuosia ja taas vuosia ollut vannoutunut Hollolan kirjaston asiakas, mutta kun se on nyt säästösyistä nämä pahimmat hellekuukaudet kiinni (just sillon kun mulla olis aikaa siellä käydä?!), jouduin tutustumaan uuteen kirjastoon: Lahden kaupunginkirjastoon. Sekavampaa kirjastoa saa kyllä mun mielestä hakea ja siellä hyllyjen välissä poukkoillessa kova ikävä omaan kotikirjastoon iski, mutta mä olin jo aamulla päättänyt hakea itselleni vähän lomalukemista vaivalla millä hyvänsä.

IMG_8259 Rakastan lukemista, opin tuon jalon taidon jo 5-vuotiaana sarjakuvien ja tieviittojen avulla. Olin kova akkarifani jo tarhaikäsenä, mutta ennen kuin opin lukemaan, selailin niitä vain kuvien takia ja kaikenlisäksi silmäilin ruudut läpi ihan väärässä järjestyksessä.
  Muistan vieläkin sen illan, kun istuttiin iskän kanssa mummolan peräkamarissa ja iskä opetti mua lukemaan. Sanojen muodostaminen tuntui mun mielestä samantien todella loogiselta ja järkeenkäypältä, kun osasin kuitenkin jo aakkoset. Ei tainnut mennä tuntiakaan, kun luin Aku Ankkaa ilman ylimääräistä tavaamista tai muutakaan pähkäilyä. Tiesin jo sillon että lukeminen on se mun oma juttu. Ja niinhän se on ollutkin, jo melkein 15 vuotta.


IMG_8286 Vuodet on vierineet, sarjakuvia luen edelleen. Akkarit on vaan vaihtuneet naistenlehtiin, kun en omaan kotiin halua Aku Ankkaa tilata. Ja Karvisiin, niitä löytyy täältä meiltä vähän joka paikasta. Vaikka kenkiä jalkaan kiskoessa voi lukea muutaman stripin. Ala-asteen ensimmäisellä luokalla kuvioihin tuli myös kirjat. Kyllä mä pienempänäkin luin kirjoja, kuuluin Lasten Parhaat Kirjat -kirjakerhoon ja sitä pakettia odoteltiin aina kuin kuuta nousevaa.
  Koulussa aloin kuitenkin kääntelemään vähän paksumpien ja vähemmän kuvitusta sisältävien kirjojen sivuja. Kolmannella luokalla sain käydä jo yksin kirjastossa, kun se sijaitsi ihan kodin vieressä. Silloin luin omasta mielestäni parhaan kirjan ikinä, se ei todellakaan ollut tarkoitettu 9-vuotiaalle ja ehkä jopa vähän piilottelin sitä äidiltä. Kun palautin ton kyseisen kirjan, en löytänyt sitä enää sen jälkeen mistään ja nimikin vuosien saatossa unohtui. Ennen kuin nyt: maanantaina kiikutin kotiin Laura Honkasalon Siskoni, enkelinluinen tyttö. Kirjan kannesta ei voinut erehtyä ja kyseessä on kuitenkin ainoa kirja, joka aikoinaan teki muhun niin suuren vaikutuksen, että oon yli 10 vuotta koittanut sitä metsästää.
  Nyt on jotenkin omituista lukea tota kirjaa, miettiä että mun ikäni on voitu ilmoittaa kahden käden sormilla, kun oon tuohon samaiseen tarinaan viimeksi uppoutunut. Onhan toi nyt loppujenlopuks aika karua tekstiä 9-vuotiaalle.

IMG_8282 Oon lukenut elämäni aikana varmaan satoja, ellen jopa tuhansia kirjoja. Peruskoulussa luin ihan mielettömän paljon, asiaa helpotti tietysti kirjaston sijainti ihan yläasteen vieressä ja ala-asteen kirjastoautopäivät. Pari vuotta sitten kirjoitin vanhaan blogiin postauksen lempparikirjoista ja tästä lukuharrastuksestani, sain aivan mielettömän kommenttiryöpyn: varmaan toista sataa kirjasuositusta. Niistä jo iso osa on käyty läpi, mutta vielä on huima määrä lukemattomia kirjoja. Voisinkin ottaa seuraavan vuoden tavoitteeksi rastia loputkin opukset pois kyseiseltä listalta :-)

IMG_8268 Waris Dirien & Cathleen Millerin Aavikon kukka, John Boynen Poika raidallisessa pyjamassa, Anja Snellmanin Lemmikkikaupan tytöt, Katarina Mazettin Punahilkka ja sudenhetki, Jacqueline Wilsonin Tatuoitu äiti, Marja-Leena Tiaisen Kahden maailman tyttö, Riikka Pulkkisen Raja ja Nick Hornbyn Skeittari... Vain muutamia henkilökohtaisia suosikkejani mainitakseni. Näistä jokainen on sellaisia kirjoja, joihin oon uppoutunut ihan täysin. Sellasia, jotka oon ahminut parissa päivässä ja sellasia, joiden päähenkilöihin oon osannut samaistua vaikka ne keskenään todella erilaisia ovatkin. Vain muutama harva mieleen jäänyt kertomus niistä kaikista tuhansista tarinoista, joita oon vuosien varrella ahminut.

Vieläkö siltä puolelta ruutua löytyy samanlaisia lukutoukkia, kuin silloin pari vuotta sitten? Uusia lukuvinkkejä otetaan vastaan ja vaikka Frank Zappa niin kovin osuvasti aikoinaan totesikin: "so many books, so little time" ei mun mielestä koskaan voi lukea liikaa!

34 kommenttia

  1. Hei ootko tutustunut sellaseen sivuun kun goodreads.com? :) Ihan paras paikka metsästää kesälukemista 8) suosittelen lämpimästi! Siellä saa arvostella lukemiaan kirjoja, tehdä "haluan lukea" -listauksia ja selata muiden listoja, ja sivu suosittelee lisää luettavaa lukemiesi kirjojen perusteella jnejne. Vaikka sivu on englanniksi, niin myös suomenkieliset kirjat löytyvät sivuilta ihan omalla nimellään (ja myös englanninkielisillä käännösnimillään). Siellä on myös kaikenlaisia listauksia, että mitkä kirjat on tänä kesänä olleet kaikkien suosiossa ynnä muuta, tai vaikka "100 kirjaa jotka kaikkien pitäisi lukea" ja kirjoja voi hakea vaikka teemoittain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon mä tota joskus selaillut, mutta en oo mitenkään erityisemmin älynnyt muuten perehtyä :-) Kiitti kuitenkin muistutuksesta, pitääkin lisätä toi selaimen kirjanmerkkeihin!

      Poista
  2. Voisitko linkata sen postauksen, johon sait niin paljon kirjasuosituksia? Haluisin löytää myös hyvää luettavaa ja sieltä joukosta sitä varmaan löytyisi! Käyn läpi myös näitä sun suosikkeja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valitettavasti se on mun vanhan blogin puolella, joka ei enää oo näkyvissä muille kuin mulle itselleni :(

      Poista
  3. Kaikki John Greenin kirjat ovat kyllä ihan huippuja, vain yks niistä on suomennettu (Tähtiin kirjoitettu virhe) joten jos englannin kielinen lukeminen ei suju, lue se. Stephen Chboskyn Elämäni seinäruusuna on myös aivan ihana :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon jo luoja ties kuinka kauan koittanut täältä kotiseutumilta John Greenin kirjoja etsiä, mutta ne on kaikki olleet lainassa jo pienen iäisyyden ja varauslistat on kilometrien pitusia :( Kai mun pitää raaskia ostaa ne itelleni, tai sitten luovuttaa ja odottaa siihen asti, että jengin ensi-innostus Greeniä kohtaan vähän taantuu :-D

      Kiitos kirjavinkistä, tota Chboskya mulle on suositellut joku muukin, mutta se on edelleen lukematta!

      Poista
  4. ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi tuo kynsilakka on pitänyt työntää joka kuvaan vaikkei aiheeseen mitenkään liity? :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Häiritseekö se sua noin paljon että on pakko tulla valittamaan... :-D typerys

      Poista
    2. missä tässä on valitus? :-D niinkuin sanoin, ihan mielenkiinnosta kysyin

      Poista
    3. Punainen on kesän ehdoton väri kynsissä! Tottakai se liitetään mukaan ku puhutaan auringossa loikoilusta ja lukemisesta(: + kai se tuo jonkinlaista mielenkiintoa kuviin, iso kasa kirjoja voi olla aika raskaan näkönen kuvissa ilman jotain pientä lisäystä...

      Poista
    4. Miks sille pitäis olla joku erikoisempi syy? :-D Se nyt vaan mun mielestä näytti kivalta. Niinku Tiia tossa sanokin, tuo toi yks vaivanen kynsilakkaputeli ees jonkun kivan pienen jipon kuviin. Jotkut "työntää" kuviinsa rekvisiitaks ja somisteeks ruusunlehtiä tai mukillisen kahvia, mä päädyin kivanväriseen kynsilakkapulloon.

      Ja mistäs sinä sen tiedät, jos vaikka mulla onkin tapana samalla lakkailla kynsiä, kun luen kirjoja? :-) Voi kuule, kyllä tuossa sun kommentissas nyt vaan haiskahti hienoinen nillitys.

      Poista
    5. ihan tavallinen kysymys miksi kynsilakka nököttää kirjojen ja lehtien päällä joka kuvassa, ja tulee noin hermostunutta vastausta - tälläst ei voi käydä ku sun blogissa :D Onhan siitä ennenki ollut kommenttia kuinka jokaiseen, ihan sama mitä tai mihin sävyyn kommentoidaan, vastaus on Minä tiedän kaiken sinä olet väärässä tyylinen... lopettaisit inttämisen, ihan tosi...

      Poista
    6. Voi jeesuskristus, vaikken heppuun uskokkaan :-D

      Poista
  5. suosittelen myös goodreads.comia! :3 kirjat - ah, niitä ei voi olla koskaan liikaa, eikä niitä voi lukea koskaan liikaa! ♥

    VastaaPoista
  6. Hahah eikä mikä sattuma, just tänään kun olin kirjastossa niin mietin että voi kumpa taas tekisit postauksen kirjoista kun kaipasin kirjavinkkejä! :-D En voinu uskoo silmiäni kun näin tän postauksen!!! Tää tuli kun tilauksesta!! Samoja kirkasuosikkeja löytyy täältäkin, meillä on aika samanlainen maku kirjojen suhteen joten kaikki sun suosittelemat kirjat on osunu aika nappiin! Taidan kyllä nyt joutua lähteen uudestaan sinne kirjastoon... :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmeisesti mulla on joku telepaattinen yhteys teihin satunnaisiin lukijoihin :-D Tosi kiva, jos tästä on jonkunnäköstä hyötyä! Kiva aina kuulla, jos teidän kanssa on jotain yhteistä :-)

      Poista
  7. Juuust itekki oon pitkästä aikaa päässy kirjojen pariin - en oo osannut ottaa kirjojen lukemiselle sitä omaa aikaansa, kun aina on ollut kiireitä, keksinyt jotain muuta, tai sitten on vaan lojunut koneen ääressä. Mutta toissapäivänä saapui yksi mun varaus, jota sain parisen kuukautta odotella (Divergent -trilogian kakkososa), ja ahmaisin sen eilen yhdessä illassa lukemalla aamuvuoron jälkeen kotisohvalla ainakin seitsemän tuntia putkeen - tauotta. En oikein osaa lopettaa sitten kun pääsen vauhtiin. :D Nyt tuolla odottaa vuoroaan vielä Eve Hietamiehen Yösyöttö ja Torey Haydenin Nukkelapsi, ja niiden jälkeen pitäisi metsästää uutta luettavaa. Jotenkin helteet saa mut ainakin niin väsähtäneeksi, eikä töiden lisäksi oikein jaksa tehdä mitään sen kummempaa, että kirjat ovat mainio tapa tappaa aikaa ja viihdyttää itseään. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, suosittelen tota Nukkelasta niin suurella innolla!! Luin sen muistaakseni viime kesänä ja ahmin sen sen siliän tien, kunhan maltoin aloittaa :-D Kirjat ja lukeminen on vähän niinkuin siivous, kauheen hankala alottaa mut sit ku pääsee vauhtiin, ni se on sit oikeesti menoa :-D

      Poista
  8. Onko siitä postauksesta muka jo kaks vuotta?!?!? :D Jos nyt muistan sen oikeen postauksen.... Ihan ku oisin "vasta" sen lukenu (ja kommentoinko peräti, sitä en muista)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ON!!! Itellä loksahti monttu auki, ku tajusin että kirjottelin sen 2012 keväällä :-D

      Poista
  9. Suositelen hyvin lämpimästi Tiina Lehtinevan Unelmien talli-sarjaa. Vaikka nimessä on talli sana, ei se ole kuitenkaan kirjojen pää-asia. Sarja kertoo kaverusten elämästä milloin missäkin. Voin kertoa että hyvin koukuttava sarja :D Itse ahmin noi kaikki viisi kirjaa reilussa kuukaudessa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veikkaan tän olevan samaa sarjaa kaikkien telkkareiden hömppäsarjojen kanssa, koukuttaa vähän samalla tavalla kuin Gossip Girl tai PLL? Jos näin on, niin mahtavuutta! :-D

      Poista
  10. Suosittelen Veronica Rothin Outolintua ja Kapinallista! Kolmatta kirjaa ei ole vielä suomennettu, mutta englanniksi Allegiant.

    Kirjoina vielä parempia kuin elokuva. Kannattaa katsastaa jos yhtään tykkää dystopiasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oo, nää menee luettavien listalle ehdottomasti!

      Poista
  11. En tiedä ootko lukenut Torey Haydenin kirjoja, mutta luulen että voisit tykätä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, oon lukenut! Ne oli tuolla Hollolan kirjastossa vähän kortilla ja aina lainassa, mutta pari kappaletta oon onnistunut mukaani nappaamaan. Itseasiassa Jamin äiti oli ensimmäinen, joka kyseistä kirjailijaa mulle suositteli :-)

      Poista
  12. Terry Pratchett! En ymmärrä, miks en oo aikaisemmin hänen kirjoihin koskenut, mutta pakko suositella, jos et oo lukenut vielä. :-D
    Mitä John Greeniin tulee, mulle se oli vähän pettymys. Koska meidän kirjastosta ei ees löytynyt kirjoja, ostin Looking for Alaska itelleni ja kyllähän se menetteli, mutta en mä ymmärrä sitä intoa. Sit ostin kuuluisan TFIOS ja en vaan saa sitä luettua. Vaikka kuulunkin kohdeyleisöön (16-vuotias tyttö) niin ei vaan iske.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon samanikäinen ja luin TFIOS:n jo ennen kuin siitä tuli hitti-ilmiö, ja olihan se ihan hyvä ja antoi ajattelemisen aihetta, mutta olen lukenut paljon parempiakin kirjoja.
      Ja mitä muihin kirjoihin tulee, niin Nicholas Sparksin Muistojen polku oli mielestäni todella ihana kirja. (se käsittelee kyllä vähän samanlaista aihetta) :)

      Poista
    2. Eipä oo Pratchett vielä osunut mun silmiini, kiitos vinkistä!

      Toi TFIOS on ollut mun lukulistalla jonkun aikaa jo, joku kaveri sitä mulle viime syksynä suositteli. Se vaan on mennyt mun lähikirjastoissa kuin kuumille kiville ja varauslistat on pitkiä kuin nälkävuodet :( Pitää kattoo, raaskinko ostaa kirjan vai päädynkö katsomaan pelkän leffan.

      Poista
  13. Lukeminen on ihan ääreisihanaa touhua, mutta varsinkin viimekeväänä ei meinannut aikaa löytyä koska ylppärit puski päälle... Mutta auta armias sitä fiilistä kun sai heittää psykan kirjat jorpakkoon ja sukeltaa ah niin fiktiivisiin tarinoihin! :---D
    Ite oon toivoton romantikko, parasta antia on musta surullisen kauniit, vähän erilaiset rakkaustarinat, ei kuitenkaan mitkään massahömpät. Mun lemppareihin kuuluukin Ali Shawin Tyttö joka muuttui lasiksi (ehkä maailman kaunein ja surullisin tarina, kirjoitustyyli täyttä hunajaa) sekä Natasa Dragnicin Kanssasi aina (ihana erilainen romanssi, myös tässä kirjoitustyyli ihan omaa luokkaansa!). Näitä en voi kuin vain suositella! Myös varsin kliseisesti koko John Greenin tuotanto on kertakaikkisen ihanaa, muutkin kuin vain The Fault in Our Stars!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ihanaa, mutta parasta kesällä kun ei oo kiirettä mihinkään ja siihen kirjaan voi todella uppoutua :-D Kiireen keskellä mun keskittyminen on meidän Manun keskittymiskyvyn kanssa samalla tasolla (lähes olematon).

      Pitääkin tsekkailla noita sun suosituksia :-) En oo ehkä ihan yhtä toivoton romantikko, mutta mielenkiintosesti kerrotut rakkaustarinat on aina yhtä ihania!

      Poista
  14. Jestas! Siskoni, enkelinluinen tyttö - on mun ehdoton lemppari! Luin sen myös ensimmäistä kertaa ala-asteikäisenä, kieltämättä hiukan ronski satu sen ikäiselle, mutta jätti kyllä merkittävän jäljen mun lukuhistoriaani! Luin sen uudestaan vuosi pari sitten, ja edelleen oon sitä mieltä etten vastaavaa tule koskaan löytään. Jollain tapaa tuo kirja ja sen tarina kulkee mun mukana edelleen, en tiedä miks :D Tasasin väliajoin se putkahtelee mieleen ja jotkut asiat omassa elämässä tuo kirjan kohtia mieleen.

    Mä olen aina ollut myös lukutoukka. Viime aikoina on ollu ihan harmittavan vähän aikaa lukea, oon ostanu muutaman hyvän kuuloisen pokkarin hyllyyn, mutten kunnolla päässy niihin vielä käsiks. Nuorempana mulla oli tapana käydä kirjastossa ja lainata samalla kertaa iso pino kirjoja. Sitten kaupan kautta jotain pientä naposteltavaa ja kotiin lukeen. Saatoin lukee parikin kirjaa päivässä jos vaan aikaa oli :D Nyt haaveilen, että mulla pian taas olis aikaa palata tän harrastuksen pariin ihan kunnolla. Mikään ei oo parempaa kun uppoutua hyvään kirjaan ja hetkeks unohtaa oma todellisuus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooh, en siis oo yksin samojen fibojeni kanssa tuosta kirjasta! Se kyllä puhuu oikeesti puolestaan, että vuosikymmen takaperin luettu kirja jää niin hyvin mieleen. Oon tässä vuosien varrella lukenut ties kuinka monia kirjoja, joista iso osa on jääneet täysin unholaan. Siskoni, enkelinluinen tyttö on kyllä melkonen helmi :-)

      Mä rakastin sitä kun vielä peruskoulussa ei tarvinnut stressata kesätöitä ja monesti kävin kirjastosta hakemassa skootterin tavaratilan täyteen kirjoja samalla makuunissa karkkiostoksilla poiketen. Oli myös ihanaa lähteä mökille viikoksi vaikka 3-4 uuden kirjatuttavuuden kanssa, siellä kun sai lukea niiiiiin rauhassa ilman yhen ainutta häiriötekijää :-)

      Ehkä vielä jonain päivänä!!

      Poista


Pidetään meininki asiallisena ja rentona. Eri mieltä saa olla, mutta nokkavaksi ei tarvitse heittäytyä!
Kuviani saat toki käyttää, kunhan pyydät ensin luvan allekirjoittaneelta.

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne