ÄÄH

28. maaliskuuta 2014

Hepskukkuu, mitäs tänne kuuluu? Mulla on ollu taas sen sortin kotiäitipäivä, ettei oo tosikaan! Toki mun menoa ja melskettä on vaivannu vähän se, että meidän imuri on mun äidillä lainassa kun sen oma hajos. Tai no, emmä nyt tiedä sitten oliko siitä niinkään haitaks, kun ainoa keino päästä eroon meidän koko asunnon lattia-alaa valtaavasta hiekkalaatikosta oli moppaus. Joten nyt on lattiat sitten mopattu ja ihan vimosen päälle! On myös käyty kaupassa, kaiveltu viemäreitä ja hinkattu keittiön kaakeleita, jokohan ne viikonloppu ja erityisesti kevät ois tervetulleita tänne meillekin? Hitto et pitiki ruveta touhottamaan, nyt oon ihan rättipoikkiväsy ja vielä pitäis lähteä illaks töihin siellä pauhaavan remontin keskelle ...

kk
Vaikka touhutessa pysyy mieli aika tyynenä ja ennen kaikkea tyhjänä, iski mulle päin pläsiä kaiken puurtamisen ja puuskuttamisen päätteeks sellanen tosiasia, että AMK-haku päättyy tiistaina. Mä viime viikonloppuna ajattelin, et mietin vielä viikon, eihän mulla oo mikään hätä, mut noh .. Tässä sitä ollaan!
  Pistin tosiaan haut ammattikoulun puolelle menemään silloin 2. asteen yhteishaussa toimistopuolen merkonomi, matkailupalvelujen tuottaja ja jokerina kokki mutta nyt ois vielä edessä tää astetta hankalampi haku. Amikseen oli helppo hakea, kun valitsin alat, joille ei oo pääsykoetta ja kun amis on mulle semmonen hätävara jos ovet kolmannelle asteelle ei aukeakaan. Mulla kun on vähän semmosta kokemusta, et ammattikorkeeseen ei ihan noin vaan mennäkään :-D Alat on kyllä jotenkuten tiedossa, mutta enemmän sitä päänvaivaa tuottaa kaupungit ja hakujärjestys. Jami haki Lahteen kouluun ja täällä tullaan siis todennäkösesti seuraavat pari vuotta asumaan. Mun ei siis oo mitään järkeä pistää papereita vetämään jonnekin Mikkeliin tai Vaasaan. Jossain tossa Z-junan matkan varrella sen koulun pitäis siis olla tai sitten korkeintaan Kouvolan suunnalla. Hankaliin ja vähän tavallista pidempiin koulumatkoihin totuin onneks jo lukiossa.
  Mukavintahan se ois tänne Lahteen jäädä opiskelemaan, mutta fakta on, ettei LAMK mulle paljoa tarjoa. Se on tradenomi tai ei mitään. Toki mä voisin repästä ja hakea sote-alalle, mutta kun en mä oo semmonen ihminen. Enkä todellakaan halua olla se elämäänsä kyllästynyt vittupääsairaanhoitaja, joihin mulla on ollut ilo törmätä useammankin kerran oman sairaushistoriani aikana.Toisekseen en usko itteeni, vaikka mä lukiostakin ihan kunnialla itteni ulos kirjotin. Päättötodistuksen numerot on oikein hyvää keskivertotasoa, mutta silti ajatus jostain Helsingin suunnan Haaga-Helian toimipisteestä jännittää: riittäiskö mulla muka rahkeet sellaseen paikkaan? Toinen mikä niin kovasti kiinnostais, ois Laurean kauneudenhoitoala, mut sit kun miettii että lukion ensimmäinen kemian kurssi päästiin läpi opettajan säälipisteillä niin ...

Miksen mä oo voinut tietää jo tarhaikäsenä, että haluan lääkäriksi tai asianajajaksi? Miks matemaattis-luonnontieteellisten aineiden pitää olla mulle niin vaikeita? Miksen osaa vaikka jotain yhtä tai kahta asiaa täydellisesti vaan vähän sitä sun tätä jonkunverran? Musta tulee todennäkösesti elävä esimerkki siitä sellasesta ajelehtijasta, josta opot jo ysiluokalla kertoi: joskus keski-ikäsenä vaan huomaan päätyneeni monen mutkan kautta johonkin mukavaan ammattiin. Toivottavasti ..

19 kommenttia

  1. Ite oon hyvä vaan kielissä ja oon miettiny usein että olis kiva jos olis hyvä vähän kaikessa eikä vaan 10 kielistä ja muista 7..


    Hitto mä luulin et tää ei toimi ku painoin tosta lähetä kommentti monta kertaa eikä tullu esiin tätä mihin sen vois kirjottaa mutta se oliki tossa tekstin alla haha :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullaki tota kielipäätä kyllä löytyy (jos siis on kiinnostusta kieleen) ja vieraiden kielien rinnalla äidinkieli sujunu aina ku vettä vaa, mut sit erityisesti kaikki missä tarvitaa vähänki matemaattisloogista päättelykykyä ni ei ... Ei sitte mihinkää suuntaa :-D Silti mua ei kiinnosta mikään kieliin liittyvä ala, mikä seki on sit vähä huono homma.

      Haha, bloggeri on välillä vähä ihmeellinen :-D

      Poista
  2. Mulla on edelleen samoja ajatuksia ajoittain, ja toivon, että joku vois vaan avata mun pääkopan ja sitä sitten aikansa pengottuaan todeta vuorenvarmasti mikä musta tulee isona. Olis näppärää.
    Vaikka oonkin amkissa tätä nykyä, niin eääh, välillä tuntuu just siltä että entä jos MÄ olen se vittupääsairaanhoitaja sitten hamassa tulevaisuudessa valmistuttuani... :/
    Että I feel you, tsemppiä hakuihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juu .. Mä mietin et terveydenhoitajan ammatti vois olla mielenkiintonen, kun siinä ois mahdollisuus työskennellä enempi nuorten ja lasten parissa, ja se ois kivaa mut sit taas ehkäweghweäri. En tiedä, kai tässä jotain keksii! Onneks Suomessa voi kouluttautua niin paljon ku vaan haluaa :-)

      Poista
  3. Mulla on ihan sama tilanne! Tai ei ihan, sillä oon tän kevään abi, mutta tietämättömyys tulevaisuuden ammatin ja tän haun suhteen on olematon. Oon miettinyt kaikennäköistä lähinnä tradenomi/medianomi linjalla, kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa, enkä osaa päättää minkä summa olis paras. Lukiosta ja kirjotuksista sain hyvät tulokset, mutta samaa vikaa on, ettei usko itseen tahdo riittää. Mulla ei oo miestä pitelemässä tai rajottamassa kaupunkeja, mut oma nirsous tulee vastaan (suostun vaan tku-pori-tre-hki akselille :D). Silti valinnanvaikeus on hirvittävä! Monissa aloissa kiinnostaa jotkut jutut ja ärsyttää toiset, eikä mikään nouse ylitse muiden. Ammatinvalintapsykologilla oon nyt käynyt työkkärissä (ilmaista!), ja keskustelut ja testit on antanut kyllä jotain suuntaa. Tää tulee nyt tähän hakuun nähden myöhässä, mut suosittelen siellä käymistä! Persoonallisuus- ym testit auttaa huomaamaan omaa potentiaalia ja soveltuvuutta eri aloille. Mäkin olin siellä vähän viimetipassa, etten oo ehtiyt tuloksien valossa vielä miettiä. Luultavasti välivuosi odottaa ja ens keväänä uusi yritys. Mut pidän sulle peukkuja että löytäisin oman alas, ei sitä tiedä jos vaikka tuurilla osottautuiskin oikeeksi se mihin pääset sisään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mä tota ammatinvalintapsykologilla vierailua oon miettiny, et jos nyt ei vieläkään oikein nappaa, niin käyn ens syksynä sitte visiitillä ennen syksyn amk-hakuja! Äiti on kyllä tässäki tapauksessa ollu semmonen suurin apu, se ku tietää vähän mun vahvuuksia ja tuntee mun luonteen perinpohjin. On sanonu että musta ei todellakaan mihinkään hoiva-ammattiin olis ihan vaan jo mun neulakammonkin takia. Äiti taas on ihan pikkulapsesta asti tietäny haluavansa sairaanhoitajaks, onnenpekka ..
      Mua sit kuitenkin vähän noi kaikki soveltuvuustestit ärsyttääkin, kun ainakin netissä tehtävät puskee ties mitä luovaa alaa sunmuuta, mut mä oon tämmönen järjen jättiläinen ettei mul tulis mieleenkään lähteä opiskelemaan työttömäks vaikka kuinka kuka tahansa sanois että luova työ sopis mulle :-D

      Kiitos paljon, eiköhän tää tästä!

      Poista
  4. Ei vitsit nuo lätyt näyttää niiiiiin hyviltä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne oli kyllä törkeen hyviä ton suklaavanukkaan ja mustikoiden kans! :-) Ihan uus yhdistelmä mulle :-D

      Poista
  5. Oon myös toivonu, että ois jo viimestään yläasteella heränny semmonen ajatus että mikä musta tulee isona. Kaikki ois jotenki helpompaa eikä tarvis alkaa miettimään että mikä se nyt kiinnostais :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää halus yläasteella sisustussuunnittelijaks ... Njaa, ei ehkä enää ihan nappaa :-D

      Poista
  6. Ei kannata miettiä, etteikö sun rahkeet riittäisi Haaga-Heliaan... Siitä puhutaan vaikka ja mitä, Suomen paras ammattikorkeakoulu ja liibalaaba, mutta älä tuudittaudu niihin. Itse tein sen virheen. Odotukset oli korkealla, mutta pettymys karvas. Muun muassa opetuksen taso ei päätä huimaa... T. Toivottavasti pian entinen HH:n tradenomiopiskelija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siinä on varmaan se pk-seudun status mikä vaikuttaa, sinne kun on yleisesti ottaen eniten hakijoita > vaikeampi päästä, mut eihän se todellakaan aina meinaa sitä et ois jotenkin ylivoimanen opiskelupaikka, oot ihan oikeessa. Meinasinhan mä viime vuonna päästä Porvooseen eikä ollu ees paljosta paitsi :-D Saa nähdä mitä mä tässä viikonlopun aikana keksin!

      Poista
  7. minkälaiseen matkailualan kouluun hait? ihan hotellipuolelle vaiko enemmän ohjelmapalvelujen tuottajaksi? kiinnostaa vaan kun opiskelen itse kans matkailupalvelujen tuottajaksi ja erikoistun vaellusratsastukseen, ja tää meijän koulu täällä haapavedellä on enemmänkin painottunu sinne ohjelmapalvelupuolelle eikä niinkään majoituspuolelle. matkailupalvelujen tuottaja kun on melko laaja käsite ja eri kouluissa se meinaa vähän eri asiaa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.salpaus.fi/matkailuala/nuorten-koulutus/sivut/tuote.aspx?pid=1348

      Tuolla vähän infoo siitä mihin hain, mun käsityksen mukaan ohjelmapalvelujen tuottaja ois kyseessä kun tuolla on noita mainintoja markkinoinnista ja suunnittelusta. Myöhemminhän mä sen suuntauksen varsinaisesti matkailualan koulutusohjelmasta valitsen et matkailuvirkailija vai tää, mutta oon jo nyt päättäny et ei musta mikskään hotellivirkailijaks oo :-D

      Poista
  8. Tosi kiva näköinen asuyhdistelmä! :) mistä toi takki mahtaa olla?

    VastaaPoista
  9. Mullakin on sama ongelma! Yhden välivuoden jo vietin ja nyt sitten ois jopa kiinnostusta opiskella taas. En kuitenkaan oikein tiiä mitä haluisin tehdä tulevaisuudessa ja mitä enemmän mietin asiaa niin sitä enemmän mun pää menee sekasin. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla vähän sama: ikävä koulunpenkille on huima! Sen verran oon onneks onnistunu itteäni ettimään ja töitä tehdessä tajuumaan, et haluun tulevaisuudessa tehdä siistiä sisätyötä. Yhen kaverin kanssa eilen juteltiinkin, miten siivoojan duunissa rupee kaipaamaan sitä sellasta säännöllistä 8-16 elämää .. :-D

      Poista
  10. Tulee vähän myöhässä tää kommentti, mutta toivottavasti löysit mieleisen alan amk-puolelta! Itse lähdin avoimin mielin teknilliseen korkeakouluun opiskelemaan alaa, jossa mun ei papereiden mukaan pitäisi olla ollenkaan hyvä (lukion matikka, fysiikka ja kemia meni aika ohi...) mutta oma mielenkiinto/motivaatio on ollut niin korkealla että kurssit on mennyt yllättävän hyvin. Kävin vuoden pyörähtämässä sote-puolella amkissa, mutta en tykännyt ja onneksi jätin sen paikan ja hain yliopistoon. Toivottavasti sullekin löytyy ala joka on oikeasti kiinnostava! Eipä sillä koululla (tai koulutusasteella) niin väliä ole, kunhan itsellä on mielenkiintoa aiheeseen ja koulu antaa hyvän ympäristön ja mahdollisuuden oppia (hyvät opettajat aina hyvä!). :D Tulipa outo ja sekava kommentti, mutta ihanaa viikonloppua sulle Jenna!

    VastaaPoista


Pidetään meininki asiallisena ja rentona. Eri mieltä saa olla, mutta nokkavaksi ei tarvitse heittäytyä!
Kuviani saat toki käyttää, kunhan pyydät ensin luvan allekirjoittaneelta.

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne