GOOD OLD TIMES VS TODAY

22. marraskuuta 2013

og1
Ois parasta varmaan lähtee liikkeelle ihan alusta, niistä ajoista kun mä lähdin hakemaan mun identiteettiäni ja päälle eksyi pikkuhiljaa vähän muutakin kuin koko H&Mn lastenvaatemallisto.
  Näissä kuvissa oon 7.-8. luokkalainen. Mitä nyt kattoo, niin näytän aivan tajuttoman nuorelta ja noh onhan se 13-14 -vuotias oikeesti nuori. Huvittaa ajatella, miten vanhana ja isona itteäni pidin tolloin. Kai se kuuluu ikään, mut tälleen puolikkaan vuosikymmenen vanhempana sitä ymmärtää, miks se äiti piti tota rakoa tuolla kulmakarvassa niin älyttömänä ulkonäköseikkana. Noihin aikoihin kauppakeskuksissa hengaaminen ja WESC oli ne kovimmat jutut, myös Paul Frankin apina-teeppareita löytyi vaatekaapista ihan kiitettävä määrä. Ekat valkoset  conssitkin löysi tiensä mun jalkaan noihin aikoihin.
  Käsite tälle tyylille oli tuolloin kai "kamppilissu" ― lokinpaskat, takuille tupeerattu tukka ja mattehuulet. Voi pojat, en nykyään millään jaksais nähdä yhtäpaljon vaivaa itteni laittamiseen ihan normipäivää varten :-D

og2
Lissu-vaiheen jälkeen alko se rajojen koettelu. Etenkin porukoiden hermot oli mennä ja tais jopa mennä muutaman kerran, mitä nyt noita aikoja muistelen. Emo ja erilaisuus oli kova juttu ja vaikka toi lakkakypärä pysyikin, niin senttejä lähti latvoista ihan kiitettävästi. Miesten printtipaidat oli kova juttu ja toi X-Men paita olikin mun lemppari noihin aikoihin.
  Elelin varmaan sitä pahinta kapinaikääni tolloin, 15-vuotiaana. Se kesä ennen riparia oli jotain ihan hullua, taisin sillon polttaa ekan kerran tupakkaa (heipsan isi ja äiti) ja pyörin vähän kyseenalasissa porukoissa. Vaikka pohjimmiltani oon aina ollut kiltti, niin noihin aikoihin olin saletisti pahimmillani. Karkailin yöllä ulos ikkunasta, heitettiin yks vähintäänkin omalaatunen extempore-reissu Riihimäelle mun sillosen parhaan kaverin kanssa ja tappelin jatkuvasti vanhempien kanssa kotiintuloajoista sunmuista.
  Koulunkäyntiin tää vaihe ei kuitenkaan koskaan vaikuttanu, mikä on jännä. 2009 syksyllä mä alotinkin isoskoulutuksen ja se rauhotti vähän, viikonloppusten hämäräreissujen sijasta pyörin seurakunnan nuortenleireillä ja -illoissa, sain uusia kavereita Hollolasta (olin aina ennen ajatellu et Hollola on nolo paikka) ja musta tuli myös tukioppilas. Toisin sanoen heitin aikamoista kuperkeikkaa yleistä pahennusta aiheuttavasta angstiteinistä kuuliaiseks seurakuntanuoreks, Jumalaan en tosin oo missään vaiheessa uskonut, isostelu oli vaan kaikin muin puolin niin vietävän hauskaa!
  Ihmettelen muuten edelleen, miten mä oon nähnyt mitään ton emopotan alta?!

og3
Peruskoulun viimenen kevät, ensimmäinen lukiovuosi ja näiden kahden välissä ollut kesä vaan jatko sitä muutosta mussa. Olin entistä enemmän messissä kaikenlaisessa toiminnassa. Keväällä tukaroinnin ja isostelun lisäks liityin meijän yläasteen vuosijulkasun toimitukseen ja olin muutenki semmonen joka paikan höylä. Jamin mielestä olin just semmonen 9. luokkalainen, mitä se ite sen ikäsenä "pahana poikana" oli vihannu :-D Oh, the irony, kun pääty just semmosen hössöttäjän kanssa yhteen.
  Pipot oli tona vuonna kova juttu, mulla oli niitä laatikollisia ja mitä nostalgisempi pipo, sen parempi. Yks mun lemppareista tais olla semmonen Lahden Hiihtoseuran pipo 80-luvulta, missä oli valkosia, neonpinkkejä ja -keltasia raitoja, jonka päässä oli naru ja sen narun päässä neonpinkki pompulatupsu. Löysin sen sillon mummolan kätköistä ja se kummittelee edelleen mun sängyn alla olevassa vetolaatikossa.
  2010 kesällä mä rupesin seurustelemaan Jamin kanssa. Olin heinäkuun alun riparilla isosena ja se kesä oli oikeesti yks parhaista, joita oon eläny. Just niin semmonen teinikesä, jonka aikana millään ei ollu merkitystä, kavereita tuli ovista ja ikkunoista: päivät hengattiin rantsussa ja yöt ajeltiin mopoilla/skoottereilla ympäri ämpäri piirikuntaa (kenelläkään ei ollu mopoautoa vaan meno oli rehtiä ja rehellistä moporottailua).
  Alkuvuodesta mä alotin myös mun ensimmäisen blogin, jolla ei sillon ollu ees nimeä, mut siitä kehkeyty lopulta Myponydoeslsd. Harmi ku poistin kaikki 2010-postaukset joskus aikoja sitten, ois ollu kiva repostata niitä tänne ja kullata muistot!

og4
Punapäät ei pääse taivaaseen .. 2011 oli ehkä semmonen positiivisesti vilkkain vuosi mun tähänastisesta elämästä, kuvia meitsistä ja erilaisista tapahtumista on enemmän kuin laki sallii. Suhde Jamin kanssa oli entistä vakaammalla pohjalla, niitä kavereita oli edelleen pienen kylän verran ja mun vielä tolloinkin mun tyyli vähän haki itteään mutta oli pysyny suhteellisen samana jo vuoden verran. Poikatytöstä kuoriutu tyttö monen vuoden jälkeen ja heivasin säkkimäiset vaatteet pipoineen kaikkineen UFFin keräysboksiin. Mä myös rakastin ja rakastan edelleen tota mun kinuskisen oranssia hiusväriä ylikaiken ja hyvä etten itke verta joka kerta, kun tajuun etten saanu sitä aikaan millään väreillä vaan auringolla ja merivedellä. Sillon vasta masentaaki, ku tajuan pilanneeni ton täydellisen kuontalon kirkkaanpunasella hiusvärillä.
  Mä olin tohon aikaan muutenkin aikamoinen tukkajumala. Ennen sieluttomaks muuttumista annoin mun hiusten vaan olla. Värjäsin ne 2010 kesän ja 2011 loppusyksyn välissä ehkä kaks kertaa, lukion tokan vuoden alussa sain kauheesti kehuja mun hiusten pituudesta ja ulosannista muutenkin. Myös tosta punasesta tykättiin tosi paljon, mut jotenki koin sen värin ylläpidon kauheen hankalaks sen kaiken välinpitämättömyyden jälkeen. Color Maskilla läträäminen ain't for me!

og5
Piiikkuhiljaa se tyttö rupes muuttuu naiseks. Abivuotta vietiin ja se oma tyyli oli edelleen vähän hakoteillä, vaikka tosta hartiahuivi-asusta ihan saletisti revinkin inspistä tän päivän asuun! Niin kivalta tuo yhdistelmä edelleen näyttää.. Hiustyyli nyt ainakin löys paikkansa, tummassa ja pitkässä on pysytty, vaikka hinku johonkin vaihteluun ois nyt kova. Enkä tiedä teistä ja oma kehuhan haisee, mutta kenties se väite, että nainen ois kauneimmillaan 17-vuotiaana, pitää paikkaansa. Valehtelisin, jos väittäisin, että oisin noiden aikojen jälkeen nähny tai saanu itestäni yhtä jeesejä potretteja. Ei se pose vaan onnistu enää, voi tosin olla harjotuksen puutettakin :-D
  18 tuli kuitenkin loppuvuodesta täyteen ja lukion loppusuora lähti käyntiin. Mä painin jatko-opiskelusuunnitelmien parissa, väänsin kättä ylioppilaskirjotusten kanssa ja panikoin muutenkin tulevaisuudesta. Kaikki oli niin avoinna mut silti niin hämärän peitossa. Tehtiin myös jo vakiintuneen kaveriporukan kanssa ihan mielettömiä mökkireissuja tona vuonna ja koettiin Jamin kanssa muutenkin kaikennäköstä ihmeellistä. Ei tietenkään voitu aavistaa, mitä kaikkea vielä ois luvassa..

og6
Tässä sitä nyt ollaan, välivuotta viettämässä ja kokemassa niitä isoimpia kännekohtia, mitä nuori nyt voi kokea. Tämmösenä ihan tavallisena nuorena naisena, joka on löytäny sen oman tyylinsä. Eihän sitä tosin tiedä, miten mä muutaman vuoden päästä tätä tänhetkistä ulkomuotoani nolostelen, mutta just nyt tää tuntuu omimmilta enkä vuosiin oo kokenu oloani yhtä itsevarmaks kuin nyt.
 
  On mun mielestä ihan uskomatonta vertailla näitä 2013 vuoden kuvia 13- tai edes 16-vuotiaan Jennan kuviin. Sanokoot kuka mitä hyvänsä, mut ne muutamatkin vuodet tekee ihmeitä. Niin ulkonäölle, kuin sisimmällekin. Enhän mä vieläkään kuvittele olevani aikuinen vaikka laki niin määräis ― edelleen huomaan tekeväni samoja hölmöyksiä kuin muutama vuosi takaperin. Tekisin myös varmasti jotain toisin, mutta mä en silti valita.
  Mä oon kaikinpuolin tyytyväinen mun tänhetkiseen elämäntilanteeseen vaikka viiden vuoden päästä tästä varmasti taivastelenkin, "miten naiivi oon silloin 18-vuotiaana ollutkaan" ja kaipaan takaisin mun tänhetkisiin housuihin. Ja mistäs sitä tietää, josko mä viiden vuoden päästä saisin jo seurata oman lapseni kasvua ja kehitystä? Nääh, vitsi vitsi.

39 kommenttia

  1. Tällaset postaukset on kyllä ihan parhaita :D enkä voi muuta sanoa kun että aikamoisen matkan oot tehny :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kieltämättä :-D 2010 ja 2013 kuvia kun vertaa, niin ehkä ymmärtää paremmin sitä, miksei se vanha blogikaan enää tuntunu omalta!

      Poista
  2. tosi hassuu kattoo noit kuvii siltä ajalta ku oot alottanu sun blogin ku tajuun että oon tosiaan seuraillu siitä asti sun blogia :-D aika menee niin nopeesti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa :-D Se on kyllä totta, tai mulla on semmoi fiilis et vastaha mä päätin peruskoulun dafuuuuq!

      Poista
  3. Tunnistan itseni tosi paljon tosta vuoden 2010-kohdasta, vaikka itsellä tuo kesä oli ehkä enemmänkin riparikesä ja sitä seurannut syksy. Mulla tosin siitä on pari vuotta enemmän kuin sulla, mutta muistan silti tosi selkeästi kaikki kesäillat/yöt joita vietettiin rannalla tai kavereiden luona. Aina kun jotkut teinit pärryyttelee mopoilla nykyään ohi niin se bensan tuoksu vie sinne 6 vuoden päähän :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi aikoja! Mäkin täällä ihan innoissani seurailen, kun oma pikkuveli on nyt 16-vuotias ja siinä kovimmassa mopoiässä (tai no, mönkijäiässä). Se viilettää kaikki viikonloput läpeensä kavereiden kanssa ja kylvää sitä kakstahdin tuoksua tänne meille, melkein nousee tippa silmäkulmaan kun muistelee sitä omaa elämäänsä saman ikäsenä :-D

      Poista
  4. Oot jollain tavalla hirveen inspiroiva ihminen!
    Tää blogi on tosi ihana ja vaikutat aidolta ja semmoselta super mukavalta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, ihana kuulla! Kiitoksia :-)

      Poista
  5. Voi eikää, muistan sillon nää irc galleria ajat kun siellä juteltiin sitten enemmänkin! Olit just noiden kuvien näkönen mitä 09 vuonna... :D Oon koko tän ajan lukenu sun blogia syvällä mielenkiinnolla ja tää oli oikeesti tosi kiva postaus, koska tuli itekkin mieleen et miten sitä on tässä kerenny kasvaa.. :D ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en kestä, miten oon voinu näyttää tolta ja muistan kyllä sunkin galleria-kuvat ihan elävästi :-D:-D Noista ajoista tuntuu olevan niin kauan!!

      Poista
  6. hahaa eikä muistan ku kattelin sillon aikoinani tota sun kulmakarvarakokuvaa irc-galleriassa ja ajattelin et oot niin cool XDD enkä sillo aatellu et hyökkäsin sun kimppuun vahingossa seurakunnan leirillä (istuitte aulassa ja luulin et oot paula??) ja et viettäisin niin teinin teinikesän voi juukelis sentäs sanon minä!!! daim summer dream 5/5 "tässä on tämmöinen sitruunainen maku..." "tässä on päärynää" XD huhhuh

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. EN KESTÄ SUA MATTIS XDDD Mut se kohtalokas ilta Parinpellossa on tuoreessa muistissa joka tapauksessa, olit ehkä hämärin ♥♥♥ Parasta on kyl toi leikekirja minkä teit mulle sillon ku täytin öö 16? Se on edellee mun hyllyssä ja siellä on parhaat Toy Story 3 ja Sinkkuelämää 2 ahahaha!!

      Poista
  7. Hahah voi ei, ihana postaus :D Oot kyllä ihan huippu!

    VastaaPoista
  8. Ootteko sinä ja Jami siis kihloissa? :-)

    VastaaPoista
  9. silmät on vaan pienentynyt koko ajan! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan yhtä pienet ne on aina ollu :-D Nuorempana vaan häpesin ylikaiken sitä kui mun silmät meni sirrilleen hymyillessä ni kehittelin vaikka mitä Peura ajovaloissa -ilmeitä ja käytin semmosii kuvakulmia et silmät näytti isommilta. Mä myös meikkasin silmiä yhes vaihees "suuremmiks".

      Nykyään en vaan jaksa välittää moisesta :-)

      Poista
  10. voi että ku oot muuttunut! ei olis tunnistanut samaksi ihmiseksi! :)

    elamanikuvina.blogspot.fi

    VastaaPoista
  11. Tosi nättejä kaikki, mut ylikiva toi 2012 vuoden vipa kuva!! Mistä toi neule on? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :-) Ja sen on mun äiti ostanu Vero Modasta joskus 80-luvulla :-D

      Poista
  12. Näitä sun oldie postauksia on aina yhtä kiva lukee uudelleen. En tiiä mikä siinä on, mutta kaikki tän tyyliset postaukset mitä oot tehny on ollu mun suosikkeja :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Njaa, kiitos :-D Samaa kaavaahan nää toistaa mutta kiva kuulla että kelpaa :-)

      Poista
  13. Mä en vaan voi käsittää et sama ihminen on noissa 2007-2008 kuvissa tai noissa 2009 kuvissa, ku mitä sitten oot nytten noissa tuoreimmissa ja just että minkälaisen matkan oot kulkenu, eri tyylejä kokeilleena =D Muistan niiiiin hyvin noi sun pissis-ja emoajat ja erityisesti noi kuvat galleriasta :-D Oh kultasia galleriavuosia, voiettä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahah, en kyllä mäkään :-D Naurattaa, miten oon kehannu liikkua missään ton näkösenä mitä nyt 2009-vuonna olin, etenkin kun muistan kuinka olin vähän pyöreempi niihin aikoihin hahaa!

      Poista
  14. Oot kyllä niin kaunis, vaikka sitten lokinpaskat silmäkulmassa. :) Mun mielestä sanonta, että nainen on kauneimmillaan 17-vuotiaana, ei pidä kyllä aina paikkansa. Jos siis ajatellaan, että kauneus on ulkoista kauneutta, mutta myös sisäistä itseluottamusta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :-)

      Ja tuo nyt olikin tuommonen heitto tosta oman ulkonäön kehityksestä, abivuoden jälkee musta tuli kauheen tylsännäkönen :-D

      Poista
  15. Haha hyvä postaus! Huvittavaa miten sitä joskus sillon piti tollasia ylimpiäki kuvia niiin hienoina ja upeina ku olihan se nyt mahtavaa olla lokinpaskat

    VastaaPoista
  16. Silmäkulmissa ja ankkamutru naamalla.. Aika jäätävön näköstä se näin jälkeenpäin katottuna kyllä on :-D ja siis samanlaisia kuvia löyty myös mun irc-galleriasta! Kommentti katkes vähän ku puhelimella kirjotan:D mut hyvä postaus siis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset! :-D Ja joo, onhan se aikasta .... mielenkiintosta, miten on ihan vapaaehtosesti tahtonut siltä näyttää. Hrr :-D

      Poista
  17. Tuo kuva susta 2012 kollaasin oikeassa yläkulmassa on ihan mielettömän upea! Ehkä paras kuva, minkä oon ikinä kenestäkään nähnyt, todella kaunis ja intensiivinen katse :)

    VastaaPoista
  18. Kysäsen nyt tällai hyvin hyvin myöhässä että mahdatko muistaa millä värillä värjäsit tuolloin 2011 nuo kuparin väriset punertavat hiukset (vai käytitkö edes ihan vaan markettiväriä?) ? Toi on nimittäin upea värijota mun tekis mieli kokeilla :) löysin ihan sattumalta tän postauksen kun intouduin selailee sun vanhempaa "tuotantoa" :)

    VastaaPoista


Pidetään meininki asiallisena ja rentona. Eri mieltä saa olla, mutta nokkavaksi ei tarvitse heittäytyä!
Kuviani saat toki käyttää, kunhan pyydät ensin luvan allekirjoittaneelta.

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne