Ihana kamala kaupallistuva blogosfääri

9. lokakuuta 2013

Ne blogimaailman mukkelismakkelis heittäneet mahdollisuudet ilmaisen materian haalimiseksi. Jotkut näkevät punaista bongatessaan jonkun blogin postauksen otsikossa nimeltämainitsemattoman rättipuljun nimen, toiset odottavat innolla bloggaajien järjestämiä arvontoja ja postipaten kotiin kiikuttamien pakettien sisällön esittelyä. Aika monella taisi jo välähtääkin ja tajusitte mistä puhun, yhteistyö-postauksista.   
  Tää, ehkä jopa vähän arka aihe on jo pidempään pyörinyt mun päässä. Mä en itse oo lähtenyt yhteistyötä tekemään minkään valtakunnan kiinarättilän kanssa eikä Indiedays Inspirationinkaan kautta ole tullut vielä vastaan kampanjaa, joka mua ihan oikeasti kiinnostaisi. Jotkut voisivat siis sanoa, että mikäs mä olen aiheesta avautumaan, mutta senkus sanovat. En mä koskaan ole mämmiäkään maistanut, mutta silti saan puhua siitä jos niin haluan.

Selaat Bloglovinia/Bloggeria/Blogilistaa/minkä kautta blogeja nyt seuraatkaan. Feedissä tulee vastaan yhteistyöhön viittaava otsikko, miten reagoit? Mä itse yleensä skippaan vähänkin arvontoihin tai joihinkin muihin vastaaviin viittaavat otsikot samantien, mua ei vain yksinkertaisesti kiinnosta koittaa saada parinhuntin lahjakorttia johonkin maapallon toisella puolen majaa pitävään liikkeeseen. Etenkin, kun tiedän, etten ole ainoa osallistuja ja että arpaonneni on luokkaa Aku Ankka. Mutta mä en pidä siitä haloota, kanssabloggaajat saavat järjestää arvontoja jos niin haluavat. Se ei ole multa millään tavalla pois. Siksi musta onkin todella surullista, miten nämä kuuluisat mielensäpahoittajat kerta toisensa jälkeen samoissa blogeissa jaksavat samalla tavalla mankua siitä, kuinka kyseisestä blogista on tullut niin kaupallinen ja on pelkkiä yhteistyöpostauksia ja uhataan lopettaa lukeminen jos yhteistyöt ei vähene ja uliuli.
  Onko se oikeesti niin ylitsepääsemättömän kamalaa, kun bloggaaja hyötyy harrastuksestaan? Tai kun hän on teille lukijoillekin koittanut saada jotain kivaa diiliä aikaseks? Ihan yhtälailla ne urheilijat saa mitaleja ja kunniaa, miksei harrastuksenaan nettiin kirjoitteleva ja kuvaava henkilö voisi saada vähän tunnustusta tekemästään työstä harrastuksensa eteen? Ja turha edes yrittää väittää, ettei bloggaamisessa ole mitään rankkaa. Eri asia se tosin on, onko kyseessä taitava bloggaaja vai onneton tusinatauno, mutta sitä mä en lähde tässä määrittelemään. Muutamissa blogeissa pyörineet postaukset bloggaukseen käytetystä ajasta kertovat varmaan jotain tästä aiheesta.

Ajattelin tekstissä muutenkin keskittyä enempi meihin harrastelijoihin. Ammatikseen bloggaavat ovat oma lukunsa ja heille yhteistyöt ovat etuja siinä missä "tavallista työtä" tekeville työsuhdeautot ja lounarit. Kaikenlisäksi bloggausta työnään tekevien yhteistyöt pyörivät ihan eri sfääreissä, kuin mitä voisin vaikka omaan blogiini edes kuvitella. Aina ei mene nallekarkit tasan, mutta oman työnsä edut heille suotakoon. Kyllä näin harrastelijanakin voin sanoa, ettei bloggailu oo mikään läpihuutojuttu. Paineita on ja aikaa menee, tahtoi sitä tai ei.
  Tässä vaiheessa voin kai allekirjoittaa myös sen, minkä Ida aikoinaan blogissaan totesi. Kaipaan sitä oldschool-blogimaailmaa. Suorana lainauksena, jos tämän minulle Ida suot,

"Sillon kuvattiin blogeihin päivän asuja, joiden vaatteet oli itse ostettu. Ne oli ostettu pääasiassa ihan tavallisista suomalaisista vaatekaupoista. Blogeissa oli fiiliskuvia kavereista, kavereiden kanssa pelleilystä, normaalia höpötystä normaalista päivästä. Mitä hauskaa tapahtu koulussa/töissä. Mitä hauskaa tapahtu koulun jälkeen. Mitä noloa kävi. Mitä hupsua sun lemmikki teki, ja niin edelleen." 

Mitä tälle nimenomaiselle bloggailulle on tapahtunut? Nii-in, kaupallistuminen. On hullua ajatella, miten blogimaailma on vain parissa vuodessa muuttunut niin vietävästi. Osaan nimetä enää vain kourallisen blogeja, joiden postaukset ovat 100% edellä mainittua priimakamaa. Kilpailu vain kovenee ja patistaa bloggaajan toisensa jälkeen lähtemään mukaan kys. hullunmyllyyn. Myös upouusia blogeja putkahtelee ovista ja ikkunoista. Surullista on myös se, miksi niitä blogeja syntyy kuin sieniä sateella. Useammaltakin nettipalstalta saanut lukea, miten nuoret tytöt haluavat ruveta bloggaamaan, että saavat ilmaista tavaraa. Voi kistus minä sanon! Motiivinsa kullakin, mutta eikö tää mee jo pikkusen yli?
  Yhteistyöpostaukset on musta ihan mielenkiintosia ja useastikin olen ollut mainoksen uhri, kun postaus on tehty huolella ja postauksesta käy ilmi, että kirjoittaja todella uskoo saamansa tuotteen firman aatteisiin ja/tai todella pitää saamastaan tuotteesta/tuotteista, eikä vain lätki sinne tänne kuvia saamistaan uutuuksista kertomatta niistä sen kummemmin. Niin ja kun mainostettava tuote on jotain muuta, kuin se sama kolttu, joka on nähty jo viidessätoista muussa blogissa, nousee postauksen pointsit meikän silmissä samointein. Eli aavistuksen kekseliäämmät ja ennennäkemättömät tuotteet/palvelut herättävät mielenkiinnon.
  Valitettavasti kuitenkin yhä useampi ja useampi mainospostaus on toteutettu yhteistyössä näiden nimeltämainitsemattomien kiinapuljujen kanssa ihan vain ilmaisten (keskenään samanlaisten) vaatteiden kiilto silmissä.
Musta on myös aika naurettavaa, miten koko touhu on lähtenyt ihan käsistä tuoteryhmän kuin tuoteryhmän saralla. En yhtään ihmettele jos kohta joku mainostaisi vessaharjoja ihan vaan, koska sai moisen ilmaiseksi.

Myönnettäköön, että olen itse hyvin pihi. Mun suusta kuulee hyvin usein "kun halvalla sai" tai "tää oli melkein puoli-ilmainen" ja oon hyvin herkkä tekemään edullisia heräteostoksia. Harvemmin kuitenkaan tulee ostettua mitään täysihintaista, arkikäyttöön siis. Ja olihan mun yo-mekkokin vitosen maksanut kirpparilöytö. Syy kuitenkin sille, miksi mun kaltainen pihi ihminen kieltäytyy
ilmaisesta kamasta, on hyvin simppeli. Mä en halua sitoutua yhtään mihinkään sen suurempaan tän bloggailun suhteen. Kuten ootte nähneet, oon hyvin impulsiivinen ja mulla on erilaisia kausia mitä blogiin kirjoitteluun tulee. Indiedays onkin tarjonnut mulle oivat lähtökohdat erilaisiin kampanjoihin, mutta vain jos olen itse halunnut mukaan lähteä. Kukaan ei pakota mua mihinkään. Mä en myöskään tykkää postissa asioinnista ja meidän postimies pelkää meidän koiria ihan liikaa, että toisi paketit ovelle ja olen ihan käsi mitä tavalliseen nettishoppailuunkin tulee, joten summa summarum, oon pysynyt aika hyvin poissa tästä yhteistyöskenestä niin omasta tahdostani kuin olosuhteiden pakostakin :-D Toisekseen uskon osaavani arvostaa haalimaani materiaa, kun olen sen itse tienaamillani rahoilla hankkinut. Koen aina tietyntyyppistä lievää ylpeyttä, kun voin sanoa, että joku vähän kalliimpi jutska on aivan itse ostettu.
  Mulla on kiikarissa vain ja ainoastaan yksi firma, jonka kanssa yhteistyöhön voisin lähteä, mutta mulle on suuri kynnys pyytää keneltäkään yhtään mitään. Oli se sitten bensarahan pyytäminen iskältä tai pillin pyytäminen pikaruokaravintolan kassalta. Puhumattakaan tämmösistä isomman kaavan yhteistyöhärpättimistä.

Miksi mä nyt sitten avauduin tästä kaikesta? En tiedä, ei tähän aiheeseen liittyen osaa heittää edes kuvia tuonne kappaleiden väliin. Tekstistä tuli varsinainen sekametelisoppa ja punainen lanka katosi heti alkuunsa, mutta varmaan tästä jotain irti saa. Mielipiteeni useampaan blogosfäärin kaupallistumista koskevaan osa-alueeseen ainakin. Huomaatte varmaan myös miten paljon mulla tästä asiaa on, mutta silti mä en ole jokaisen lukemani yhteistyöpostauksen kommenttilaatikossa kitisemässä, kuinka joku blogi on muka täynnä ilmaista tavaraa ja blogin kautta saatu* -mainintoja. Suurin syy tähän on varmaan se, että osaan skipata itseäni tylsistyttävät ja puuduttavat postaukset heti alkuunsa. Suosittelen muillekin, niin pysyy se V-käyrä minimissä ja meininki blogeissa yleisesti paljon positiivisempana!

Kaikkia ei vain voi miellyttää, se on se karu fakta, joka blogimaailmassa kannattaa pitää mielessä. Niin kirjoittajana kuin erityisesti lukijanakin.
Maailma muuttuu, niin myös blogimaailma. Sen mukana voi joko mennä tai sitten olla tämmönen vastarannan kiiski, niinkuin meikä ja esimerkiks jo edellämainittu iki-ihana Ida. Kuitenkaan yhdenkään bloggaajan maailma ei siihen kaadu, jos lukija x ruksaa blogin pois kirjanmerkeistään, kun siellä on asioita joista tämä lukija ei pidä. Kenties se on ihan vaan hyvä juttu, kummankin mielenterveyttä ajatellen.

52 kommenttia

  1. oon vähän samanlainen pihi, mutta osallistun näihin kyseisiin arvontoihin, "koska ilmaseksi saa" :D joskus kyllä tulee arvonnat korvista ulos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha :-D Mä en oo oikeen koskaan välittänyt arvonnoista, järjestettiin niitä sitten blogeissa tai tossa lähimarketissa.

      Poista
  2. Mua kyllä ihan tosi harmittaa muutaman blogin kaupallistuminen niin paljon, et oli pakko poistaa ittensä lukulistalta. On vaan alkanut tulemaan korvista nuo Nelly- ja Sheinsidekollaasita, jota lähes jokaisessa enemmän tai vähemmän suositussa blogissa vilisee. Joo, ilmaistavarat on varmasti kivoja sekä niihin liittyy tiettyjä ehtoja, mutta siinä vaiheessa kun yhteistyö-tagilla varustetut postaukset nousevat top 3, niin mä häivyn blogista. Pienessä määrissä ne on jees, koska ne voi skipata, mutta siinä vaiheessa kun yhteistyöpostaukset valtaavat blogin ja niitä liitetään esimerkiksi arkipäivän postauksiin niin eieiei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vieläkö joku tekee Nelly -kollaaseja :-D Oon viimeaikoina törmännyt vain tähän Are You A Nelly-holic -kamppikseen vai mikä se nyt oli, ja musta se on ollut mukavaa selailtavaa kun on vähän käytetty mielikuvitusta :-)

      Mutta juu, tappavan tylsillä ja kerta toisensa jälkeen samanlaisilla kollaaseilla ei meikäläisenkään lukemishalua puolelleen voiteta. Mutta kyllä mä silti saatan sitä "armoa" antaa, jos blogissa muuten on vielä jäljellä jotain itseä kiinnostavaa!

      Poista
  3. Ei mulla muuta kun että AAMEN!!! Tää oli ku suoraan mun päästä repästy :-D

    VastaaPoista
  4. Oon kyllä niin samaa mieltä! Muistan sen niin elävästi sen, ku vuonna 2009 eksyin blogimaailmaan ihan vaan lukijana. Missään ei näkyny välkkyviä mainoksia, tai mainintaa blogiyhteistyöstä jonku kiinarättilän kanssa.

    Musta on jotenki niin harmi, että kaikki "normaali" sisältö blogeista on kadonnu jonneki blogiyhteistöiden ja uusimpien saatujen vaatteiden esittelyiden alle. Kuulun ehdottomasti siihen porukkaan, joka skippaa suosilla tekstin, jos otsikossa on maininta yhteistyöstä, tai ees arvonnasta. Oma blogikin keskittyy ihan vaan mun elämään ja siihen, mitä siinä tapahtuu. Ei varmaa kovin monen mielestä mitenkään mielenkiintoista, mutta ite seuraan just suakin sen takia, että täältä löytää ihan samanlaisia normaaleja juttuja, ku omassaki elämässä tapahtuu. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä :-) Mä muistan sillon blogikeltanokkana ihmetelleeni, että miten jotkut raaskii ostaa mitään ja arpoa niitä blogissa. Sitten mulle valkeni ettei niitä tuotteita suinkaan bloggaaja oo itse ostanut :-D Mutta tuolloin kyse oli vielä semmosesta pienestä potkua tuovasta lisämausteesta.

      Ei kai tässä auta kuin mennä sinne minne blogilaivan keula näyttää, vaikken itse mille tahansa yhteistyöpyynnölle vihreää valoa näytäkään. Ja mistäs sitä tietää, jos tää on vaan tämmönen ohi menevä buumi!

      Poista
    2. Enpä kyllä usko, että kyseessä olisi ohi menevä buumi. Blogithan on mainostajille oikea aarrearkku: vaatteet pyörivät bloggaajien päällä viikottain, eikä mainostajan tarvitse maksaa kuin vaatteen hinta siitä mainostamisesta. Samalla ko. mainos tavottaa todella laajan joukon nuoria - juuri sen oikean kohderyhmän. Kallimmaksi lysti tulisi, jos investoisi esimerkiksi televisio- tai lehtimainoksiin.
      Veikkaanpa siis enemminkin, että kyseinen ilmiö vain kasvaa kasvamistaan. Ikävä kyllä. Itseäni alkaa ottaa päähän, kun mainostajat ovat niin läpinäkyviä ja bloggaajat tuntuvat sanovan jokaiselle yhteistyölle kyllä asiaa sen enempää miettimättä. Otetaan vastaan niitä kiinarättejä, kun ilmaiseksi saadaan, ja sitä rataa. Kenzan IvyRevel-mallisto on nyt monissa blogeissa kovaa huutoa. Bloggaajat ottavat kuvia, mainostavat minkä kerkeävät, mutta kukaan bloggaaja ei totea mitään esimerkiksi vaatteiden materiaaleista (tekokuitua lähinnä, ties mitkä kiinalaiset nekin kätösillään tehneet ja hinnat hipovat pilvissä vain koska Kenza).

      Mitä vielä tuohon vessaharja-heittoosi tulee, mainosti yksi indiedaysin bloggaaja konsanaan talouspaperia miljoonien kuvien kera (koska ilmaiseksi sai). Siinä kohtaa lähinnä nauratti... :----D Ei ole talouspaperi vessaharjasta kaukana.

      Poista
    3. Ohi menevällä buumilla viittasin lähinnä siihen, että eihän sitä tiedä jos blogit jossain vaiheessa menevät pois muodista, jolloin kannattavammaksi saattaa tulla se kalliimpi telkkarimainos! Mutta sitä ei tosiaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, jos vaikka ekologisuus nostaisi päätään siinä määrin ettei bloggaajat enää tahdo sitä ylimääräistä kaapintäytettä. Lähivuosina tosin en usko itsekään tämän tapahtuvan, vaan uskon juurikin tuohon kaupallistumisen kasvamiseen entisestään, valitettavasti.

      Mutta hyviä pointteja toit kommentissasi esiin, kiitos siitä :-) uskomatonta etten tohon talouspaperisankariin oo törmännyt! :-D

      Poista
  5. Itse olen ihan myös ihan äärimmäisen pihi ja todella harvoin tulee ostettua mitään tavaraa, etenkään uutena. Tykkään tehdä juttuja itse ja kunnostaa vanhaa, sama pätee myös sisustukseen. Omassa blogissani ei kovin usein ole yhteistyöpostauksia nähty, mutta jos siellä sellaisia näkyy (niinkuin nyt tuo arvonta mikä on) niin se on tuotteesta / merkistä / aatteesta, johon itse uskon tai jota käyttäisin muutenkin ilman minkäänsortin yhteistyötä. Minulle tuli vasta joltain luksuslaukkukaupalta yhteistyöpyyntö ja vastasin kohteliaasti, että ei kiitos, sillä en koe, että yksikään "luksuslaukku" passaa yksiin omien eettisten arvojeni kanssa. Muut tehkööt mitä haluaa. Ei kuulu mulle, eikä kyllä hirveästi kiinnostakaan :D

    Kiitos hyvästä postauksesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika mahtavaa saada kommentti yhdeltä omista lempibloggaajista, kiitos! Ja juurikin kertomasi mukaan pysyn mukana blogisi seuraajissa :-) on ihana tiedostaa, että sun kaltaisiakin bloggaajia vielä on, tiedän monen monta neitiä jotka tuon luksuslaukunkin olisivat ottaneet avosylin ja kieli pitkällä vastaan :-D

      Poista
    2. Voi ihanasti sanottu, kiitos! Täälläkin sun vakkariseuraaja, vaikka en ole ennen kommentoitnutkaan (:

      Kaikissa huvittavinta tuossa yhteistyötarjouksessa oli ehkä se, että siinä vielä kerrottiin, kuinka ovat lukeneet blogiani ja huomanneet, että olen luksuslaukkujen suuri ystävä. Just just, En kyllä tiedä miten sellaisen kuvan on voinut blogin perusteella saada, mutta ehkä en edes yritä ymmärtää :D

      Poista
    3. Nepäs on suurella mielenkiinnolla sun blogia siellä selanneet ..tai sitten eivät :-D

      Poista
  6. Tää oli kyllä aivan loistava teksti ja täynnä asiaa! :) Oon niin samaa mieltä sun kans! Kukaan ei pakota ketään lukemaan niitä yhteistyö- ja mainospostauksia, joten miksi repiä niistä herneitä nenäänsä? Samaan aikaan muakin kuitenkin vähän surettaa blogimaailman siirtyminen yhä kaupallisemmaksi ja kaupallisemmaksi. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! Ehkä vähän ristiriitaista, mutta minkä sitä tuntemuksilleen mahtaa :-(

      Poista
  7. Tää on ihan totta kyllä joka sana ja oon samaa mieltä tästä sun kanssa. Ite kyllä myös kaipailen oldschool blogimaailmaa ilman kaikkia mainosjuttuja ja yhteistyöjuttuja, mutta ei ne mua haittaakkaan eikä mun mielestä pitäis ketään muutakaan haitata. Jokaisen oma asia mistä bloggailee. :-)

    VastaaPoista
  8. haluutko paljastaa et mikä tää sun yritys X on, jonka kanssa oisit valmis yhteistyöhön :D?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, se jääkööt salaisuudeksi siihen saakka, kunnes rohkenen asian eteen jotain tehdä (jos uskallan) :-)

      Poista
  9. Musta on niin mukavaa, että vaikka siirryit Indiedays Inspiration puolelle tä blogi pysy silti samalaisena. Yks syy miksi aina tykkään tätä sun blogia lueskella on se, että tiedän ettei tän sun blogin tarkotus olekkaan olla mikään jokapäiväinen arpa blogi ja täynä kaikkea yhteistyöjupakkaa. Tätä on kiva aina karata lukemaan kun arvonnat ja muut yhteistyöjutut alkaa tulemaan korvista ulos :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi miten ihana kuulla :-) kiitos kunniasta!

      Poista
  10. Oon niin samaa mieltä! Erityisen oivasti löysin itseni tosta ku sanoit ettet osaa pyytää keneltäkään mitään. Mulla on ihan sama juttu varsinkin vanhempien kanssa, vaikkei me mitenkään kovin tiukilla eläkään. En ole silti enää ainakaan viiteen vuoteen osannut toivoa edes pienintäkään joululahjaa vaikka olisikin jotain mitä tarvitsisi. Olen siis 17, ihan kohta 18! :D
    Onneksi nykyään käyn töissä ja maksan ite kaikki mitä tarvitsen (jos ei perus leipää lasketa heh). Jotenkin sitä kai itse haluaa ns. maksaa vanhemmille takaisin kun he ovat minut tähän asti niin hyvin elättäneet.

    Niin ja siis kyse ei ole siitä, ettei vanhempani haluaisi enemmän osallistua elätykseeni, mutta en vaan voi sille mitään että tunnen piston joka kerta jos suostun siihen, että äiti ostaa minulle vaikka jonkun vaatekappaleen jos olemme shoppailemassa. Kuulostaa hölmöltä mutta äh, en vaan voi sille mitään! :D ps. anteeksi romaani krhm..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kieltämättä jännä, miten omatunto siinä vaiheessa kolkuttaa vaikkei sen välttis edes tarvitsisi :-D omanlaistaan nöyrtymistä sekin, kun toiselta rohkenee pyytää! Ja myös perin suomalaista, heh :-D

      Poista
  11. Jännä, että hehkutat täällä sun femman kirppislöytö yo-mekkoa, kun oikeesti hankit 80e:n luomuksen jostain nettipuljusta :--D sulla sattu vaan olee hyvä tuuri ja löysit kirpparilta mieleisemmän ja vanha kallis mekko jäi unholaan.. turhamaista(ko)?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulta ilmeisesti meni postauksen aihe ohi ja kovaa :-) mä ainakin itse maksoin mekkoni, niimpä voisin kuvitella et saan tehdä sillä mitä lystään. Ja kun noin tarkkaan olet blogia syynännyt, ei sulta oo voinut mennä ohi kun yo-juhlien korvilla totesin pukeutuvani siihen mekkoon, johon fiilis käskee pukeutua. Missään vaiheessa en oo kuitenkaan ajatellut jättäväni Asoksen mekkoani käyttämättä. Ja jos olisin, olisin todennäköisesti laittanut hyvän kiertämään ja myynyt mekon eteenpäin. Mutta kuten jälleen kerran tarkkasilmäisenä lukijana voit huomata, ei mulla kesän ja syksyn aikana kauheesti oo juhlia ollut, joidenka etikettiin kyseinen mekko sopisi :-)On se hienoa luoda omia johtopäätöksiä, ei voi muuta sanoa!

      Poista
    2. sinä näsäviisas pikku aikuinen voisit työntää pääs pensaaseen piiloon, ja pitää sitä siellä koko loppuelämäs.

      Poista
  12. Oot mahtava. Täyttä asiaa koko postaus. Mäkin moonesti skippaan noi yhteistyö tms jutut :D

    VastaaPoista
  13. Mun mielestä tää blogimaailman kaupallistuminen on otettu ihan liian raskaasti, ottaen huomioon sekin et mun mielestä Suomessa mennään näiden juttujen suhteen jopa myöhässäkin. Ja eiköhän tää sama aiheki oo jo tuhannessa blogissa käsitelty, ja oma mielipiteeni on se että hyvä yhteistyöpostaus siellä ja toinen tuolla ei blogia pahenna :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon täysin samaa mieltä ylemmän kanssa. Mitä haittaa siitä oikeesti on? Jollekin ilmaisten juttujen saaminen voi olla tosi iso juttu syystä tai toisesta. Ja nimenomaan, postaukset voi skipata eikä aina tarvitse valittaa.

      Enemmän mua ärsyttää blogeissa ns. turhien postausten tekeminen eli joko ne on tosi lyhyitä tai asia on niin tylsää kuin olla ja voi. Myös se, että kaikilla on sama yhteistyökumppani on enemmän ärsyttävää kuin se, että ihmiset saavat ilmaista tavaraa joita voivat sitten esitellä omissa blogeissaan. Kännykuvat on kans aika ärsyttäviä, koska onhan meillä Instagram? Sekin on ärsyttävää, kun jotkut ottavat liian paljon vaikutteita toisilta. Upea ruotsalainen bloggaaja Kenza tekee selvästi vaikutuksen moniin, sillä nykyään jokaisessa blogissa näkee ruutupaidan vyötäröllä, Ivyrellin musta hame on jokaisella ja otsikon alla menee musta viiva. Nykyään mua ärsyttää myös se, että jokaisella bloggaajalla on samantyylinen banneri, kun kukaan ei keksi enää mitään kivaa. Ärsyttää, ärsyttää ja ärsyttää. Haha, eipäs pidä olla nyt näin vakavaa tekstiä, koska mitään ei oo tosiaan pakko lukea jos ei halua. Oikeastaan kaikki olis ihmeellisessä blogimaailmassa hyvin, jos kukaan ei ottais mitään niin vakavasti. Ihmisiä me ollaan kaikki. Tää oli kyllä hyvä teksti, mutta osittain oon samaa mieltä ja osittain en. Ihmiset on erilaisia, kiitos hei.

      Poista
    2. Niimpä, mitä haittaa siitä kellekään on? Ja jos ärsyttää, niin sit voi tehä yhtä taktisesti kuin 22.43 kommentoinut anonyymi: pistää oman mainoksettoman blogin pystyyn :-)

      Anonyymi tässä rivien väliin saikin ujutettua aika hyvin sen, mistä se kenkä puristaa. Kirsikkana kakun päälle sit vielä kun lisätään suomalaisten kärkäs tapa valittaa asioista, jos ei miellytä, niin sit mennään ja kovaa. Sen takia me ollaan varmaan melkoisessa umpikujassa juurikin tuon vakavissaan ottamisen takia :-D Oli sitten kyseessä blogimaailma tai ihmisten elämä sen ulkopuolella!

      Poista
  14. aamen. pari yhteistyöpostausta ei haittaa, mutta joissaki blogeissa se yhteistyöpostaus on suurinpiirtein joka toinen ja siinä välissä on sitten asukuvia, jossa on jotain yhteistyöstä tulleita vaatteita. useimmat yhteistyöpostaukset skippaan surutta enkä sellasia omaan blogiinkaan ala hankkimaan. tykkään pitää mun blogin tuollaisena millaisena se nyt on.

    VastaaPoista
  15. sä oot niin mahtava! :D täyttä asiaa kaikki postaukset täynnä, jatka samaan malliin (: !

    VastaaPoista
  16. Oon sun kanssa samaa mieltä! ja aina innolla luen sun postauksia, kun nää on kirjoitettu niiiiiin hyvin!!:)

    VastaaPoista
  17. muakin ärsyttää iha sairaasti sellaset blogit mitä oon lukenu jo iät ja ajat ja sitten niitten sisältö on pelkkää arvontaa ja yhteistyötä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja joissakin blogeissa se yhteistyömania on tullut sillä tavalla vaivihkaa, ettei sitä oo ihan heti oikein edes tajunnut, vai mitä? :-D Tosin kyllä tiedän useita blogeja, joissa yhteistyötä tehdään hyvällä maulla ja tyylikkäästi. Niitä arvostan!

      Poista
    2. Niimpä! oikee salakavalasti muuttanu bloginsisällön sellaseks rapunzel of sweden yms-shaibaks :D mut jep, onneks on myös niitä blogeja mitkä ei sitä yhteistyötä joka postaukseen tunge!:)

      Poista
  18. word, mua vaan itteeni ärsytti niin jumalattomasti se, että kaikki aikoinaan mun lemppariblogit kaupallistu, joten perustin omani johon kirjottelen/kirjottelin mitä mieleen tulee, otan fiiliskuvia jne. just niiku sillon "ennenvanhaa". en aio ottaa yhtäkään yhteistyötä vastaan ja nautin siitä, miten rakastankaan harrastustani.
    ekä ID:seen liittyminen musta sua Jenna mitenkään ole muuttanu, arvostan sitä ettet noit tsainarättejä tänne viljele:)

    VastaaPoista
  19. Hyvä kirjoitus! Hatunnosto. Erikseen esim. sivupalkissa tai ylhäällä bannerina olevat mainokset, kuten sulla tuolla ylhäällä, eivät häiritse koska ne ovat ERIKSEEN. Mutta kun postauksiin alkaa tunkea niitä vaatekauppojen mielipiteitä ja ilmaisvaatteita, tulee sellainen olo etteivät ne bloggaajan omia mielipiteitä ole. :D Varsinkaan jos bloggaaja ei koskaan sano negatiivista sanaa saamistaan ilmaistuotteista vaan kaikki ovat niin laadukkaita, niin ihania ja niin muodikkaita. Over and out!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, Sitä ei oikein tiedä että onko bloggaajaa erikseen pyydetty postaamaan pelkästään hyviä juttuja, nuoleksiiko bloggaaja yhteistyökumppaneita kieli ruskeana vai onko bloggaaja oikeasti saamistaan tuotteistaan sitä mieltä, että kyseessä on maailmankaikkeuden erinomaisin villapaita :-D

      Poista
  20. Täysin samaa mieltä. Lähinnä itseäni kuitenkin ärsyttää, että yhteistyöt ovat siirtyneet täysin samoihin puljuihin, kiinnostus ehkä olisi hieman suurempi jos joku tekisi yhteistyötä sen kanssa ja toinen toisen, mutta näin se näyttää nyt vaan menevän. Hyvä postaus kuitenkin :-)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juu, muakin alkaa kieltämättä kyrpimään ne samat firmat (=se yksi ja sama), mitään uutta ja ihmeellistä ei oo tainnut tulla vastaan sitten viime vuoden :-D

      Poista
  21. Muakin alkaa jo hiljalleen ottaan pattiin, et entiset lempiblogit on täynnä kilpailuja ja lahjoina saatuja vaatteita ja kosmetiikkaa. Hyvähän heidän on hehkuttaa, että onpas kivat nämä vähintään 150€ maksavat pyllyä hyvin korostavat farkut, kun niistä ei ole itse tarvinut maksaa. Suurin osa lukijoista saattaanee olla sellaisia, joilla ei ole varaa moiseen eivätkä he varsinkaan saa niitä lahuksina. Arvostan vanhaa bloggaustyyliä, jossa esitellään itse-ostettuja vaatteita (ja samaa asua tuhannetta kertaa, kun ei oo varaa ostaa uusia vaatteita :D).

    Huoh, pidemmittä raivopuheitta; kiitos jälleen hienosta tekstistä! :)

    VastaaPoista
  22. Oon myös samaa mieltä tästä aiheesta ja ihanaa, että kirjoitit tän mielipidepostauksen. Itse en jaksa osallistua juurikaan arvontoihin sun muihin, eikä "kuukauden sponsorituote"-postauksetkaan kauheasti innosta lukemaan, mutta annan niiden olla sitten omissa oloissaan. Jos kenkää puristaa liikaa, niin aina voi lopettaa blogin seuraamisen.
    Eniten mua itseä harmittaa se, että se "oikea asia" alkaa blogiteksteistä hiipumaan, että ainoa millä saadaan uutta sisältöä on nuo yhteistyöpostaukset. Toisaalta kun blogeja tulee kuin sieniä sateella, niin se väkisinkin pistää bloggaajat etsimään keinoja, millä erottua massasta ja mitä yksi edellä, niin muut perässä. Ja kun tarjonta kasvaa, niin lukijatkin kriittisöityvät, eikä enää se mikä tahansa käy. Hyvin ja ajatuksella tehty blogikaan ei välttämättä kelpaa jos se ei ole jotenkin innovatiivinen. Aina pitäisi erottua jollain tavalla joukosta, mikä on uusille bloggaajille tietysti vaikeampaa, koska kilpailua on enemmän. Ne, joilla on jo laaja ja kestävä lukijakanta ei niinkään ole hätää näissä "mullistuksissa", vaikkeivät mukaan lähtisikään, mutta uudet tekijät etenkin ovat pulassa muuttuvassa blogiyhteiskunnassa ja varmaan siksi omalta osaltaan ovat ruokkineet kaupallistumista yrittäessään haalia lisää lukijoita blogilleen.
    Mutta kiitos siitä, että uskalsit ottaa asian puheeksi, vaikka siitä varmasti on monilla hyvin erilaisia mielipiteitä ja aihe herättää keskustelua! ;)

    VastaaPoista


Pidetään meininki asiallisena ja rentona. Eri mieltä saa olla, mutta nokkavaksi ei tarvitse heittäytyä!
Kuviani saat toki käyttää, kunhan pyydät ensin luvan allekirjoittaneelta.

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne