No ne hampaat

15. heinäkuuta 2013

smile1 Mulla on keltaset hampaat. Ei, ne eivät ole keltaset sen takia, etten pesisi hampaita. Keltaisuus ei myöskään johdu tupakoinnista, kahvin, teen, kokiksen tai viinin juonnista. Mitään edellämainituista en käytä säännöllisesti eikä edes epäsäännöllinen riitä kuvailemaan niiden kulutusta mun kohdalla. Mun hammasluuni on luonnostaan keltainen.

smile5 Kun maitohampaiden tilalle puski keltaiset rautahampaat, luulin niiden olevan täysin normaalin väriset, koska äidillä ja iskälläkin oli keltaiset hampaat. Myöhemmin myös pikkuveli sai kellertävän purukaluston maitohampaidensa tilalle. Muiden hampaisiin en niin kiinnittänyt huomiota, telkkarista katsoin lähinnä lastenohjelmia ja mainosten tiesin jo silloin olleen muokattuja. Mun mielikuva "normaalista" hammasluun väristä kuitenkin romuttui 10. ikävuoden paikkeilla. Sillon mä ensimmäisen kerran kiinnitin huomiota muiden ihmisten hampaisiin, kun koulussa eräs kaverini heitti mun olevan "keltahammas". Se kolahti pienen tytön hampaisiin kuin moukari ja huomasin mun hampaiden olevan paljon likaisemmanväriset kuin muiden tyttöjen. Hymyilemisestä hampaat näkyen tuli aivan mielettömän vaikeaa.

smile2 En oo ton 4. luokalla tapahtuneen inssidentin jälkeen niinkään kuullut hampaistani in real life, mutta blogissa ja formspringissä sitä kenkkuilua on saanut osakseen ihan senkin edestä. Kuitenkin ajan kuluessa mä opin puhumaan niin, ettei mun hampaat turhia vilku. Silti edelleenkin ihmisten kanssa keskustellessa mua ahdistaa, jos kanssakeskustelija tuijottaa mun suuta kun puhun. Mietin jatkuvasti, että huomaskohan se mun hampaiden värin ja että luuleekohan toi nyt etten mä edes omista hammasharjaa. Kuvaustilanteissa oon pyrkinyt pitämään suuni visusti kiinni, ei ole auttanut vaikka koulukuvauksessa kuinka on yritetty naurattaa ja kehotettu huutamaan muikkua. Lukion ensimmäisen vuoden ryhmäkuvassa mulla on aivan mielettömän hoopo nauruilme päällä, kun olin kuvaushetkellä purskahtamassa nauruun mutta samalla tiedostaen kameran olemassaolon yritin vetää ylähuulta hampaiden peitoksi. Lopputulos oli vähintäänkin mielenkiintoinen!

smile3 Pari vuotta sitten mä päätin, että kattia kanssa. Oon kaikinpuolin tyytyväinen mun hampaiden muotoon, vaikka hammasluun väri on mitä on. Mun suussa hengaili parin vuoden ajan oikomisraudat purentavian takia, eikä kyse ollut mistään mukavasta kapistuksesta. Takahampaisiin tulevat kehykset (rinkulat, kojeet, miksi niitä nyt haluaa kutsua) kun laitettiin aivan liian löysälle ja kerran koko rautalankavempele lähti tahmean suklaapatukan matkaan, jonka takia oikomisprosessi pitkittyi ja seuraavalla kerralla ne laitettiin sitten kunnolla kireälle, niin että sattui kun hymyili.
Suoruuden lisäksi, mun hampaat ovat terveet. Satunnaisista ientulehduksista, hammaskivestä ja karieksesta oon kärsinyt, mutta viime vuosina ovat nekin jääneet vähemmälle ja pois lähes kokonaan tiedostettuani hammashoidon olevan mulle maksullista joulukuusta 2012 eteenpäin. Ja onhan mulla aivan hillitön hammaslääkäripelko, joten se kannustaa pitämään hampaista hyvää huolta. Aloin hymyillä kuvissa Sitä Aitoa Hymyä hampaat vilkkuen, silloin näytin niin paljon onnellisemmalta.

smile4 Eipä aikaakaan, kun lisäsin blogiin ensimmäisen värillisen kuvan hammashymystäni. Sain useita kommentteja tyyliin "Hyi etkö sä pese hampaitasi?!", "Miten sun hampaat on noin kamalan keltaiset?!", "Kuinka sä oikein kehtaat hymyillä?" tai lyhyesti ytimekkäästi "Sun hampaat on ihan v***n rumat!!!" Viimeisimmän kerran oon hampaistani saanut kuulla eilen, anonyymiltä tietenkin.
Oon antanut kommenttien olla, suurimman osan poistan mutta muutamia oon julkaissut ja vastannut niihin ihan suoraan, etten häpeä hampaitani millään tavalla, koska tiedän itse ettei luonnostaan keltaiseen hammasluuhun mitkä tahansa vippaskonstit tepsi eikä mun suuni ole likainen. Kerroin odottavani, jos mulla joskus olisi varaa ammattilaisen tekemään valkaisuun. Vaikkei sekään ainakaan oman hammaslääkärini mukaan tepsisi kuin vain hetkellisesti verrattuna luonnostaan valkoisen hammasluun valkaisuun. Vihoviimeisenä vaihtoehtona ovat nämä kaikenmaailman valkaisevat hammastahnat, olivat ne sitten marketista tai apteekista ostettuja puhumattakaan erilaisista kotivalkaisuista. Kun pohjana on tumma, kellertävä hammasluu, menee multa ennemmin hampaista kiille kuin saan niistä valkoiset silkan hammastahnan tai valkaisevien liuskojen avulla.

jeeeVaikka hammashymyn vilauttaminen on mulle huomattavasti helpompaa kuin esimerkiksi viisi vuotta sitten, vaivaa keltaisuus mua edelleen kun valkoinen hammasrivistö jyllää lähestulkoon jokaisen ihmisen yhtenä kauneuden ehtona. Oon kuitenkin päättänyt ettei se ole muiden asia tulla kertomaan mulle, minkä väriset leegot mulla on, kyllä mä sen itsekin tiedän. Ja korjatkaa toki, jos olen väärässä, mutta keltaisia hampaita ilkkuvat tuntuvat olevan itse yleensä niitä, joiden hammasrivistö on yhtä häikäisevänvalkoista pepsodenthymyä ilman mitään erityisemmin nähtyä vaivaa. Aivan kuten silläkin muksulla, joka ala-asteella mun hampaiden väristä huomautti. Helppohan se on muille kenkkuilla, kun ei itse ole koskaan tarvinnut harmitella omien hampaidensa väriä ja on saanut hymyillä vapaasti ilman pelkoa muiden tuomitsemisesta.

Nykypäivänä ihmiset muutenkin tuntuvat olevan entistä julmempia median ja anonyymiyden myötä, oli aihe mikä tahansa. Pyytäisinkin siis, että te joilla geenilotossa onni on valkoisten hampaiden suhteen käynyt ja pidätte keltaisia hampaita sen takia automaattisesti likaisina ja iljettävinä, ajattelisitte hieman, ennen kuin suunne avaatte. Asiat eivät ole niin yksioikoisia ja mustavalkoisia kuin yleensä luullaan, ei edes hampaiden suhteen ja uskokaa tai älkää, ihmisillä luonnostaan keltainen hammasluu ei ole niin epätavallinen ilmiö kuin sitä voisi luulla. Mä murehdin hampaitani jo yli puoli vuosikymmentä ja se oli ihan turhaa, elämä on ihan liian lyhyt murehtimiseen ja sen voi elää täysillä vaikkei suussa olisi puolikastakaan hammasta!

Angelina, Blake, Miranda, Vanessa, Megan, Jennifer, Rihanna, Christina, Scarlett, Emma

144 kommenttia

  1. Mullakin on luonnostaan keltaset hampaat, eniten ärsyttää se kun siskoillani on isältä perityt valkeet hampaat ja mulla äitiltä perityt keltset..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi eii, meillä "onneksi" keltaset hampaat löytyy jokaselta perheenjäseneltä, mutta tuo varmasti ärsyttää vielä enemmän :(

      Poista
  2. Sulla on tosi nätti hymy:) ei kannata hävetä sitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Ei se enää näin vanhempana niin ressaa, mutta pahimmassa teini-iässä paineet oli silloin kovat!

      Poista
  3. Siis vau, ihan mielettömän upeasti oot kirjoittanut! Mahtava postaus, sulla on nätti hymy! :-) ♥

    Itselläni ei ole keltaisuuden kanssa ongelmia, mutta en silti millään uskalla hymyillä kuvissa suu auki. En ole hymyillyt varmaan viiteen vuoteen, ja syy taisi juurikin olla jonkun epäasiallinen kommentti. Mä tahtoisin niiiin uskaltaa hymyillä suu auki, aitoa hymyä, elämäniloista hymyä! Kiitos siis tästä postauksesta, sait ajatukseni liikkeelle :-) Ehkä mä joskus uskallan hieman hampaitani vilauttaa, edes jossakin muussa kuin itseni ottamassa kuvassa...

    http://kisstherain-p.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :-)

      Oi sinä onnenpekka, rohkeasti vaan vilauttelemaan sitä hymyä! Ei niistä provosoivista kiukkukaapoista kannata välittää, parempi kun semmoisille näyttää pitkää nenää hymy korvissa saakka :-)

      Poista
  4. Loistava postaus meitä on tän asian kaa 2! Mullakin on luonnostaan keltasemmat hampaat ja oon itsekkin kuullut siitä usein :-))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia ja "kiva" kuulla :-D Hampaiden dissaaminen on mun mielestä ihan yhtä inhottavaa kuin joku erikoisesta nenästä tai nakkisormista huomauttaminen, kukaan kun ei niille mitään mahda :(

      Poista
  5. oot ihan älyttömän kaunis. <3

    VastaaPoista
  6. Sulla on muuten aivan ihana hammashymy!!!

    VastaaPoista
  7. Hyvä postaus, oot ihanan rohkea ja just täydellinen tuollaisena kuin nyt olet! :)
    Mullakin hampaat kellertää jynssäämisestä huolimatta, mutta se on mun murheista pienin mitä suuhun tulee: mun kulmahampaat on oikein kunnon vampyyrinhampaat, eli ne ulkonevat hammasrivistöstä selkeästi ja muutenkin hampaani ovat kauttaaltaan vinot.
    Ole onnellinen oikomishoitosi takia, vaikka se ärsyttävää varmasti olikin. Mullekin sitä tarjottiin, mutta epävarmana esiteininä en sitä silloin aikoinaan huolinut, ettei kukaan vaan kiusais hammasraudoista. Paljonpa se auttoi, mua kun kiusattiin sitten vinoista hampaista...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)

      Voi juku, noi on aina inhottavia noi tommoset rakenteellisemmat ongelmat hampaiden kanssa. Niistä kyllä pääsee eroon jos vain viitsii nähdä vaivaa sen eteen, mutta kukapa ylimääräisistä hammaslääkärikäynneistä nauttisi..

      Poista
  8. mullakin on luonnostaan kellertävämmät hampaat, ja olihan se aika kova isku vasten kasvoja ku kaheksan veenä paras kaveri sanoi kaikille etten pese koskaan hampaita :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu ei se tosiaan tunnu kivalta, lapset kun on niin suorasukasia ja usein melkosen ilkeitäkin! :-D

      Poista
  9. Oon lukenut sun blogia ties kuinka kauan ja en ole ikinä huomannut, että sun hampaat on keltaset! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olin just tulossa sanomaan tätä samaa! :D En minä ainakaan oo huomannu mitään keltasuutta, oon vaan aina miettiny että miten nätti hymy sulla on :-)

      Poista
    2. Varmaankin sen takia, että käsittelen ihan kameralla otettuja kuvia toisinaan aika rankalla kädellä jos havaittavissa on hammashymy :-D

      Kiitos kuitenkin :)

      Poista
  10. Toi sun kuva on aivan upea! Ne anonyymien kommentit on taas sitä sarjaa, että kun ei meinaa löytää mitään negatiivista sanaa, niin on sillai: ''Ei mutta noi hampaathan vivahtavat hiukkasen keltaiseen! Ei helvetti, minäpäs huomautan ihan vaan hyvää hyvyyttäni.''
    Suoraan sanottuna mä en olis huomannu tuosta kuvasta yhtään mitään vikaa, ensimmäisenä kiinnitin huomioni siihen, kuinka nätit sun silmät on. Mulla on itselläni varmaan maailmanhistorian keltaisimmat hampaat, vaikka pesenkin ne kaksi kertaa päivässä ja 14 kertaa viikossa. Veljelläni taas on hohtavanvalkoiset hampaat jotka säihkyvät keijuvalolla iänikuista hohtoa. Aina vaan ei mee nallekarkit tasan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos :) Vaikken itteäni millään tavalla täydellisenä pidä, niin tuo on silti valitettavan totta, että jos ei muuta keksitä niin kaikista vähäpätöisin juttu otetaan pilkan aiheeksi.

      Ja geenilotto ei tosiaan suosi meitä jokaista, itse oon ikuisesti katkera veljieni tasaisesti ruskettuvasta sileästä ihosta ............itse kun olen joko vitivalkoinen tai hohtavan punainen :-D

      Poista
  11. Mulla on vähän samanlaista ongelmaa kuin sulla, paitsi että mulla on keltaisten hampaiden sijaan purentavirhe joka näkyy sillä että mun etuhampaat työntyy eteenpäin. Se ei ole onneksi kovin paha ja ei vaikuta puheen tuotantoon millään lailla ja sen huomaa oikeastaan vain sivusta päin. Pienestä asti oon saanut kuunnella kommentteja jäniksenhampaista ja se tuntui ja tuntuu vieläkin erittäin pahalta koska on kyse sellaisesta asiasta jolle ei voi oikein mitään. Valokuvissa vältän suu auki hymyilyä, vaikka nyt viime aikoina oon alkanut taas uskaltaa tehdä sitäkin. Onneksi huomattelua on vähän ja sitä sontaa niskaan tuloo lähinnä tuntemattomilta. Nyt tässä parin vuoden päästä menen leikkaukseen jossa mun purukalusto leikataan oikeaan asentoon. Se pelottaa ja on kallis hinta siitä etten pienenä uskaltanut mennä hammaslääkäriin mutta se on ainoa keino.

    Sulla on ihanan suora hammasrivistö ja musta on hienoa että sä huolehdit hampaistas, toisin kuin minä :D Kaikkea hyvää sulle! :)

    http://paperimaailma.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitäpä sitä tuntemattomien kommenteista välittämään! Toivottavasti tuo leikkaus sujuu ongelmitta ja saat unelmiesi purukaluston :-)

      Kiitos samoin, oikein mukavaa loppukesää :)

      Poista
  12. Sama jama.. :) Toivon, että joskus tulis semmonen keino saada nää valkastua mikä ei vahingoittais hammasta ittessään yhtään :D Olis aivan ihanaa saada puhtaan valkoiset hampaat, mutta minkäs teet:D Tällaset oon saanut ja näillä sitä on mentävä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mäkin aina pahimpina känkkäränkkäpäivinä selaan netistä kaikki kotivinkit ruokasoodatöhnästä mansikalla hieromiseen mutta sit tajuan, että parempi terveet ja keltaset kuin hauraat ja valkoset :-D

      Poista
  13. mun mielest sul on tosi kivat hampaat! ei niis mitää vikaa oo :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihmisen pahin kritisoija on hän itse, valitettavasti :-D Kiitos :)

      Poista
  14. Keltainen hammasluu on terveempää kuin valkoinen ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on ja sen faktan voimin on koitettu selvitä! :-D

      Poista
  15. Ihana postaus! Ja et tosiaan ole yksin.. onneksi asian kanssa oppii elämään :)

    VastaaPoista
  16. Vau, oot kirjottanu ihan tosi hyvin tän :) iteänikin vaivaa kellertävämmät hampaat ja oon hävennyt näitä vaikka kuinka kauan. Nyt kun sitten luin tän niin sait mut kyllä ajattelemaan oikeesti että kannattaako sitä hävetä kun monella kuitenkin on sama ongelma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :-) Ja näimpä, kyllähän jokaisella on huonoja päiviä ja ulkonäköön saa panostaa, mutta joskus tulee tehtyä kärpäsistä härkäsiä!

      Poista
  17. Oot ihan älyttömän kaunis ku hymyilet tolleen että hampaat näkyy ! :-)

    VastaaPoista
  18. Ei vitsit toi tarina kuulosti ihan multa! Mullakin on keltaset hampaat luonnostaan ja oon pienenä aina hymyillyt vaan suu kiinni. Mä en ollu kyllä ehkä ihan noin kriittinen mun hampaista, enkä mä normaalisti kiinnitä niihin mitään huomiota. Kuvaustilanteita tuli kuitenkin jännitettyy ja siks hymyilinkin aina suu kiinni. Mutta viimeaikoina oon uskaltanu hymyillä just sitä luonnollista hammashymyä, ja oon kyllä huomannu miten paljon kivemmalta se näyttää! :) Hymyile säkin vaan rohkeesti suu auki! Tietty on aina niitä ihmisiä, jotka ajattelee just, että hyi miten likaset hampaat jne, mutta mä en jaksa niistä välittää. Hymyilemällä ja nauramalla luonnollisesti näyttää onnelliselta ja se jos mikä saa ne kiusaajat kateellisiksi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoilla fiiliksillä nykyään vähän mennään :-D Mulla vaan toi luonnollinen nauru ja hymy tuo esiin myös tihrusilmät ja kaksoisleuan, joten pitää sitä ehkä vähän treenata :-D

      Poista
  19. Hyvin kirjotettu postaus vielä paremmasta aiheesta! Mullakin on hurjan keltaset hampaat luonnostaan, niin kuin kaikilla meidän perheestä. Haaveilen kyllä valkaisusta, mutta rakastan silti hymyillä hampaat vilkkuen, se nyt vaan sopii mulle paremmin vaikka kuinka kellertävät hampaat olis. Mulla oli 9 vuotta hammasraudat ja kun ne sain lukion tokalla viimein pois, niin kyllä sitä ylpeenä esitteli suoria ja nättejä hampaitansa, oli se väri mikä tahansa! :-D

    En kyllä tajua miks ihmiset jaksaa kommentoida toisten HAMPAITA, ihan oikeesti? On sitten keltaset tai vinot hampaat, niin ei sille ite mitään mahda.. Miks siis vaivautua naljailemaan siitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suorat hampaat on kyllä semmonen siunaus ja ilon aihe, kun ne lopulta saa :) Mullahan ois ilman rautoja purenta ihan päin sanonko mitä ja mun huulet ois jollaintapaa kuulemma "siksakissa" :-D

      Muakin kyllä ihmetyttää toi ihan sama minkä kehonosan haukkuminen. Ne on kuitenkin semmosia, mille ei tavallinen teinityttö voi tehdä yhtään mitään kun ne on peritty. Harvalla munkaan ikäisellä kuitenkaan on itsellään varaa nenäleikkaukseen, hörökorvien korjaamiseen tai ammattilaisen tekemään hampaidenvalkaisuun. Kiva jos muilla on käynyt hyvä säkä geenilotossa, olisi vain onnellisia siitä ja murehtis jos itselle tulee joku ongelma ulkonäön kanssa :)

      Poista
  20. Sullahan on tosi nätti hymy, näkyi sitten hampaat tai ei! :)
    Mulla on vähän sama ongelma kun sulla, mut se ei häiritse mua enää. Mulle luontaista on hymyillä suu kiinni, ettei mun hampaat oo suinkaan se syy miks en hymyile niin että mun hampaat näkyy vaan se että mulle on suu kiinni luontaisempi tapa :) Mut älä jaksa välittää noista kaikenmaailman anonyymeistä, anna niiden vaa olla ja huolehtia omasta tylsästä elämästään.

    http://esmeslife.blogspot.fi/
    http://fotosbyessi.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)

      Tuo suu kiinni hymyileminen muuttuu todella helposti luontaisemmaks tavaks, mullakin se on toiminut jo 10 vuotta! Eikä noista joo kannata kenenkään välittää, aikoinaan ne vaan on satuttaneet ja saaneet ilkeen olon itselle aikaan :(

      Poista
  21. Itseäni on aina omat hampaani hävettänyt, ei suinkaan värin takia vaan epäjärjestyksen(kamalan iso rako etuhampaiden välissä ja alahampaat suurinpiirtein toistensa edessä :D). Vuosi sitten mulla alkoi ne jo tosissaan vaivata ja kun juttelin (varsinkin uusille) ihmisille, mietin koko ajan, että mitäköhän ne ajattelee mun hampaista. Marssin hammaslääkäriin ja vaatimalla vaadin saada raudat sekä ylös että alas :D Menihän siinä muutama hammaslääkärikerta, kunnes oikoja suostui ja myönsi itsekin, että kyllähän nämä olisivat sen tarpeessa. Nyt on helpompi hymyillä!
    Oikea asiani kylläki oli, että ihailen sinun itsetuntoa ja aitoutta! Sulla on todella nätti hymy, eikä sinun tarvitse sitä peitellä (itse en ole ennemmin edes huomannut ko. asiaa) :) Tää oli hyvä postaus, olet aivan huippu! <3

    ps. mun on jo niiiin kauan pitänyt kiittää siitä valkosuklaajuustokakun reseptistä! Oli ihan mielettömän hyvää ja sitä kehuttiin paljon mun rippijuhlissa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa että kaikki kääntyi parhain päin, vaikka muutama mutkan kautta kuitenkin :) Toi on kyllä ilkeä tunne, kun luulee koko ajan että ihmiset tuijottaa sun hampaita! Niitä ikäänkuin vaistomaisesti rupeaa piilottelemaan huultensa takana :/

      Kiitos paljon :) Kiva kuulla, että resepti toimi sielläkin :)

      Poista
  22. Tää oli tosi rohkaseva teksti! :-) Mulla itellä on kans toi sama probleema. Ennen (ei siitä kauaakaan ole) luulin että mun hampaat on kellertävät sen takia etten oo hoitanu niitä tarpeeks hyvin, mut sit kun tohon eteen tuli rautojen myötä tilaa ja vika rautahammas pääs puhkeemaan, niin olihan se ihan saman värinen kun noi muutkin, eli mullakin on keltanen hammasluu. Mäkin oon kyllä nykyään aika hyvin oppinu sen asian kans elämään, eikä onneks haittaa enää lähes ollenkaan :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ympäristö on kyllä aika paha, mitä tulee noihin luuloihin. Luonnostaan keltanen hammasluu kun on melkosen paljon yleisempi, kuin mitä luullaan. Silti aina saa kuulla siitä miten on paskaset hampaat, jos ne ei oo keltaset. On jopa olemassa keltasten hampaiden pelko, eikä se auta asiaa ollenkaan :(

      Hienoa kuitenkin kuulla, että säkin oot oppinut elämään asian kanssa ja kiitos paljon kommentista :)

      Poista
  23. Mulla ei oo mitenkään erityisen keltaiset hampaat, mutta yksi hammas sojottaa vinossa. Ja vielä yläetuhammas, enkä tykkää sen vuoksi hymyillä suu auki. Yhtä tuskaa koko hampaan kanssa, varsinkin kun oikomishammaslääkärini tokaisi yhdellä käynnillä, ettei koko hammasta suoristeta. Siis mitä?!?! Ois tainnut tulla liian kalliiksi vai mikä tässä oli syynä? Siitä mulla ei oo kyllä mitään hajua. Kiitos vain hänelle, etten voi hymyillä sitä aitoa ja elämäniloista hymyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika kummallista :o Onkohan se hammaslääkäri sitten kokenut ettei se haittaa sun päivittäistä elämää mitenkään muuten eikä sen takia oo lähtenyt oikomaan sitä. Oliko kyseessä julkinen vai yksityinen? Yksityisellä varmaan hoitaisivat noita kosmeettisia haittoja mieluummin, mutta kallistahan se on :/

      Poista
  24. Ihanan säväyttävä toi sun hymy!(: turhaa häpeilet, eikä sun hampaat oo niin keltaiset ku joillakin on! Ihan normaalit ja monella mun kaverilta löytyy vielä tummempia hampaita, mutta ei niihin ees kiinnitä huomiota ja kaikki kauniita tyttöjä niinku sääki! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oii, paljon kiitoksia :) Tää on tämmönen päähänpinttymä vain mikä on jäänyt vuosien saatossa päälle, mutta joka onneks nyt on ruvennut hälvenemään. Itsekriittisyys on pahasta!

      Poista
  25. Minulla on myös luonnostaan keltainen hammasluu ja kaikilla muillakin perheenjäsenilläni on sama juttu. Itse en ole kuullut kommentointia asiasta ikinä keneltäkään muulta kuin omalta isoäidiltäni joka tokaisi että onpas tytöllä ruman väriset hampaat. Nyt viimeisen vuoden sisään minua itseäni on ruvennut häiritsemään hampaideni keltaisuus ja voin käyttää peilin edessä ikuisuuden pohtien asiaa, mitä voisin tehdä? Tiedän että minä en sille mahda mitään ja kuten kirjoitit, ei valkaisu ole hyödyllistä tässä tilanteessa vaan enemmän haitallista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä, ei tässä oikein tiedä pitäisikö tehdä yhtään mitään vai antaa vain olla :( Ilkeästi on isoäiti sanonut kyllä..

      Poista
  26. Laitoin maininnan apteekin hammastahnasta mutta et julkaissut sitä nyt näin kiinnostaa vaan että mikset?En sitä millään pahalla tarkoittanut kummiskaan :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiiii, älä suotta harmistu, en ottanut sitä pahalla! :-) En vaan vielä oo julkassu edelliseen postaukseen tulleita muitakaan kommentteja kun siellä on pari semmosta mihin haluan vastata vasta myöhemmin niin vastaan sitten kaikkiin kerralla kun kerkiän!!

      Poista
  27. Voi miten kivasti kirjoitettu, kiitos! Mullakin löytyy vitivalkosta pepsodent -hymyä keltaisemmat hampaat ja miten oonkaan saanu kuulla siitä kuittailua.
    Pahin herja minkä oon kuullu, tuli omalta kaverilta kun olin niillä yötä ja huomasin etten muistanu ottaa hammasharjaa mukaan. Kaveripa päätti olla rohkaiseva ja sanoa "no ei noi sun hampaas ainakaan valkosemmaks pääse muuttumaan tolla tyylillä"
    Oli kivaa olla siellä se loppuaika, kun en kehdannut kotiinkaan lähteä ((((:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua, kamala! Eihän noin saa sanoa :(

      Poista
  28. no mun mielestä oot ainakin ihan sika nätti ja sun ei kantsi hävetä sun hymyä ku nois kuvis ainaki oot ihan tajuttoman kaunis<3!:) kulje vaa pää pystys rohkeesti omana ittenäs kohti uusia haasteita hyväl asenteel niinku tunnut menevänki:)

    itekki kirjotan blogii, niin tiedän sen et anonyymit on nykyään suoraan sanottuna ihan helvetin kamalia ja ilkeitä. jotenki tosi harmi juttu, et blogia ei pysty enää pitää sillee et ei tulis kauheita kritiikkejä asioista ja itestä. Ja ne asiat mistä huomautetaan on vielä usein arkoja ja tuntuu siltä et niitä vikoja on oikeen etsimällä etsitty jos kuvista ensimmäisenä pamahtaa jotkut hampaat tai vaikka joku kasvoissa oleva luomi. mut toisaalt ite ainakin keskityn niihin positiivisiin kommenttoihin ja sivuutan ne negatiiviset. ei siellä ruudun takana voi kauheen kypsää porukkaa olla jotka niitä kirjottelee:D

    Anteeks et tästä kommentist tuli nyt vähä pitkä, ja toivottavasti jaksat lukee, mut oon sun blogin suuri fani, jatka samaan mallii:)!!<3

    wweonlyliveonce.blogspot.fi//

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voiii, kiitos hirmusen paljon :) ♥

      No juu, jotkut vois mennä vähän itteensä. Yleensä tommonen vikojen ettimällä ettiminen kielii vaan siitä, ettei se haukkuja ite tunne oloaan mukavaks omassa kropassaan tai on muuten epävarma itsestään ja sit sen takia ettii vikoja muista pönkittääkseen omaa oloaan. Onneks teitä ihania on ihan hirmusen paljon vastapainoks tommosille pyllypäille :-D!

      Poista
  29. oij sulla on ihana hymy!♥ Sulla on ihan täydellisen muotoset hampaat!!

    Mut hampaat on just ehkä epäreiluin juttu omassa ulkomuodossa,(ainakin omasta mielestäni :-D) kun niille ei vaa voi mitään. Ite oon periny semmoset tappihampaat ettei mitään rajaa.. Ennen olin kans, että ei hammashymyä, kiitos! Mutta nykyään ajattelen ne persoonallisina :-D. Ja toisten hampaiden haukkuminen on tosi syvältä.. ja se ei kyllä tunnu kivalta. huhhuhh..

    Laita rohkeasti vaan hammashymy-kuvia!;)♥


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) ♥

      Ihanaa, kun oot kyennyt kääntämään asian positiivikseks! Joidenkin pitäis kyllä ymmärtää, että hampaat on tavallisilla ihmisillä semmonen mihin ei ite voi vaikuttaa kuin elämäntavoillaan ja jos väri tai muoto on jo valmiiks ei-niin-suoraan-hollywoodista niin sit se on.

      Poista
  30. hei älä välitä! mieki ihmettelin aina pienempänä omia hampaita ku moni niistä huomautteli, mulla vaan sattuu olemaan ''keltanen hammasluu'' eikä sille vaan voi mitään, sulla on muuten ihan mielettömän kiva hymy :)

    VastaaPoista
  31. oon aina kummastellu miten jotkut jaksaa tutkailla ihan random ihmisten kuvia netissä niin paljon et löytää niistä ne pienimmätkin sävyerot ja ihovirheet. freaky. ja sää näytät oikeen kivalta ku hymyilet hampaat esillä, t. kateellinen joka näyttää ihan merihirviöltä ku yrittää hammashymyä vilauttaa. XD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tuskinpa näytät :) Ja toi on kyllä mustakin niin ihmeellistä, miten joillain on aikaa ja viitsimystä! Jos toisen pärstä ei miellytä niin olis toljottelematta sitten :-D

      Poista
  32. nyt vasta näin ensimmäisen kerran sun hammashymyn ja en ymmärrä yhtään noita, jotka on sun hampaiden väriä haukkunu o: näytät paljon pirteämmältä ja ilosemmalta, kun näytät hampaas, etkä piilottele niitä ylähuulellas. :) mun mielestä toi ei edes ole paha kellertävyys, oon nähnyt monia, joilla se on pahempi, kun sulla (tosin en tiedä, oliko ne hammasluun oikeita värejä vai vain hoitamatta jääneitä hampaita). ihmiset pitäisi jo alkaa ymmärtää, ettei jokainen ole niin täydellisiä kuin he itse ja heidän oma maailmansa. :DDD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä totta, tässä maailmassa on myös paljon muutakin murehdittavaa kuin toisten ihmisten hampaat :-D

      Kiitos todella paljon :) ♥

      Poista
  33. Hei tiiätsä! Mä en mitenkään ennen uskonut noihin valkasu hömpänpömppiin, mutta kokeilin sitä uutta whitw now hammastahnaa ja tätärätää! Se toimii :D kannattaa kokeilla :) Hintaakaan ei oo ihan hirveesti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin sitä Pepsodentin? Mä ostin sen joskus viime viikolla kai ja ei se oikein tahdo toimia :-D Se luo hetkeksi efektin vaaleammista hampaista, mutta kun meen juomaan tai syömään jotain niin heti se efektikin katoaa :-D

      Poista
  34. Todella rasittavaa tollanen toisten ihmisten arvostelu jonkin asian takia, ja vielä jos siihen itse ei pysty millään tavalla vaikuttamaan.

    Älä välitä noista joistakin tympeistä kommentoijista joidenka elämä ei pyöri näköjään minkään muun ympärillä, kuin toisten (ja vielä mahtavien) ihmisten vikoja etsiessä. Pistääpä vihaksi. Sulla on hirmuisen ihana, kaunis ja nätti hymy! Olet aivan upea persoona Jenna, ja sun blogis on yks parhaimmista! :-)<3

    -Sofia


    VastaaPoista
  35. Mä en oo sun hampaisiin kiinnittäny huomiota vasta ku tän postauksen aikana ja mun mielestä niissä ei oo mitään vikaa! Ja taitaa niillä ittellä olla paskasta ruskeet hampaat joilla ei muuta elämää oo ku tulla sun blogiin ettimään kaiken maailman viat.. Jos ei kulmakarvat niin hampaat.. :DD ihmeellistä porukkaa täällä!

    Mutta mä pidän sun hymystä, kulmakarvoista ja hampaista :D Ja sun postauksia on aina ihana lukea ja varsinki näitä postauksia missä avaudut! Go Jenna! ps. mä en ymmärrä kuinka joku voi olla noin nätti ku sinä! o;

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu tuo on kyllä jännä, blogimaailmassa muutenkin huomannut näitä hittijuttuja mitä haukkua: hampaat, kulmakarvat ja nyt on lähtenyt liikkelle villitys siitä, että pitää huomauttaa kuinka bloggaaja on lihonut. Vaikkei edes olisi :-D

      Kiitos todella paljon :) On niitä paljon nätimpiäkin, vaikka millä mitalla!!

      Poista
  36. Ihan mahtava postaus! Mä jätin joskus ala-asteen kapina aikana mun hampaidensuoristus prosessin kesken ja nyt osa alahampaista on vinossa ja etuhampaiden vieressä töröttää yksi hammas kuinka sattuu. Oon katunut sitä ylikaiken että jätin sen kesken, mutta nyt pikkuhiljaa oon alkanut sopeutumaan tähän törröttäjähampaaseen ja uskallan hymyillä niin että hampaatkin näkyy =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hampaat kuin hampaat, tuolla eräs kommentoija on ottanut asian persoonallisuuden kannalta ja se kannattaa :) Kiitos!

      Poista
  37. mun mielest noi ei ees näytä mitenkää erityisen keltasilta.
    hienosti kirjotetttu postaus!

    VastaaPoista
  38. Miten ihmiset jaksaa inistä tälläsestä :D En ees huomannu sun keltasia hampaita ennenku näin jonkun kommentin asiasta.. Vaikka oon seurannu sun blogia melkein MPDLn alusta asti (: Eikä sun hampaat mitenkään pahalta musta näytä vaikka nyt koitin oikein tarkasti katsoa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se varmaan johtuu siitä että niiden ilkeiden kommenttien jälkeen aloin käsitellä kuviani sillä tavalla, että sain hampaista edes himpunverran valkoisemman näköiset! :-D Mutta samaa kyllä ihmettelen itsekin, miten joku jaksaa?

      Poista
  39. Mun mielestä sulla on just ihanat hampaat! En oikeestaan oo ikinä mistään kuvasta edes huomannu että ne olis jotenki keltaset, mutta ei mua toisaalta hirveesti kiinnosta minkä värisen purukaluston kukakin omistaa.

    Annetaan kaikkien vaan hymyillä sitä aitoa hammashymyä riippumatta siitä että onko ne hampulit nyt vähän vinot tai keltaset! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä lähtökohta ja totta tuo viimeinenkin lausahdus! :)

      Poista
  40. Oon lukenut tätä blogia jo kauan aikaa, mutta nyt vasta ajattelin laittaa sulle ensimmäisen kommenttini! Aivan mahtavasti kirjoitettu postaus. Mun mielestä sä näytät todella kauniilta keltasesta hammasluusta huolimatta! :)
    Mulla itsellä ei ole ongelmia keltasten hampaiden kanssa - sen sijaan painin vähän kenkumman ongelman kanssa: vinot hampaat. Kyseessä on siis vain "kauneusvirhe", eli raudoista joutuisin maksamaan itse monia tonneja... En ikinä hymyile kuvissa suu auki, koska häpeän hampaitani aivan kamalasti! Ei mun hampaat kuitenkaan joka ilmansuuntaan sojota, pari hammasta on vain vinossa mutta silti se häiritsee.
    Huhhuh, minkä stoorin mä kirjotin, mutta pointtina oli se, että älä turhaan häpeä hampaitasi. Niinkun mä jo aikasemminkin mainitsin, niin näytät aivan upealta nuorelta naiselta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aluksi, oikein hurjan paljon kiitoksia :) Toiseksi, toi on todella inhottavaa ettei "pelkkiin" kauneusseikkoihin puututa kuin useampinollaisten summien avustamana. Se kuitenkin vaikuttaa ihmiseen ihan yhtälailla ilkeästi, kuin vaikka se että joku hammas painaisi huulen sisäpintaa tai ientä todella kipeästi :(

      Poista
  41. Sullahan on ihana hymy sillai ku hampaat näkyy! :)) Eikä ne keltasemmat hampaat vaikuta ihmiseen mitenkää joten hiiteen ne jotka jaksaa muistutella muille keltasista hampaista..

    VastaaPoista
  42. sulla on aivan ihana hymy, ei sitä kannata piilotella! <3

    VastaaPoista
  43. Äläpä huoli, täällä yksi jonka hammasluu ei ole puhtaanvalkoinen! Silti kehtaan hymyillä ja nauraa ihan tasan niin paljon kun itseäni huvittaa! Ja ihan kelpaakin näytellä näitä legoja, nimittäin ravasin yli puolet peruskouluajasta oikomishoidoissa sun muissa ja nyt on ihanan suora ja kaunis purukalusto<3
    Mun motto yleensä tälläsissä tilanteissa, joissa esimerkiksi just purukaluston väri ei miellytä jonkun silmää, on tämä: I'm not here to please you.

    Oot muuten kyllä aivan superkaunis! Ja muutenkin oot ihana kun vaikutat juuri sellaselta aidolta ihmiseltä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, että oot voinut ottaa nauramisesta kaiken irti :) Suorat leegot on kyllä esittelemisen arvoinen asia, vaikka joillekin nekään eivät valitettavasti vielä tunnu riittävän!

      Kiitos oikein paljon :)

      Poista
  44. voih, mulla on kellertävät JA harvat hampaat, mutta näihin ei hamppilääkärit oo alkanu laittaa rautoja, koska ovat kumminkin suorat..

    sulla on nätti hymy, älä sitä häpeä!<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voihan kenkku :( Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa kun on rahaa yksityiseen, sillä ajatuksella mäkin eteenpäin porskutan :-D Kiitos :)

      Poista
  45. Täydellisen muotoinen hammasrivistö sulla!
    Itsellä ongelmana kaksi isoa koloa ylärivissä ,jotka ovat siinä ihan syntymästä asti olleet. En ole varmaankaan n.10 vuoteen hymyillyt hammas hymyä kuvissa, enkä usko että niin tulen ikinä tekemäänkään. Automaationa ihmisten kanssa nauraessa käsi peittää suun kyllä hyvin nopsaan. Aikoinaan kerrottiin, että jos haluaisin normaalin hammasrivin, tulisi minun hankkia implantti tai kaksi ja oikoa vielä sen jälkeen. Tuhansien eurojen implantin hankinta jäi sitten siihen. Ehkä vielä joskus. Mutta I'm all in for personality and individuality :>. En edes osaa kuvitella millasta olis jos ne kaksi puuttuvaa hammasta suussa olisi hammasrivistöä kaunistamassa. Hienoa, että asia ei sua enää suurimmaks osaksi häiritse ja kuten jo totesin, sulla on todella nätti hymy!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, sen takia kyllä tuli kärsittyäkin :-D

      Oi, ajattelin asiaa ja ensimmäisenä tuli mulla mieleen hyvin persoonallinen ja sen kautta kaunis hymy :) Aito ilohan se loppujenlopuksi sen nätin ulkomuodon tekee, hymyili miten päin tahansa! Tuo hintavuus tosin ottaa päähän varmasti itse kullakin hampaidensa kanssa painiville, mäkään tuskin vitivalkoista hammasrivistöä tulisin saamaan ilman kuoria joilla hintaa on useampi tonni :-D

      Poista
    2. Totta puhut aitoudesta ja kiitos, piristi päivää<3

      Poista
  46. Olipas hienosti kirjotettu! :) itellä mulla ei keltasia hampaita oo mutta ennen hampaiden oikomista kuulin niistä monesti :( typeriä tollaset kommentit juuri tommosesta asiasta mille ei mitään voi! sulla on tosi nätti hymy, reippaasti vaan hymyä naamalle! :)

    http://ilkunkynnet.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ja kiva kuulla että sullakin asiat kääntyneet parhain päin ilkuista huolimatta :)

      Poista
  47. ihana sinä! et häpeä kuka oot =)

    VastaaPoista
  48. Mullakin on luonnostaan keltasemmat hampaat, ei hekä kauheen keltaset muttei puhtaanvalkeetkaan. en oo koskaan välittäny asiasta, ehkä joskus ku pesen hampaita nii huomaan sen värin siinä valkosen hammastahnan rinnalla. enkä mä oo koskaan kuvissa tajunnu että sun hampaat ois keltasemmat? :O vaikka nyt yritin oikeen tsiigata tarkkaan tuotaki hymyilykuvaa susta nii en vaan nää et ne ois jotenki keltasemmat! :D tai sitte oon niin tottunu niihin ku itelläni on?
    mut siis, mulla ei oo ongelmaa tän hampaiden värin kans, mut en tykkää hymyillä kuvissa. oon nyt viime vuosien aikana tajunnu et mulla on omasta mielestäni isommat etuhampaat ku ois "normaalia", ja jotenki näytän tyhmältä sellasissa hymyilykuvissa, niinku joku orava :D tääkin ongelma toki saattaa olla oman pään sisällä, sillä suurin osa kuiteski kavereistaki kehuu niitä kuvia :D
    en oo koskaan pitäny blogia yms missä ihmiset vois muakin anonyymisti kommentoida, niin en sitten tiiä millasta settiä sieltä tulis... toisaalta tiedän, että jotain vikoja ne ihmiset mulle kertois koska niitä löytyy aina, mutten toisaalta halua just esim blogata sen takia että jos ne sitten sanoiskin just niistä ulkonäköpiirteistä joista en itekään tykkää...

    mut siis pointti oli se että sulla on nätit hampaat enkä oo kyllä koskaan niiihin sen erityisemmin kiinnittäny huomiota :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi :) Hampaita kyllä on yhtä monia erilaisia, kuin on ihmisiäkin ja se pitäis jokaisen muistaa! Henkilö itse tosin on se pahin kritisoija itselleen, joten pitäisi oppia heittäytymään hetkeen ja nauraa hampaista tai muistakaan välittämättä, vaikka se vaikeaa olisikin :-D

      Mäkin pienenä tosiaan ajattelin että mulla on normaalinväriset hampaat, koska ympärillä olevilla läheisillä oli samanlaiset!

      Poista
  49. Tosi hyvä postaus! Mäkin omistan keltaiset hampaat ja muistan myös kuinka joku ehkä 10-vuotiaana multa kysyi ettenkö pese hampaitani. Siitä lähtien oon vältellyt suu auki hymyilemistä, mutta tää postaus sai mut miettimään jos voisi alkaa hymyilemään taas rennommin. :) Niin kivaa, että kirjoitit tästä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totuus ei näissä tapauksissa tule lapsen suusta :( Kiitos, kiva kuulla että tää herätti ajatuksia! :)

      Poista
  50. Pystyin samastua tähän tekstiin! Mulla luonnostaan keltaiset hampaat ja lisäksi ovat kovin vinot. Viimeaikoina alkaneet oikeasti vaivata, leukaluut pois paikoiltaan purentavian vuoksi ja syöminen sattuu. Valitettavasti enää ei varaa oikomishoitoon ole, joten pitänee kärvistellä loppuelämä lonksuvien, rumien hampaiden kanssa :D Sulla on kaunis hymy, elä häpeile!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voithan sä vaikka pistää jonkinlaisen oikomisrahaston itellesi pystyyn, pistät muutaman euron päivässä säästöön oikomishoitoa varten :) Eikä sitä koskaan tiedä miten Suomen hammashoidon käy tulevaisuudessa, jos hinnat vaikka tippuu tai siitä tulee mahdollista kotioloissa :-D

      Poista
  51. KIITOS KAIKILLE IHAN HIRMUISEN PALJON KOMMENTEISTA!!! ♥ Oon lukenut jokaisen ja vastailen jokaiselle kunhan kiireiltäni kerkeän. Nyt oon yksinkertaisesti vaan niin poikki, että mielessä on ainoastaan sänky ja nukkumatti :-D

    VastaaPoista
  52. Hämmästyin kun luin sun postauksen! En ole ikinä ennen edes huomannut että sulla olisi keltaiset hampaat.
    Mulla kuulemma on vampyyrin kulmahampaat. Enpä jaksa välittää moisesta. Äläkä anna tollasten turhien kommenttien vaikuttaa suhun tai sun itsetuntoon. Oot kaunis sellasena kun oot. Ei geeneihin voi vaikuttaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa kuulla :) Ja kiitos myös oikein paljon :)

      Poista
  53. Oot jälleen kerran niin oikeessa! Itse omistan siniset kiskot, joiden takia HÄPEÄN hymyilemistä, sillä aina joku luulee, että hampaani ovat likaiset tai siniset. Mutta "kauneuden" eteen kannattaa kärsiä, vaikka hampaani ovat suoristuneet jo muutanassa kuukaudessa huimaa vauhtia! :-D Älä pelkää hymyillä, sillä mitä se niille kuuluu minkä väriset hampaat sulla on :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vihaan yli kaiken tuota "kauneuden eteen kuuluu kärsiä" -sanontaa, koska se on niiiin totta :-D Toivottavasti sä pääset pian hymyilemään ihan täysillä ilman kisokja :)

      Poista
  54. Puhut niin asiaa!
    Ei hampaat oo ihmisessä se tärkein asia! Itelläniki on aika keltanen hammasluu, mutta hyvin sen kanssa pystyy elämään jos ei itse anna sen häiritä. Oot niin vahva nainen että uskon ettei hampaat tuota sulle jatkossa suurempia ongelmia. Monet ei pystyis elää tuollasen asian kanssa :)
    Sulla on vieläpä niin häikäsevä hymy että ei kukaan kiinnitä huomiota hampaiden keltaisuuteen, - paitsi tietty kateelliset anonyymit.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne on ihmisryhmänä ihan omassa kategoriassaan :-D Kiitos oikein paljon kommentista :)

      Poista
  55. En mä ainakaan ees huomaa että ne ois mitenkään erityisen keltaset?:D Musta teet/muut ihmiset tekee sun hampaista ihan turhan ison numeron, sullahan on nätit hampaat! En kiinnittäny niihin yhtikäs mitään huomiota ennen kun jossain kirjoitit että ne on keltaset ja sit piti kattoo et onko muka niin :D Toisaalta ymmärrän paremmin kun hyvin miten sun on pitäny oppii elää hampaittes kanssa, koska itelläni vähän samantapainen ongelma, joka ei tosin liity hampaiden keltasuuteen vaan vähäisyyteen. Kun maitohampaiden ois pitäny tehä tilaa rautahampaille, jäi maitohampaiden tilalle vaan tyhjät kolot... Multa siis puuttuu lähemmäs kymmenen rautahammasta mun suusta ja siskolta vielä enemmän. Syytä tähän ei tiedetä, geenilotossa käyny joku outo keikaus. Mä oon saanu kuulla mua kutsuttavan moneen kertaan harohampaaks, mikä ei tosiaan tunnu kauheen kivalta. Ihana oli lukea sun tarina, miten oot itte oppinu elämään sun hampaiden kanssa ja näytät upeelta tossa kuvassa missä oot yhtä hammashymyä! Ihan tosi, sun pitäis hymyillä enemmän niin :) Muakaan kukaan valokuvaaja ei ole saanut hammashymyyn vaikka ois kuinka yrittäny, huulet pysyy visusti yhdessä jokaisessa valokuvassa ettei iso hammasrako etuhampaiden välissä tulis kaikkien nähtäville. Asiaan saan onneksi jossain vaiheessa helpotusta, kun parin vuoden päästä ois tiedossa hammasimplanttien asennus jonka jälkeen mulla pitäis olla virheetön hammasrivistö. Sitä ennen seuraa kuitenkin vielä monet hammasrautakojeet ja erikoishammashoidossa käynnit. Mulla oli jo aijemmin raudat ja kauhalla odotan sitä päivää kun joudun ne vielä tämän ikäisenä suuhuni tunkemaan, olen siis 18v.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, jokaisella meistä on se yksi asia mistä ei pidä ja siitä tulee tehtyä itselle iso asia :-D Sitä harvemmin auttaa se, kun joku muukin huomaa saman vian ja alkaa moittimaan.

      Ihana kuulla, että sun kohdalla valoa tunnelin päässä on jo näkyvissä :) Geenilotto on karu peli ja siitä on ilkeä kärsiä pitkän aikaa elämässään, mutta kyllä se kärsimys lopulta palkitaan! Kaikkea hyvää sulle uusien hampaiden johdosta, vaikka ne vielä vähän matkan päässä ovatkin (?). Onneksi hymyillä voi ilman hampaiden näkymistäkin, kiitos todella paljon :)

      Poista
  56. sulla on tosi kaunis hymy joten älä yhtään yritä peitellä sitä. oon lukenu sun blogia tosi kauan ja ku luin tän postauksen nii mietin että miten niin keltaset koska emmie ollu sitä ikinä huomannu :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotkut ilmeisesti ovat ja siitä tää ongelma liikkeelle muinoin lähti :-D Kiitos :)

      Poista
  57. huhhuh näkisit mun hampaat :D nääki on luonnostaa aika keltaset (en kyllä oo saanu siitä kommenttia) mut suurempi ongelma on mun ylärivistön kulmahampaat.... mun kulmahampaat on _huomattavasti_ ylempänä kun muut hampaat siinä rivissä, ja ne näyttää iha vamppyyri hampailta :D ei mulle siitäkää ihmiset oo paljoo mitää sanonu, mut ne häiritsee mua tosi paljon.. joka kerta ku nauran peitän mun suun, ja en tykkää hymyillä sillee eet hampaat näkyy ja on tosi ärsyttävää peitellä sitä. hammaslääkäri sano että ne menee normaaleiks ajan kanssa, joten sitä ootellessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattele persoonallisuuden kannalta ;) Vaikka tiedän kyllä varsin hyvin miten ei itse haluaisi hymyillä hampailla :-D Tsemppiä ja toivottavasti lääkäri on oikeassa, niin saat itsellesi mielenrauhan!

      Poista
  58. Siis mitä ihimettä!! Mää en oo koskaan huomannu jos oot hymmyilly kuvissas että sulla ois tollanen "vaiva", vaikka oonki sun hampaat nähny. Mun mielestä niissä ei oo mittää vikkaa, ja hyvä että oot hyväksyny ne semmosina ku ne on, koska kukkaanhan meistä ei oo täydellinen :--)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaankin sikset, koska oon muokannut niitä kuvia :-D Kiitos kommentista, totta turiset :)

      Poista
  59. mulla on iha hirveet hampaat, vinot alahampaat eikä ylähampaatkaa kivat, luonnostaa keltaset ja vielä kiillevaurio etuhampaassa. kutosluokalta asti oon niitä inhonnu ja vieläki inhoon ja kadehdin suuresti valkosia ja kauniita hampaita. :D en ikii uskalla hymyillä kuvissa suu auki ja välillä tuli itku epätoivosta ku ei näille kauheesti mitää voi tehä. mut sit joskus hammaslääkärissä hammaslääkäri sano että yleensä luonnostaan keltaset hampaat on sit valkosii vahvempii. ja nykyää oon päässy asiasta jotenki yli, mut vielkää en kuvissa suu auki hymyile. jos joskus saisin valkaistuu nää ni sit oisin iha semi tyytyväine. nykyää tullu kuitenki huomioo pojilta ja sit alkanu muutenki miettii et ehkei rumat hampaat kuitenkaa estä elämistä. sen kuitenki oon oppinu, ettei ikii saa sanoo toisen hampaista tai nenästä tai vaikka jaloista kenellekää, se kuitenki satuttaa niinku mulle on sanottu mun hampaista. mut siis I feel u bro :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä totta että keltanen hammasluu on valkosta vahvempaa, eikä reikiä esimerkiks tuu yhtä helposti :) Sen ajatuksen avulla porskuttaa jo hyvin pitkälle! Ja eihän pojat niin välitä hampaista tai tee niistä samanlaista ongelmaa kuin tytöt, itsellään tai muilla. Luonne ja ihmisen olemus on se mikä ratkasee :)

      Poista
  60. pakko nyt kai munkin ylistää tätä tekstiä ja sun oikeasti kaunista hammashymyä! sait mut todellakin ajattelemaan asiaa. sanotaan nyt vielä, että sulla on aivan hurmaava hymy, älä missään nimessä yritä peitellä sitä :*

    VastaaPoista
  61. Mulla on toi sama ongelma ja oon saanu sen äidin puolelta. Häpeen mun hampaita tosi paljon, mutta hymyilen ihan normaalisti, eikä kukaan oo onneks koskaan mitään huomauttanu. Tuijottelua oon kyllä saanu senkin edestä. Vuos sitten pesin mun hampaita joskus seitsemän kertaa päivässä. Hampaat kipeyty ja syöminenki alko sattua. Sen jälkee pesin normaalisti, eikä se seittemän kertaa vaikuttanu mitenkään sen enempää kun aamuin illoin harjaaminen. En oo ennen nähny tällästä postausta, joten on kiva tietää että muillakii on samallaisia "ongelmia" ! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Munkin teki joskus leirikouluissa ja muualla oikein näyttää kavereille että pesin hampaita, vaikkei hampaat sen puolesta puhuneet. Tuloksena todella kipeät ikenet ja syömisen hankaloituminen :/

      Kiva kuulla, että tykkäsit postauksesta ja kiitos paljon kommentistasi :) Meitä on enemmän kuin arvaatkaan!

      Poista
  62. Oi miten ihana blogi! Uus lukija :-)

    tuuliemiliaa.blogspot.fi

    VastaaPoista
  63. mä en oo ainakaan ikinä kiinnittänyt huomiota sun hampaisiin sen kummemmin, mun mielestä ne on nätit! sulla on muuten tosi kivan muotoset huulet! :--)

    VastaaPoista
  64. Mun hampaista puuttuu kiille, joten ne on kans kellertävät.. Pienenä ne oli ihan vinot kaiken lisäks mut onneks sain raudat yksityiseltä hammaslääkäriltä ja kun ne sai pois on voinut hymyillä ihan hampaillakin, väristä huolimatta!! Sellanen juttu tehtiin kyllä etummaisiin ja keltasimpiin hampaisiin (väri oli aika epätasanen) et hammaslääkäris laitettiin niinku ohut kerros sitä paikka-ainetta jolloin väristä tuli suht valkonen:d näihinkään ei voi mitää valkasuu tehä ni toi oli tollanen väliaikanen ratkasu.. Toinen vaihtoehto oli hampaitten päälle thtävät kuoret mut 500-800e/hammas oli vähä turhan kallis toimenpide!!:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oo, enpäs oo tommosesta paikka-aineella "valkasemisesta" ennen kuullutkaan! Aika jännä :-)

      Hienoa, että oot myöhemmin oppinut hymyilemään oikein antaumuksella. Kivempaahan se kyllä on :-) Nuo kuoret luultavasti ois mullekin se ainoa, ihan kunnolla toimiva vaihtoehto, mutta tuo hinta tulee niissäkin vastaan enkä tätä hampaiden väriä nyt niin paljoa inhoa! :-D

      Poista
  65. Siis, mullahan on ikää jo 22-vuotta ja vasta joskus viime vuonna koin tän valaistumisen kun mulle kerrottiin ettei hampaiden keltaisuus johdu mistään ulkoisista tekijöistä vaan kaikella yksinkertaisuudella keltaisesta hammasluusta! Sitä ennen olin hävennyt purukalustoani keltaisuuden takia mutta tämän jälkeen olen oikeastaan unohtanut keltaiset leegoni. Antaa kaikkien kukkien kukkia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan ;-)

      Poista
  66. sulla on ihan mielettömän kaunis hymy, joten muista hymyillä ja jatka rohkeasti hymyilyä! :)

    ♥: Jenni, Once and for real

    VastaaPoista
  67. en oo ikinä huomannu että sulla olis keltaset hampaat :o mutta i feel you bro! määkin kartan hammashymyilemistä ja hampaat mun ahistaa mua tosi paljon. mulla ei väriongelmaa oo, mutta mulla on isot etuhampaat, jotka näyttää mun mielestä aivan hirveiltä (ja ihan puolueettomasti, ne tekee mun hammashymystä oikeesti tosi ruman). oon niistä kyllä saanu kuullakin koko elämäni ajan, eikä se todellakaan auta. Mutta oon ihan suht ok niiden kanssa, ei rumat hampaat estä elämistä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitäpä sitä muiden mielipiteistä välittämään, keskittyisivät vaan omiin hampaisiinsa! :)

      Poista
  68. mulla kans luonnostaan kellertävät hampaat. lapsena äiti vaan sanoi että 'sulla on vaan vahvat hampaat' ja mähän uskoin sen. kuitenkin ala-asteella sain kuulla luokan pojilta naljailua siitä kun en pese hampaita. blogiakin pidin noin vuoden verran, ja kuitenkin kun luonnostaan kuvissa hampaat tulivat esille, melkein jokaisessa postauksessa oli ainakin yksi kommentti rumista keltaisista hampaistani. huonon itsetunnon takia sitten menin hammaslääkäriin ja valkaisemaan hampaani. hampaat eivät ole vieläkään aivan vitivalkoiset, eikä niiden tarvitsekkaan olla. sain kuitenkin nostettua itsetuntoani hurjasti pelkästään näin pienen operaation takia. nyt uskallan hymyillä leveän hammashymyn kanssa kameralle. :) ihanaa kuitenkin kun olet oma itsesi ja huomaa että sinulla on hyvä itsetunto etkä tarvitse kikkakolmosia sen nostamiseen ;) go girll!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai kun ilkeää :( Mullekin kyllä äiti ja mummo ja hammaslääkäri ja kaikki sanoivat että mulla vain on vahvempi hammasluu kuin muilla. Kyllähän se hetken auttoi mutta sitten tuli vastaan ilkeitä ihmisiä D-:

      Kiitos :)

      Poista
  69. En oo koskaan huomannu sun hampaissa mitään eroa muiden hampaisiin. :o Hammashymyt on kauneimpia oli hampaat millaset tahansa! :3 Haleja ^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, voi ihana kommentti :) Kiitos paljon!

      Poista
  70. Jep. Mulla on kans keltanen hammasluu. Ja nyt kovasti haaveilen valkaisusta, jos vain ois varaa. /:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä, tyhmää kun se raha tulee aina esteeksi :(

      Poista
  71. Oon kanssa ite huomannu ton, että nykypäivänä ihmiset on hirveen ilkeitä, ihan päin naamaakin... Mutta en voi käsittää sellasia ihmisiä jotka jaksaa huomauttaa ja kiusata toista jostain ulkosesta johon ei voi vaikuttaa ite. Mulle on huomautettu mun pituudesta paljon... joten tiedän.. hampaistakin on joskus tullu jotain sanomista.
    Ja elämä ei ole mustavalkoista, ei todellakaan! Ihmiset tuomitsee vaikka ei tiedä asiasta mitään..
    Mun mielestä sinä olet kaunis, enkä noissa missään kuvissa edes ole huomannut hampaissasi mitään vikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä kieltämättä melkosen jäätävää, millasia jotkut ihmiset voi olla. Kun sitä ei yksinkertasesti voi kilttinä ja "kunnollisen kasvatuksen" saaneena vain käsittää, mitä joku esimerkiks anona vittuilusta saa itselleen :-D Pahinta on juurikin tää, miten huomautellaan asioista, jotka on ihan silkkaa geeniloton ansiota.

      Kiitos paljon!

      Poista
  72. Mulla on kiillevauriot etuhampaissa, ja mulla nolottaa ne koska kavereilla on valkoset hampaat :(

    oon 10.v

    VastaaPoista


Pidetään meininki asiallisena ja rentona. Eri mieltä saa olla, mutta nokkavaksi ei tarvitse heittäytyä!
Kuviani saat toki käyttää, kunhan pyydät ensin luvan allekirjoittaneelta.

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne