JENNA FROM A TO Ö part 2

27. maaliskuuta 2013

mpdl1 P oikatyttö. Oon kasvanut miesten keskellä, mun paras kaveri oli jo alle tarhaikäsenä mun poikapuolinen pikkuserkku ja se oli sitä aina 12-vuotiaaksi asti. Tykkäsin ja tykkään edelleen mieluummin pelata xboxilla, viettää aikaa tekniikan ja autojen parissa, lukea sarjakuvia ja pienenä leikin mieluummin dinosauruksilla kuin barbeilla.
Kyllähän mulla oli paljon tyttöjen leluja, mut suorastaan hukutettiin niihin. Iskä ja äiti tykkäsi pukea mut vaaleanpunaiseen ja letittää mun hiuksia. Heti kun päästiin kaupungin hälskeestä isomummon maatilalle, oli pinkit hörhelöt ja saparot mennyttä. Itse tykkäsin enempi lippalakeista ja takkutukasta, eihän nyt ollut missään määrin katumetsäuskottavaa rakentaa majaa mummolan metsiin hiukset nätisti sykeröillä. Etenkään kun seurana oli pelkkiä poikia.
Oli mulla kaverityttöjäkin, mutta niiden kanssa leikkiminen meni aina lopulta mun kiusaamiseksi, kun olisin mieluummin rakentanut lumilinnoja kuin letittänyt barbien hiuksia. Ja löytyihän niitä omanhenkisiäkin tyttöjä lopulta, tosin vain yksi kappale.
Nykyäänkin vietän aikaa enempi miesporukalla kuin vaan tyttöjen kesken. Mulla on parhaina ystävinä sekä mies että nainen mutta siinäkin on se juju, että Lauran kanssa voi tehdä melkeinpä kaikkea sitä samaa mitä Juusonkin kanssa. Juon kaljaa, puhun hävyttömyyksiä ja formpringissä aiheutin hämmennystä autotietämykselläni. Onhan tää vähän hassua, mutta musta kaikin puolin mukavampaa kuin jatkuva säärikarvoista huolehtiminen tai päivästä toiseen shoppaileminen! Asiaa ei ainakaan auta se, että oon ihan onneton tunari mitä esimerkiks kauneuden perusteelliseen hoitoon tulee :-D

R ontti on meidän perheen koira ja mun paras ystävä. Kyseessä on 8-vuotias sekarotuinen, josta suurin osa on kultaistanoutajaa ja sen kyllä huomaa. Lojaalimpaa, kiltimpää ja lempeämpää koiraa saa hakea. Jos mulla on koskaan ollut paha mieli, Rontti on sen aina aistinut. Jos mulla on tullut riitaa jonkun kanssa, Rontti on tullut tökkimään mua kostealla kuonollaan ja hamunnut kainaloon lohduttamaan. Parhaimmillaan se läskipontso on pompannut mun syliin ja voin kertoa, Rontti on kaukana sylikoirasta :-D Juttelen aina Rontille, ihan syvällisiäkin juttuja!
Kenellekään muulle Rontti ei oo yhtä lojaali kuin mulle, onhan se oikeastaan mun koira. Monta kertaahan se on karannut, mutta aina se on tullut takaisin. Se on kokenut kovia meidän perheen kanssa, menettänyt parhaan koirakaverinsa muutama vuosi takaperin esimerkiksi kun meidän Rekku lopetettiin. Vieläkin tuo hupsu nukkuu maan ilmestyessä roudan alta Rekun haudalla, on nukkunut jo kesäpäivät läpeensä viimeiset neljä vuotta.
Kahdeksan vuoden ajan olen Rontin aina ottanut mun sängyn jalkopäätyyn nukkumaan ja toivon että Rontti löytää uuden pehmoisen pedin jommankumman mun veljien sängystä kun muutan pois kotoa. Muut kaverit ympärillä on vaihtuneet täällä asuessa, mutta Rontti on ja pysyy. Pienempänä vannotin, että kun Rontti kuolee, niin se täytetään ja pistetään meidän olohuoneen nurkkaan nököttämään ja vartioimaan!

mpdl4 S uklaa. Mä syön ihan järjettömän paljon suklaata, oon aina syönyt. Mummolassa jos oon päivän niin ei ois ihmekään, jos siinä 12 tunnissa muhun uppoaisi kokonainen Fazerin suklaalevy. Tänäänkin vetäsin huiviin kaksi suklaalevyä, Geishan & Fazerinan. Äiti on varmaan jo 10 vuotta heittänyt vitsiä siitä kuinka mun takamus leviää jos jatkan samaa tahtia mutta ei se jumankeuta vaan leviä, vaikka sitä tällä hetkellä vähän toivoisinkin. Haikein terveisin lättäperse ..

U lla-mummo, mun suurin idolini kautta aikojen. Mummo on äidin äiti ja juuri semmoinen mummo, kuin mummon pitääkin olla. 80-vuotias rouva tuoksuu pullalta aika ajoin, harrastaa sukkien kutomista vaikka tarvetta ei olisikaan ja joka arki-ilta se istuu omassa tuolissaan katsomassa Kauniita ja Rohkeita Aino-tossut jalassa. Niitä sukkia kutoen.
Mummo on puolikuuro ja kokenut sen takia elämän ehkä hieman vaikeamman kautta, mutta on silti kasvattanut 4 lasta, ja myöhemmin huolehtinut sekä 12 lapsenlapsesta että nyt jo kahdeksasta lapsenlapsenlapsesta. Joka ikinen päivä on mummolassa pöytä katettuna ja ruoka lämpimänä kello kahden ja kolmen välissä, koskaan sinne ei tarvitse mennä pettymään kurnivan vatsan kanssa. Ulla-mummo on juuri semmonen nainen, äiti ja isoäiti, millainen itse haluan joskus olla. Lämmin, empaattinen eikä tuomitse ketään. Siinä missä vanhemmilta saa kuulla armotonta huutoa ala-arvosista arvosanoista (etenkin matikasta), niin mummo aina taputtaa olalle ja sanoo että ei se nyt maailmaa kaada.

mpdl3 
V erbaaliakrobatia taitaa olla se mun omin juttu. Tykkään leikitellä sanoilla ja lauseilla, joskus vähän liiaksikin. Äidinkielenopettajat kautta aikojen on kehuneet mun "nokkelaa kirjoitustaitoa" ja "laajaa sanavarastoa". Ja kyllähän ne mun vahvuuksia ovatkin, vaikka itse sanonkin. En koskaan oo perustanut mun blogia valokuvaustaidoille vaikka sen jonkinlaiseksi harrastukseksi laskenkin. En kuitenkaan ole sunnuntaikuvaajaa kummallisempi, joten oon panostanut siihen toiseen asiaan mikä blogeista löytyy ja jonka oon aina osannut; kirjoittaminen.
Livenä jäädyn helposti enkä oo ollenkaan sanavalmista tyyppiä, mutta paperilla tai tietokoneen näytöllä mieluisan aiheen parissa mun sanainen arkku aukeaa vähän turhankin helposti ja mielikuvitus pääsee valloilleen.

Y liajattelu on yks mun suurimmista paheista. Oon oikeasti ihan mahdoton, kun pääsen vauhtiin. Ajattelen asioita liikaa ja liian pitkälle, jos mulla jokin asia on mielessä niin se myös on siellä ja pysyy. Tälläkin hetkellä mun elämässä on meneillään semmonen asia, jonka ajattelu vaikeuttaa mun mielestä kaikkea. Pitäisi keskittyä olennaiseen mutta mä murehdin enemmän sitä epäolennaista. Tästä piirteestä ei oo oikeesti hyötyä juuri missään, reaaliaineiden kokeissa ehkä jos osaan pysyttäytyä myös siinä itse asiassa :-D

mpdl2
Å -kirjain, jonka saan aina selittää viranomaisten luukulla. Mun sukunimenihän on Hård, jokaikinen kerta saan kertoa kuinka se kirjoitetaan: "Hoo, ruotsalainen oo, är ja dee" on syöpynyt mun alitajuntaan jo ihan muksuna, kun kuuntelin äidin virallisempia puheluita tai höpöttelyä sairaanhoitajan luukulla.
Kaikista kamalinta on, kun tavaamisesta huolimatta ei se nimi millään tahdo mennä oikein. Milloin mä oon ollut Hoort, Ord, Hoor, Härd, Hard ja monia vuosia sitten tapahtui kämmi kellosepän liikkeessä. Kummisetäni, siis isäni veli, vei kellonsa huoltoon ja siellä sitten luetteli sukunimemme kirjaimet aikasemmin mainitsemani mantran mukaisesti. Kun hän palasti hakemaan kelloa, ei listalta löytynyt yhtäkään A. Hårdia, mutta A. Ruotsalainen kyllä löytyi ...

Ä iti. Ei tähän kai muuta tarvitse sanoa, äiti on paras. Mitä vanhemmaksi oon varttunut, sitä tärkeämmän osan äiti on mun elämässä ottanut. Ollaan nykyään jo enempi parhaita kavereita kuin äiti ja tytär, monesti on myös tullut kuultua ulkopuolisiltakin tahoilta sitä kuinka äiti voisi olla mun sisko kun on niin nuori. Ehkä se onkin meidän salaisuus, suhteellisen pieni ikäero.

.. Eihän tää edes loppunut Ö:hön, höh

41 kommenttia

  1. kuinka nuori sun äiti on :) ja ihana postaus - taas kerran!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täyttää kahden viikon päästä 39 eli meillä on reilut 20 vuotta ikäeroa!

      Mukava kuulla että pidit :-)

      Poista
    2. Apua mun vanhin sisko on mua 20 vuotta vanhempi :D

      Poista
  2. Mun mielestä nää postaukset on ihan parhaita! Varsinkin sun kirjottamina, ku hallitset ton tekstin niin hyvin.

    Ku kuvailit sun mummoa ni mulla tuli itellä niin ikävä omaa mummoa.. Jotenki säälittää, ku en oo pitkää aikaa käyny kylässä kohta 90v mummon luona.. Kun ei sekään täällä enää kauaa tule hengailemaa :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos todella paljon :-)

      Voi hitsi, mullakin olisi vielä yksi mummo joka on reilu ysikymppinen enkä sitä oo käyny moikkaamassa moneen vuoteen kun asuu niin kaukana :-( Ota joku päivä vapaata kaikesta muusta ja meet käymään mummosi luona kylässä, varmasti ilahdutte molemmat!

      Poista
  3. ärsyttää ku kerrot kaikista normaaleista asioista sillee et ne olis jotenki hirveen ihmeellisiä esim "ei oo ihme jos syön 12 tunnin aikana koko suklaalevyn" ööö no einiin? jos söisit 6 levyä nii sen vois mainita :D ja kaikesta muustakin maailman normaaleimmista asioista ja luonteenpiirteistä puhut tolleen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en oo täällä tekemässä vaikutusta millään mun suklaansyönnillä, etenkään juuri suhun, vaan mun mielestä se yks Fazerin sininen päivässä kolmesta neljään kertaan viikossa on mun mielestä iso määrä.

      Ja kun ilmeisesti oot tätä blogia lukenut, niin ois pitänyt huomata on mun juttu tehä normaaleista asioista isompia ja hienompia ja se on se mistä valtaosa mun lukijoista myös tykkää tässä blogissa.

      Että jos oikeesti kasvaa kyrpä ottassa mun mielipiteiden ja kirjotusteni takia niin ole hyvä ja lopeta lukeminen, kukaan ei pakota sua ärsyyntymään :-)

      Poista
  4. Hahha mulla on ihan sama homma ton å-kirjaimen kanssa! Vieläkun mun sukunimestä löytyy muutama muukin eksoottinen kirjain niin huhhu kyllä sitä saa tavata! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä, voin vaan kuvitella jos tosiaan löytyy vielä muitakin jännempiä kirjaimia! :-D Se on aina yks suuri ällistys jos joku kirjottaa sukunimen oikein ensiyrittämällä ilman tavutusta!

      Poista
  5. Nämä postaukset oli ihan parhaita, luin kaikki kohdat! :-)

    VastaaPoista
  6. ihana postaus taas! vähän tulee ikävä mpdl:ää näitä kuvia katellessa mutta ei se mitään :-) ja tohon yhteen anoon liitttyen mä ainakin tykkään siitä kun sä kirjotata tavallisista asioista niin erikoisesti ja "suuresti",sen takia tätä on niin kiva lukea! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ehkä vähän mullakin mutta sit taas ei kuitenkaan :-D Oikein mukava kuulla että ajattelet asiasta noin :-)

      Poista
  7. Mullaki on harvinai sukunimi ja aina ollaan toistamassa:D
    Itseasiassa niin harvinai et muilla ei muutaku meidän suvulla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu ei tätä meidänkään sukunimeä kellä tahansa pulliaisella taida olla, kaikki Hårdit taitavat olla sukua keskenään :-D Puollan asiakaspalveluihmisten tarkempaa perehdyttämistä erilaisten sukunimien kirjottamisen saralla :'-D

      Poista
  8. Aivan mahtava postaus!:) oo onnellinen että sun mummola on ihan lähellä, eikä 350 kilometrin päässä kuten mulla!:D Täällä kans suklaahirmu ilmottautuu. Ja toi ensimmäinen ano voi toki suksia kuuseen :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha :-D Kiitos todella paljon! Onhan se ihanaa että nuo mummukat asuu alle 10km päässä mutta kyllä multakin löytyy vielä yksi mummu joka asuu Sastamalassa 200km matkan päässä enkä häntä oo nähnyt pitkään aikaan :-( Toivottavasti sä pääset mummolaan taas pian!

      Poista
  9. Kirjotitko matikan?:) oot kyllä todella hyvä tossa tekstin tuottamisessa!:-)

    VastaaPoista
  10. Sulla on aina niin kauheen kivoja postauksia! :) Ite tykkään kans tosta sun kirjotustyylistä tosi paljon :)

    http://ainolala.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  11. A.Ruotsalainen :D:D Mut tykkään tämmösistä postauksista, sulla tosiaan on sana hallussa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo kyllä pistää naurattamaan joka kerta :-D Kiitos paljon!

      Poista
  12. No nyt selvis miks sun kirjotustyylis on niin ihanaa :)! Luen aina sun blogia hymy huulilla ja vaikutat niin ihanalta !:)<3 Aivan ihana postaus !

    VastaaPoista
  13. Tosi kiva tää postaus! Ja tosiaankin tuon verbaaliakrobatian kyllä huomaankin sun kirjoittamista postauksista! :-) Tunnen että multa itseltäkin löytyy hieman lahjakkuutta tuossa asiassa :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa jos pystyt samaistumaan sillä saralla, kirjoittaminen on hieno taito! Kiitos :-)

      Poista
  14. Oot kyllä hyvä kirjottamaan :) Ootko kysyny äidinkielen alustavia pisteitä? Paljollako sulla lähti essee? Tai mistä kohasta ees teit sen :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia :-) En oo kysyny enkä ehkä haluukkaa kysyä, odottelen ihan mielelläni YTL:n antamia tuloksia :-D Kirjotin yksinäisyystehtävän!

      Poista
  15. hei millä ohjelmalla oot tehny noi sun What would i wear-vaatekokoelmat? :)

    VastaaPoista
  16. Voitko tehä kysymyspostauksen? :-)

    VastaaPoista
  17. Ihana postaus, tätä jatko-osaa olikin tällä puolen ruutua odoteltu kovasti! ;)

    VastaaPoista
  18. Muistan viime blogin puolella olleen kysymyspostauksia, voitko tehä tännekin? :) mulla on nimittäin ollut jo pitempään mielessä niinkin outo kysymys, että voisitko kuvitella itteäs blondina? :D siis on mulla paljon muutakin kysyttävää (:D), joten siksi kysymyspostauksen perään oon haikailemassa. :) ja kyllä varmaan muillakin lukijoilla on jotain kysyttävää ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän niitä varmasti olis eikä tuo kysymyspostauksen teko mikään mahdottomuus ole :-) Ja tuohon blondikysymykseen voin vastata vaikka nyt että mähän olen oikealta hiustenväriltäni blondi ja haikailen sen väriin niin paljon! Eli kyllä voisin ajatella itteni blondina (semmosena luonnollisena) mutta pitäis tappaa hiukset ennen kuin siihen tavotteeseen pääsis :-D

      Poista
  19. ihana postaus! sulla on nii mahtava tyyli kirjottaa ja ihailen sua ja sun elämänasennetta:) oot nii positiivinen ja pienetki jutut tuntuu olevan sulle tosi tärkeitä ja osaat arvostaa niitä:) ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hirveen paljon :-) ♥ Ja toisinaan en oo kyllä positiivista nähnytkään mutta jätän ne fiilikset blogin ulkopuolelle!

      Poista


Pidetään meininki asiallisena ja rentona. Eri mieltä saa olla, mutta nokkavaksi ei tarvitse heittäytyä!
Kuviani saat toki käyttää, kunhan pyydät ensin luvan allekirjoittaneelta.

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne